شناسهٔ خبر: 32497398 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

سرپرست امور کودکان و نوجوانان بهزیستی در گفتگو بابرنا:

محتواهای گران و بیهوده مهدهای کودک/ حدود 100 شکایت کودک آزاری در مهدکودک ها در یکسال گذشته/ از روی چشم و هم چشمی قبل از تولد نوزاد ؛ مهدکودک را رزرو می کنند

ما علاقه مندیم که بیشتر مهارت های زندگی و اصول اجتماعی شدن به کودکان در مهدکودک ارائه شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار  گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ مهدهای کودک نخستین اجتماع بزرگی است که کودکان با آن مواجه می شوند. اجتماعی که به دلیل حساسیت بالای کودکان در این سن، تاثیرگذاری گذاری بسیار بالایی بر روند رشد و تربیت آنها دارد. در یک دهه گذشته نیز محتواهای ارائه شده در مهدهای کودک تحولات گسترده ای داشته و از این رو پدرومادرهایی که فرزندان خود را راهی مهدکودک می کنند هر روز با آموزشی جدید روبرو می شوند. آموزش های فوق برنامه ارائه شده به کودکان مثل آموزش موسیقی، زبان و... اگر چه در جهان امری عادی و معمول است و همه افراد باید در طول دوران آموزش ابتدایی خود این عناوین را فراگیرند اما این روزها در ایران ابزاری برای گرم کردن بازار مهدهای کودک شده و وقتی پای حرف مادران و پدرانی که کودکانشان مجبور به فراگرفتن این آموزش ها می نشینیم متوجه می شویم این آموزش ها هیچ نتیجه ای در برنداشته و صرفا هزینه ای برای هزینه های کلان والدین گذاشته است. 

در این باره منتظر شبر، سرپرست امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور در گفتگو با خبرنگار برنا با تاکید بر اینکه سازمان بهزیستی روی محتوای آموزشی مهدهای کودک حساسیت ویژه ای دارد؛ گفت: ما سعی می کنیم در این زمینه کارشناسانه عمل کنیم اما مهدهای کودک این روزها حالت بازار پیدا کرده و نسبت عرضه و تقاضا بر آنها حکمفرماست. وقتی تقاضا در بازار به سمت یک کالای مشخص پیش رود عرضه نیز همان نیازها را تامین می کند؛ بنابراین وقتی از طریق تبلیغات و آگهی ها نیاز کاذب در حوزه کودکان ایجاد شود، والدین نیز به این سمت رفته و مهدهای کودک هم به تبع برای ارضا نیاز والدین به محتواهایی را برای کودکان در نظر می گیرند که ارائه این محتواها بی فایده است. 

وی ادامه داد: متاسفانه یک نیاز کاذب در جامعه ایجاد شده و به جای اینکه کودکان سبک زندگی و اصول اساسی زندگی کردن را فراگیرند در مهدکودک و مدرسه مجبورند آموزش هایی را که در زندگی به درد آنها نخواهد خورد فراگیرند. همانطور که نوجوانان درگیر تست زنی و کلاس های متعدد کنکور شده اند، کودکان نیز به این سمت و سو کشیده شده اند که در سن کم درگیر این مسائل باشند. 

شبر تاکید کرد : چشم و هم چشمی در فضای والدین و جامعه تا جایی پیش رفته که قبل از تولد نوزاد ؛ مهدکودک را رزرو می کنند و تنها دنبال نام یک مهدکودک معروف هستند و چندان به آموزه هایی که کودکشان در آن می آموزد یا نمی آموزد توجه ای نمی کنند.

علاقه‌مند به آموزش مهارت‌های زندگی به کودکان هستیم

شبر با بیان اینکه بعضی مسائل خطوط قرمز سازمان بهزیستی هستند و به مهدهای کودک اجازه ارائه این موضوعات داده نمی شود، تصریح کرد: آموزش رقص برای ما غیرمجاز است؛ والدین هم نمی توانند این آموزش را از مهدکودک بخواهند. 

وی با اشاره به اینکه یکسری محتواهای مصوب وجود دارد که مهدهای کودک ملزم به ارائه آنها هستند، اظهار داشت: با این حال ما اجازه داده ایم که مهدهای کودک با توافق والدین و در چارچوب قانون کلاس های فوق برنامه نیز داشته باشند. کلاس هایی مثل زبان ممنوع نیستند ولی ما علاقه مندیم که بیشتر مهارت های زندگی و اصول اجتماعی شدن به کودکان خود ارائه دهیم. 

والدین مشکلات مهدهای کودک را گزارش دهند

این مقام مسئول در سازمان بهزیستی با اشاره به اینکه حدود 17 هزار مهدکودک غیردولتی در کشور وجود دارد، تصریح کرد: به دلیل اینکه تعداد نیروهای ما در سازمان بهزیستی بسیار محدود است، نمی توانیم به راحتی همه این تعداد مهدکودک را بررسی و ارزیابی کنیم؛ با این حال ما از طریق کانون های خود در سراسر کشور بر مهدهای کودک نظارتی نسبی داریم. 

وی در پاسخ به اینکه چگونه می توان مشکلات مهدهای کودک را به سازمان بهزیستی گزارش داد، گفت: ما شماره پیامکی‌ و شماره تلفنی ای داریم که والدین در صورت دیدن هر مشکلی در مهدهای کودک می توانند از طریق این شماره ها به ما گزارش دهند و ما بلافاصله برای احراز و حل این مشکلات ورود خواهیم کرد.  

 وی خبر داد: بارها مواردی در این خصوص پیش آمده و ما جریم های گوناگونی مثل تعطیلی موقت یا دائم برای مهدهای کودکی که تخطی کرده اند در نظر گرفته ایم، با این حال متاسفانه کمترین شکایت های صورت گرفته مربوط به محتوای ارائه شده در مهدهای کودک است و بیشتر شکایت هایی که صورت می گیرد با مسائلی مثل شهریه و مسائل مالی مرتبط است.  

هیچ تساهلی در خصوص کودک آزاری نداریم!

شبر همچنین در خصوص وجود موارد کودک آزاری در مهدهای کودک کشور به خبرنگار برنا با تاکید بر اینکه کودک آزاری مسئله‌ای است که اولیا به هیچ وجه از آن نمی گذرند، مطرح کرد: ما مطمئنیم که هر وقت کودک آزاری اتفاق بیافتد والدین شکایت می کنند؛ تعداد شکایت هایی که به دست ما می رسد و مرتبط با این موضوع است بسیار اندک است و برخورد ما نیز در عین حال با این موارد، بسیار شدید است.

وی ادامه داد: ما هیچ تساهلی در بحث کودک آزاری نداریم و در اغلب موارد نیز جریمه ما تعطیلی دائم مهدکودکی بوده که کودک آزاری در آن اتفاق افتاده است. 

شبر اظهار داشت: ما در سال گذشته در کل کشور کمتر از صد مورد شکایت کودک آزاری داشته ایم که در بررسی هایی که صورت گرفته درصد کمی از این موارد مصداق کودک آزاری بوده است. گاهی بین بچه ها دعوا پیش آمده و والدین با عنوان کودک آزاری شکایت کرده اند.

وی افزود: حدود 20 مورد از این موارد مصداق کودک آزاری بوده و باز همه این موارد هم مربوط به آزار کودک توسط مربی نبوده بلکه مربی کم توجهی کرده و ما هم به همین دلیل مربی را جریمه کرده ایم؛ مورد آزار کودک توسط مربی بسیار کم بوده است. 

برچسب‌ها:

نظر شما