شناسهٔ خبر: 32499786 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

اکنون وقت حذف صفر از پول نيست

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - عضو هيئت علمي دانشگاه علامه گفت: در شرايطي که تحريم هستيم و مشکل نقدينگي در گردش داريم و تمام وزراي اقتصادي به دنبال تامين مواد اوليه کارخانه ها هستند وقتي ما با اين هيجان‌ها درگير هستيم به نظر حذف 4صفر و تغيير واحد پول ملي عقلاني نمي آيد.
به گزارش خبرگزاري آريا، عباس قادري عضو هيئت علمي دانشگاه علامه طباطبايي که در نشست هفتگي موسسه دين و اقتصاد حضور پيدا کرده بود در خصوص حذف 4صفر نظريات خود را مطرح کرد.
در ابتداي اين نشست شاکري با اشاره به سابقه چنين طرحي در کشور گفت: در سال 92پژوهشي در همين خصوص براي وزارت اقتصاد و دارايي انجام دادم، به طور کلي هر موقع دولتمردان ما سياستي اتخاذ مي کنند که منجر به بي‌ثباتي در اقتصاد مي‌شود گريزي به مقوله حذف صفر مي زنند که آن زمان هم وضعيت همين گونه بود.
وي ادامه داد :من تصميم نداشتم در اين مورد صحبت کنم اما آقاي مومني اصرار کردند گفتند چند روز گذشته اس ام اس آمده که قرار است صفرها حذف شود و من گفتم بگذاريد هر کاري دلشان مي‌خواهد بکنند در اين شرايط که همه چيز قاطي شده دخالت نکنيم بهتر است اما ايشان اصرار کردند و من هم اطاعت کردم.
شاکري ادامه داد: بحث پول موضوع پيچيده‌اي است انديشمنداني مانند هيوم پول را مانند روغن مي دانند که چرخ‌هاي اقتصاد را به حرکت وا مي دارد البته اين را بايد در نظر داشت که آن زمان پول‌ها به صورت سکه و نقره بود و ارزش ذاتي داشته و الان که هر وقت يک رئيس بانک مرکزي دلش بخواهد پول چاپ مي کند.
وي گفت: هيوم و آدام اسميت اقتصاددان هاي دهه 70بر اين اعتقادند که پولي که تزريق مي‌شود به تورم تبديل مي شود و همه به يک نسبت تحت تاثير آن قرار مي گيرد اما در کشور ما وضعيت اين گونه نيست مطابق آمارهايي که خود بانک مرکزي اعلام کرده 70درصد از سپرده‌هاي بانک‌ها متعلق به نيم درصد صاحبان سپرده است همين عامل باعث شده که اين پرش قيمت‌ها به مذاق برخي خوش بيايد و الان دارند زمينه چيني مي کنند که چون نقدينگي بالا هست بايد باز هم منتظر گران شدن کالاها باشيد اين درحاليست که ما اگر 23ميليون شاغل داشته باشيم تنها 7درصد نقدينگي در دست آنها است پس چگونه مي شود اين تغييرات تورمي به وجود مي‌آيد وقتي که اينها در اقليت هستند يا وقتي آپارتمان در يک منطقه معمولي تهران از متري 4ميليون به 20ميليون تومان مي رسد اين فقط حاصل کار همان نيم درصد است که براي افزايش ثروت خود اين کار را کرده‌اند.
عضو هيئت علمي دانشگاه علامه طباطبايي بيان کرد: نکته جالب ديگر اينکه در همه جاي دنيا مي گويند بورس نبض بازار است در حالي که ما طبق آمار رسمي رشد صنعتي منفي داريم اما يک دفعه در يک روز بورس 4هزار واحد افزايش پيدا مي‌کند اين نشان مي‌دهد که پول دست آن نيم درصد چه کارها که مي کند.
شاکري با اشاره به سابقه حذف پول در کشورهاي مختلف گفت: اولين بار حذف صفر در آلمان پس از جنگ جهاني اول رخ داد و پس از آن چندين کشور هر کدام چندين بار اين کار را انجام دادند که برخي موفقيت آميز و برخي هم ناموفق بوده به طور مثال پول در آلمان به گونه‌اي عمل کرده که اثرگذاري اش به قول خودشان از صنعت بخار بيشتر بوده اما يک کشوري مانند ما 30هزار ميليارد تومان براي جبران موسسات مالي غير مجاز به جامعه تزريق شد که همان باعث به هم ريختن اقتصاد ما شد ،زيرا شفافيت نبود و معلوم نبود که چه فعاليت هايي با اين پول‌ها دارد انجام مي‌شود و گويا باز هم از اين پول ها و موسسات در نوبت داريم
وي ادامه داد: کشورهايي که اين کار را انجام مي‌دهند يک ابر تورم را دارند که اگر متناسب باشد مانند يک سيلاب پس از مدتي فروکش مي‌کند و اگر نامتناسب باشد تا سالهاي سال تخريب گر و گريبانگير اقتصاد خواهد بود امروز ابر تورمي که اقتصاد ما با آن درگير شده خيلي پيچيده و خيلي نامتناسب است به طور مثال قيمت‌ کالاها چند برابر شده اما حقوق کارمندان را تنها نزديک به 30درصد افزايش داده اند يا مثلا من به عنوان يک پژوهشگر اگر بخواهم کتاب چاپ کنم بايد 7برابر قبل قيمت کاغذ پرداخت کنم در حالي که فقط شش درصد حقوق من افزايش پيدا کرده و يا نکته ديگر اينکه ما نهاده‌هاي دامي را با ارز 4200توماني وارد مي‌کنيم اما در آخر لبنيات و سايرمحصولات دامي با قيمت بازار آزاد محاسبه مي‌شود اين يعني انحصار و فساد در اقتصاد و تورم ما وجود دارد و هيچ کسي هم جلودار آن نيست.
شاکري افزود: از برنامه اول تا حالا هزار برابر پول ملي ما تضعيف شده است که اين افتخاري براي روساي بانک‌ مرکزي ايران است اصلاحات پولي که به خاطر پرش قيمت ها صورت مي گيرد بسيار آسان تر است از اصلاحاتي است که به خاطر فساد و رانت وجود دارد که وضعيت ما الان مورد دوم است.
استاد اقتصاد دانشگاه علامه با اشاره به وضعيت فعلي کشور و آثار حذف 4صفر گفت: با اينکه ما الان تورم نامتناسب را تجربه مي کنيم اما هنوز قيمت ها مضربي از 4نيست. اکنون شرايط خاصي داريم. ما با تحريم ها مواجهيم و به جاي اينکه سياست‌هاي ما خنثي کننده آنها باشد مکمل اين تحريم‌ها بوده فلذا اين اقدام و حذف 4صفر نمي‌تواند کاري از پيش ببرد و فقط هزينه هاي ضرب سکه و اسکناس و امحاي اسکناس هاي قبلي بالاتر مي‌رود از طرف ديگر سبک ها و حسابداري تغيير پيدا کند که آن هم دردسرهاي خودش را دارد.
وي ادامه داد: ما اگر قيمت‌ها را مضربي از 4قرار دهيم بسياري از کالاهاي ما قيمت‌هاي اعشاري پيدا مي‌کنند مثلاً قيمت يک کالاي 1270توماني و يا 12هزار و 700توماني به اعشار تبديل مي شود نکته اينجاست که تجربه نشان مي‌دهد که قيمت واگذاري ها هيچ وقت منصفانه نبوده است در حالي که نظريه‌پردازان بازار مانند اسميت بر قيمت‌گذاري منصفانه و حقوق منصفانه تاکيد مي‌کند اما مي بينيم وقتي ارز سه برابر مي‌شود قيمت‌ها 7برابر مي‌شود پس ما يک نظام قيمتگذاري دلبخواه و به دور از انصاف در کشور داريم و از طرف ديگر هيچ گونه نظارتي بر روي قيمت گذاري ها و نحوه فروش نداريم به طوريکه همه از اين موضوع شاکي هستند پس به طور حتم در هنگامي که صفرها حذف مي‌شود قيمت‌هاي اعشار به سمت بالا روند مي شود و اين باعث اثر تورمي بالايي خواهد شد.
شاکري گفت: حالا اگر در زمان پرداخت حقوق و دستمزدها به سمت پايين اعداد رند مي‌شود شما مي‌بينيد که براي کار کردن در يک موسسه يا يک کارخانه انواع ضمانت ها و چک هاي و سفته هاي تضميني از کارگر گرفته مي‌شود تا جاي هيچگونه اعتراض و شکايت در آينده وجود نداشته باشد پس طبيعي است که اين رقم به سمت پايين رند شود. نکته ديگر ريخته شدن قبح قيمت‌ها است مثلا در شهران خانه متري 20ميليون تومان است حالا اگر 4صفر حذف شود مي شود متري 2هزار تومان اين در حالي است که 70درصد درآمد کارمندان و کارگران براي اجاره خانه صرف مي‌شود.
شاکري ادامه داد: نکته ديگر بالا رفتن احتمال پولشويي است اکنون در دنيا همه بانک‌ها کنترل مي‌شود و ديگر امکان ضعيفي وجود دارد که بانکي پولشويي انجام شود پس بهترين روش نگه داشتن اسکناس و پول فيزيکي است که با اين روش و کم شدن حجم اسکناس احتمال پولشويي بالاتر خواهد رفت.
وي افزود: پس انجام اين کار با اين وضعيت اقتصادي و اجتماعي اقتصاد ما درست نيست. آقايان مي‌گويند با 200اقتصاد دان صحبت کرديم و مشورت کرديم که قيمت ارز بايد اين عدد فعلي باشد اين اقتصاددان ها چه افرادي هستند پس ما چرا آنها را نمي بينيم که حداقل بتوانيم استدلال آنها را بفهميم.
وي با اشاره به شاخص هاي اقتصادي گفت: رشد سرمايه گذاري صنعتي در دوران جنگ با نفت 7دلاري مثبت بود اما الان منفي شده است از طرف ديگر ما در شرايط اقتصادي پايدار نداريم و اعتماد بين مردم و سياست‌گذاران به پايين ترين حد خود رسيده است.در حالي که همه نظريه پردازان و مکتب هاي اقتصادي يا به نظارت اعتقاد دارند يا براي کنترل بازار رقابتي را توصيه مي‌کنند اما اکنون ما هيچ کدام از آنها را نداريم.
به گزارش ايلنا، وي تاکيد کرد: بر همين اساس من اعتقاد دارم الان وقت اين کار نيست و در صورت انجام اين کار هيچ اثر حقيقي شاهد نخواهيم بود بلکه فقط شاهد اثر تورمي بالا و شکستن قبح قيمت ها و اضافه کردن هزينه ها خواهيم بود آن هم در شرايطي که تحريم هستيم و مشکل نقدينگي در گردش داريم و تمام وزراي اقتصادي به دنبال تامين مواد اوليه کارخانه ها هستند وقتي ما با اين هيجان‌ها درگير هستيم به نظر حذف 4صفر و تغيير واحد پول ملي عقلاني نمي آيد.
-->

برچسب‌ها:

نظر شما