شناسهٔ خبر: 32499293 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تجارت نیوز | لینک خبر

سرنوشت قیمت لوازم خانگی پس از تحریم‌ها

صاحب‌خبر -

به گزارش تجارت‌نیوز، حمیدرضا غزنوی اظهار کرد: ظرفیت کافی برای تولید لوازم خانگی در کشور وجود دارد اما این تولید الزاماتی دارد که مهم‌ترین آن تأمین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی است.

سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی بیان کرد: ایران می‌تواند حداقل سه برابر نیاز بازار کشور، لوازم خانگی تولید کند؛ این در حالی است که سال گذشته واحدهای فروش بارها مدعی شدند که تولیدکنندگان داخلی با تزریق قطره چکانی به واحدهای فروش، بازار لوازم خانگی را با بحران روبرو کرده‌اند و گزارش‌های میدانی نیز حاکی از کمبود یا نبود برخی از انواع محصولات در بازار بود.

وی با بیان اینکه در شرایط جنگ اقتصادی باید آرایش نظامی بگیریم، گفت: اگر الزامات تولید رعایت شود مشکلی برای مقابله با تحریم و جایگزینی کالاهای خارجی وجود ندارد، اما کاهش تولید می‌تواند روی بازار و قیمت‌ها تأثیر بگذارد.

سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی با بیان اینکه کیفیت برخی از لوازم خانگی تولید شده در کشور با محصولات اروپایی و آمریکایی قابل رقابت است، تصریح کرد: با عمق بخشی برخی از شرکت‌های قطعه‌سازی در این صنعت وابستگی کشور به قطعات خارجی کم شده و تحریم‌های آمریکا تأثیری بر وضعیت تولید لوازم خانگی نخواهد داشت.

غزنوی همچنین با بیان اینکه قیمت کالا تابعی از هزینه‌های منابع انسانی، مواد اولیه و قطعات است، اظهار کرد: افزایش قیمت متناسب با میزان افزایش حقوق و دستمزد، طبیعی است؛ اما میزان دقیق افزایش قیمت هنوز مشخص نشده است.

براساس این گزارش، جدیدترین آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) نشان می‌دهد که در ۱۰ ماه نخست سال گذشته تولید ماشین لباسشویی و یخچال و فریزر به ترتیب ۳۹.۱ و ۱۳.۸ درصد نسبت به ۱۰ ماهه نخست سال ۱۳۹۶ کاهش یافته است.

از طرف دیگر سال گذشته نه تنها شاهد افزایش چشمگیر قیمت لوازم خانگی در بازار بودیم بلکه واحدهای فروش نیز بارها مدعی شدند که تولیدکنندگان داخلی با تزریق قطره چکانی به واحدهای فروش آن هم به قیمت مصرف‌کننده، بازار لوازم خانگی را با بحران روبرو کرده‌اند.

اما در سوی دیگر تولیدکنندگان ادعای فروشندگان مبنی بر عرضه قطره چکانی را رد کرده و علت گرانی لوازم خانگی را بالا رفتن قیمت مواد اولیه عنوان می‌کردند. گزارش‌های میدانی از بازار لوازم خانگی در ماه‌های گذشته نیز حاکی از کمبود یا نبود برخی از انواع لوازم خانگی در بازار بوده است.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها:

نظر شما