شناسهٔ خبر: 32498910 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

سراج: همکاري هاي منطقه اي راه مقابله با يکجانبه گرايي آمريکا است

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - پکن- ايرنا- رييس سازمان بازرسي کل کشور که براي شرکت در اجلاس بين المللي `کمربند-راه` به چين سفر کرده است گفت: افزايش همکاري هاي منطقه اي و ايجاد نهادهايي براي گسترش تجارت خارجي در آسيا يکي از راهکارهاي مقابله با زياده خواهي و انحصارگرايي مالي آمريکا است.

به گزارش ايرنا `ناصر قاضي سراج` روز پنجشنبه در ديدار معاون حزب کمونيست چين در پکن همچنين از مواضع دولت چين در مقابله با يکجانبه گرايي ايالات متحده آمريکا و مخالفت با وضع تحريم هاي ظالمانه عليه مردم و دولت جمهوري اسلامي ايران تمجيد کرد.
وي تاکيد: ابتکار `کمربند-راه` در ايجاد رشد اقتصادي کشورهاي عضو اين مسير و بالا رفتن ارزش پولي و توليد ناخالص داخلي کشورهاي عضو موثر است.
رييس سازمان بازرسي کل کشور گسترش روابط در قاره هاي آسيا، اروپا و آفريقا در قالب ابتکار `کمربند-راه` را موضوعي تمدني و فرهنگي عنوان کرد و تصريح کرد: راه ابريشم محملي براي معرفي تمدن هاي بزرگ جهان به يکديگر است.
قاضي سراج از ابتکار `کمربند-راه` به عنوان فرصتي براي به ظهور رساندن مدل نظارت، بازرسي و شفافيت بر اساس فرهنگ هاي شرقي و ارائه و معرفي آن به ديگر فرهنگ هايي که به واسطه اين امر در اين پروژه دخيل هستند ياد کرد.
وي در بخش ديگري از سخنانش از آمادگي سازمان بازرسي کل کشور براي فعاليت و همکاري همه جانبه در راستاي همکاري هاي قضايي، نظارت و بازرسي، آمبودزماني و مقابله با فساد با ديگر کشورهاي عضو اين ابتکار خبر داد.
قاضي سراج بر تلاش براي ايجاد اجماع نظر ميان کشورهاي عضو انجمن آمبودزمان آسيايي، انجمن بين المللي مسئولان مبارزه با فساد و موسسه آمبودزمان بين المللي براي اقدام موثر در زمينه سوء استفاده از اعطاي تابعيت مضاعف به متهمان و مفسدان فراري تاکيد کرد.
`اي شو لي` معاون حزب کمونيست چين نيز در اين ديدار ضمن خير مقدم از رييس سازمان بازرسي کل کشور و همچنين تشکر و قدرداني از او هيات همراه به جهت شرکت در دومين اجلاس بين المللي `کمربند-راه` در چين آمادگي خود را براي هرگونه همکاري در زمينه هاي مختلف با ايران اعلام کرد.
دومين اجلاس بين المللي `کمربند-راه` با حضور هيات هايي از 110 کشور از جمله جمهوري اسلامي ايران از روز پنجشنبه در پکن آغاز بکار کرد.
از سوي جمهوري اسلامي ايران سه هيات به سرپرستي `فرهاد دژپسند` وزير امور اقتصادي و دارايي، `ناصر قاضي سراج` رييس سازمان بازرسي کل کشور و `حداد عادل` عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در اجلاس بين المللي `کمربند- راه` شرکت کرده اند.
شي جين پينگ رييس جمهوري خلق چين سال 2013 ميلادي در جريان سفر به قزاقستان و اندونزي، به ترتيب پيشنهاد ساخت `کمربند اقتصادي جاده ابريشم` و ساخت `راه ابريشم دريايي در قرن بيست و يکم` را مطرح کرد که اين طرح در نهايت با عنوان «کمربند - راه» به جهان معرفي شد.
اين پروژه در ابتدا با سرمايه گذاري بيش از يک هزار ميليارد دلار توسط چين آغاز شد و تا مارس سال 2019 ميلادي 125 کشور و 29 سازمان بين المللي 173 موافقت نامه همکاري با چين در اين مورد امضا کرده اند.
نشست افتتاحيه رسمي اين اجلاس هم فردا (جمعه) با حضور `شي جين پينگ` رييس جمهوري چين در پکن برگزار مي شود.
دومين کنفرانس بين المللي `کمربند - راه` تا 7 ارديبهشت ادامه دارد.
**آساق**1904**
انتهاي پيام /*

برچسب‌ها:

نظر شما