شناسهٔ خبر: 32499477 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

قاضی عسگر: زائرین بیت الله الحرام پیام آور وحدت هستند

تهران- ایرنا- نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی خطاب به زائران بیت الله الحرام اظهار داشت، ما و شما به عنوان نمایندگان جمهوری اسلامی ایران پیام آور وحدت هستیم نه تفرقه.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین سیدعلی قاضی عسگر روز جمعه در همایش آموزشی - توجیهی زائرین حج تمتع سال 98 در سالن دوازده هزار نفری مجموعه ورزشی آزادی گفت: ما نباید در این سفر معنوی جنگ شیعه و سنی راه بیاندازیم و همه ما برادر و خواهر یکدیگر هستیم.
وی ادامه داد که شعار ما در این سفر معنوی باید شعار وحدت باشد، هرچند مسلک بهاییت در روزهای اخیر 37 شیعه را اعدام کرده اما ما نمی توانیم در این مدت مسایل اختلاف برانگیز را مطرح کنیم و درگیری ایجاد نمائیم.
وی با اشاره به اینکه در حج تمتع امسال تعداد خواهران بیشتر از برادران است، از خواهران تقاضا کرد با حجاب خود پاسدار ارزش های دینی و انقلاب اسلامی باشند.
وی در بخش دیگری از سخنانش به این مطلب اشاره کرد که زیاد از ما سئوال می کنند که باتوجه به مشکلاتی که در حوزه سیاست خارجی بین ما و عربستان وجود دارد، آیا حج با مشکل مواجه می شود، گفت: من خدمت شما عرض می کنم به هیچ وجه نگران این موضوع نباشید.
حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسگر ادامه داد: ما الان در عربستان سفارت و کنسولگری نداریم ولی با آنها توافقی داشتیم که در این چند سال موضوع حج را از روابط سیاسی دو کشور جدا کنند.
وی گفت: حج را نمی شود از سیاست جدا کرد اما از روابط سیاسی می شود جدا کرد.
سرپرست حجاج ایرانی افزود: همین الان که در آنجا سفارتخانه نداریم، سازمان حج و زیارت نمایندگی دارد و این عزیزان اجاره مسکن، تغذیه و تدراکات، پزشکی و سایر کارها را پیگیری می کنند.
وی بیان داشت: فضاسازی هم بعد از حادثه منا و مسجدالحرام شد که نتیجه آن این بود که حج سال ۹۵ تعطیل شد که بنده به شدت مخالف این موضوع بودم.
سرپرست حجاج ایرانی ادامه داد: معتقد بودم با توجه به تعداد کثیر زائران که در نوبت داریم، نباید آن سال را تعطیل می کردیم.
وی افزود: به حدی جوسازی شده بود که سال ۹۶ ما می خواستیم حج را برگزار کنیم مثل این است که یک منکری را می خواهیم انجام دهیم و به شدت مخالف این موضوع بودند.
حجت الاسلام قاضی عسگر ادامه داد: حتی در خطبه های نماز جمعه هم این حرف زده شد ولی خدا به ما توفیق داد و در مقابل این حرف ها ایستادیم و علیرغم آن فضاسازی ها، مردم به حج مشرف شدند.
وی افزود: در ۲ سال گذشته شرایط ما نسبت به سال های قبل خیلی بهتر بوده است.
سرپرست حجاج ایرانی خطاب به زائرین گفت: شما به هیچ وجه نگران این موضوع نباشد و با آرامی اعزام می شوید و با آرامی هم بر می گردید. برنامه ریزی ما نشان می دهد که مانعی در راه وجود ندارد.
سرپرست حجاج ایرانی بر لزوم آمادگی زایرین بیت الله الحرام برای بهره مندی کامل از این سفر معنوی، اظهار داشت: حجاج باید 3 نوع آمادگی شامل جسمی، روحی و علمی داشته باشند تا ضمن دانستن احکام، مناسک و آداب حج از این سفر معنوی نهایت بهره را ببرند.
وی در خصوص برگرداندن گوشت‌های قربانی به کشور گفت: دولت عربستان چند سال پیش آماده بود که ما گوشت‌های قربانی را به کشور بازگردانیم اما برخی در کشورمان اما و اگرهایی در خصوص این گوشت‌ها ایجاد کردند و گفتند ممکن است سالم نباشد اما ما تصمیم گرفتیم امسال مذاکراتی را در خصوص برگشت 81 هزار لاشه گوسفند به کشور آغاز کنیم.
وی اظهار داشت: در صورت موافقت آنها 81 هزار لاشه قربانی زائرین بیت الله الحرام در کشور و در مراکزی مانند بهزیستی و کمیته امداد توزیع خواهد شد.
وی با بیان اینکه مقامات سعودی اعلام کرده بودند نمی‌توانند از نظر امنیتی، امنیت دعای کمیل را در جوار بقیع فراهم کنیم، گفت: چند سالی است که دعای کمیل در هتل‌ها برگزار می‌شود، امسال نیز مانند سال گذشته دعای کمیل هر چه باشکوه‌تر در هتل‌ها برگزار می‌شود البته ما به دنبال آن هستیم تا بتوانیم با امنیت کامل دعای کمیل را برای سال‌های آینده در جوار بقیع برگزار کنیم.

** بیش از 40 هزار زائر حج تمتع 98 زن هستند
رئیس سازمان حج و زیارت در همایش آموزشی - توجیهی زائران حج تمتع سال 98 در سالن دوازده هزار نفری مجموعه ورزشی آزادی، گفت: بیش از 40 هزار نفر از زائران حج تمتع در سال 98 را زنان تشکیل می‌دهند.
علیرضا رشیدیان با اشاره به اینکه حدود 30 هزار نفر از زائران آقا هستند گفت:‌ زایرین ما در حج در یک فضای فشرده با دیگر حجاج کشورها در تعامل هستیم و از آ‌نجا که ما نماینده یک ملت بزرگ هستیم، باید این جایگاه را شناخته و در تعاملاتمان با دیگر حجاج آن را رعایت کنیم تا برخی ذهنیت‌ها نسبت به کشورمان در میان حجاج دیگر کشورها وجود دارد را عوض کنیم.
وی ادامه دادکه با توجه به سیاست‌های انقباضی که در خصوص سفر حج سال 98 در پیش گرفتیم، تلاش شد تا در برخی موارد صرفه‌جویی‌هایی صورت گیرد و توانستیم هزینه زیارت را متوسط به 25 میلیون تومان برسانیم و بنابراین هزینه حج تمتع سال 98 با توجه به امکاناتی که کاروان‌ها به زائران ارائه می‌دهند از 21 تا 28 میلیون تومان است.
رشیدیان با بیان اینکه توانستیم 55 میلیون ریال سعودی در حوزه مسکن صرفه جویی کنیم گفت: در مکه مکرمه هتل‌ها به مسجد الحرام نزدیک است اما در مدینه به دلیل عدم ساخت و ساز با کمبود هتل مواجه بودیم و به دلیل مشکلات اجاره‌ای که در این شهر داشتیم مدت زمان اقامت زائران در مدینه شش روز و پنج شب محاسبه شده است که از طریق کاروان‌ها به زائران اعلام می‌شود.
رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه تلاش کردیم سفرها را بین 28 تا 35 روز مدیریت کنیم گفت: حضور زائران در جلسات آموزشی کاروان‌ها بسیار اهمیت دارد و این جلسات باعث هماهنگ شدن کاروان می‌شود.
رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه بیشتر زائران بیمار دارای مشکلات قند خون و فشار خون هستند، تصریح کرد: برنامه غذایی حجاج متناسب با این زائران در نظر گرفته شده و طبخ غذا در این آشپزخانه‌ها به صورت متمرکز انجام می‌شود.
وی افزود: همچنین قرار بود با مذاکراتی که با طرف سعودی صورت گرفته بود، انگشت‌انگاری از زائران در ایران انجام شود اما امسال نیز به دلیل آماده نبودن برخی موضوعات، انگشت‌نگاری از زائران در عربستان انجام می‌شود از همین رو ما از زئران می‌خواهیم در این زمینه سعه صدر داشته باشند.
علمی**1201**1485

نظر شما