شناسهٔ خبر: 32499200 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

عفو بین‌الملل؛

ائتلاف تحت رهبری آمریکا طی چند ماه ۱۶۰۰ غیرنظامی را در رقه کشته است

طبق گزارش منتشر شده توسط عفو بین‌الملل، ائتلاف تحت رهبری آمریکا متهم شده است که بیش از هزار و ۶۰۰ غیرنظامی را طی چند ماه در سال ۲۰۱۷ در جریان «جنگ با نیروهای داعش» در شهر رقه سوریه کشته است.

صاحب‌خبر -

این گزارش روز پنجشنبه ۲۵ آوریل ۲۰۱۹ توسط عفو بین‌الملل و ایروارز که یک گروه ناظر در لندن است، منتشر شد و طبق آن حملات هوایی آمریکا، بریتانیا و فرانسه و همچنین حملات توپخانه‌ای ایالات متحده در بین ماه‌های ژوئن تا اکتبر ۲۰۱۷ (پنج ماه) باعث جراحت و مرگ هزاران غیرنظامی شده است.

یافته‌های این گزارش با آنچه که نیروهای ائتلاف درباره شمار تلفات غیرنظامیان اعلام کرده‌اند متفاوت است.

در این گزارش آمده است: «بسیاری از مواردی که توسط سازمان عفو بین‌الملل اثبات شده است، احتمالا قوانین بشردوستانه بین المللی را نقض کرده‌اند و در این زمینه تحقیقات بیشتری نیاز است.»

«دوناتلا روورا» مشاور ارشد بخش بحران سازمان عفو بین‌الملل درباره این گزارش گفت: «هزاران غیرنظامی در عملیات ائتلاف تحت رهبری ایالات متحده برای پاکسازی شهر رقه از اعضای داعش، مجروح یا کشته شدند به‌طوریکه این شهر با تک تیراندازها و مین‌ها، به یک تله مرگ تبدیل شده بود. بسیاری از بمباران‌های هوایی همراه با خطا بود و ده‌ها هزار حمله توپخانه‌ای غیرقابل توجیه بوده است. بنابراین جای تعجب ندارد که صدها غیرنظامی کشته یا زخمی شده‌ باشند.»

نیروهای داعش در ۱۴ ژانویه ۲۰۱۴ کنترل شهر رقه در شمال سوریه در دست گرفتند و این شهر پایتخت این گروه افراطی به مدت تقریباً چهار سال بوده‌ است.

طبق ارزیابی نیروهای ائتلاف از تلفات غیرنظامیان که روز پنجشنبه منتشر شد، در بین ماه اوت ۲۰۱۴ تا آخر ماه مارس ۲۰۱۹ در کل ۳۴ هزار ۴۶۴ حمله به سوریه و عراق صورت گرفته است که دست‌کم هزار و ۲۹۱ غیر نظامی به‌طور «غیر عمد» کشته شدند.

اما گزارش سازمان عفو بین‌الملل و ایروارز یافته‌های متفاوتی را نشان می‌دهد. این دو سازمان اعلام کرده‌اند که این یافته‌ها بعد از نزدیک به دو سال تحقیق از جمله ماه‌ها بررسی در خود شهر رقه، بررسی تصاویر ماهواره‌ای و منابع دیگری مانند مطالب شبکه‌های اجتماعی به‌دست آمده است.

 

 

 

برچسب‌ها:

نظر شما