شناسهٔ خبر: 32497383 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: قدسنا | لینک خبر

سازمان ملل متحد اعلام کرد:

گزارش ویژه سازمان ملل متحد از وضعیت اقتصادی و انسانی غزه

سازمان ملل متحد در گزارشی اعلام کرد به دنبال بحران های مالی به وجود آمده در دولت تشکیلات خودگردان ملت فلسطین با چالش هایی بی سابقه مواجه شده و بی ثباتی کرانه باختری را تهدید می کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری قدس (قدسنا)، سازمان ملل متحد اعلام کرد مردم فلسطین با وجود برقراری آرامش موقت در غزه اما با چالش هایی بی سابقه و کم نظیری مواجه است.

 

دفتر هماهنگ کننده ویژه سازمان ملل متحد در روند صلح خاورمیانه اعلام کرد با وجود آنکه آرامشی نسبی میان غزه و اسرائیل ایجاد شده است باید گفت گستردگی چالش هایی که ملت فلسطین و دولت این کشور با آن مواجه هستند بی سابقه است.

در گزارش این دفتر تاکید شده است بحران گسترده مالی همزمان با افزایش نیازهای انسانی و عدم وجود افق های سیاسی مشخص برای دستیابی به راه حلی بر مبنای گفتگو ثبات در کرانه باختری و بقای دولت فلسطین را تهدید می کند.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: آنچه به صورت ویژه باعث نگرانی شده بحران مالی ناشی از تصمیم اسرائیل برای کاهش 6 درصدی درآمدهای تشکیلات خودگردان و عدم پذیرش بودجه ناقص از سوی مسئولان فلسطینی است.

دولت فلسطین از سال گذشته میلادی با بحران مالی مواجه شده است که شدت آن در فوریه گذشته و پس از عدم پذیرش درآمدهای ناقص اختصاصی تشکیلات خودگردان افزایش یافت چرا که مبالغ مربوط به اسرا و خانواده های شهدا به طور کامل از این درآمدها حذف شد.

 

اسرائیل در 17 فوریه گذشته تصمیم گرفت 502 میلیون شِکل (حدود 138 میلیون دلار) از در آمدهای دولت فلسطین را کاهش دهد و این اقدام در واکنش به بودجه های اختصاصی تشکیلات خودگردان به آزادگان، خانواده های زندانیان فلسطینی در زندان های اسرائیل و خانواده های شهدا انجام شد.

بر اساس قرارداد اقتصادی پاریس که در سال 1994 میان دولت فلسطین و اسرائیل امضا شده است، تل آویو موظف است درآمدهای ناشی از کالاهای وارده یا صادره از فلسطین از طریق گذرگاه های بین المللی را به دولت فلسطین تحویل دهد که مبلغ آن ماهانه 175 میلیون دلار می شود.

 

انتهای پیام/ح.ع/86

نظر شما