شناسهٔ خبر: 32497382 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

حداد عادل: 'کمربند - راه' رمز حضور چین در عرصه بین الملل است

پکن- ایرنا- حداد عادل رییس هیات عالیرتبه مجمع تشخیص مصلحت نظام که برای شرکت در دومین اجلاس بین المللی «کمربند - راه» در پکن به سر می برد، گفت: «کمربند -راه» اسم رمز حضور دوباره چین در عرصه بین الملل با الگویی متفاوت از روش های استعماری و با هدف رفاه ملت ها است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا 'غلامعلی حداد عادل' روز جمعه در گفت و گو با رادیو بین المللی چین با بیان اینکه خاطره و تجربه جاده ابریشم قدیم به تحقق این طرح جدید چین کمک می کند افزود: فعالیت فرامرزی چین در حوزه اقتصاد با بهره گیری از خاطره و تجربۀ جادۀ ابریشم می تواند با سرعت و کیفیت به پیش رود.
رییس هیات عالیرتبه مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به الگوی تازه چین در روابط بین الملل افزود: تا به حال رابطه کشورهای در حال توسعه با کشورهای پیشرفته، رابطه استعمارزده و استعمارگر بوده است یک طرف به قصد غارت می آمده و طرف دیگر غارت می شده است در حالی که چین قصد پیروی از این الگو را ندارد و می خواهد از قدرت اقتصادی خود برای ارتباطات تجاری سالم با دیگر کشورها استفاده کند.
حداد عادل گفت‌: بسیاری از کشورها برای به دست آوردن پول و منفعت بیشتر حاضر هستند بین دو کشور جنگ به پا کنند و به هر دو طرف سلاح بفروشند، اما چین این گونه روش های غیرانسانی و نادرست را در سیاست خارجی اش نمی پذیرد.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به نقش فعال ایران در جادۀ ابریشم قدیم و اهمیت همسایگی ایران امروز با 15 کشور اشاره کرد و گفت: طرح «کمربند - راه» نقش مهمی در پیوند چین و کشورهای مسیر جاده ابریشم دارد و رابطۀ خوب ایران و چین انگیزه ای مضاعف است تا ایران در این طرح حضور بهتر و فعال‌تری داشته باشد.
رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی همچنین در پاسخ به اهمیت همکاری و تبادل فرهنگی بین دو کشور باستانی ایران و چین و برنامه های آینده ایران برای شرکت در این طرح گفت: هر چه ایران و چین مبادلات فرهنگی بیشتری با هم داشته باشند، رابطۀ سیاسی و اقتصادی دو کشور هم بیشتر می شود، زیرا رابطۀ فرهنگی زمینه را برای دیپلماسی عمومی آماده می کند و دیپلماسی عمومی، سکویی است که دیپلماسی رسمی بر آن قرار می گیرد.
حداد عادل افزود: ایران و چین از حیث تمدنی حرف های نگفته بسیاری با یکدیگر دارند که باید مجالی برای مبادله آنها به وجود آید.
دومین اجلاس بین المللی 'کمربند-راه' با حضور هیات هایی از 110 کشور از جمله جمهوری اسلامی ایران از روز پنجشنبه در پکن آغاز بکار کرد.
از سوی جمهوری اسلامی ایران سه هیات به سرپرستی 'فرهاد دژپسند' وزیر امور اقتصادی و دارایی، 'ناصر قاضی سراج' رییس سازمان بازرسی کل کشور و 'حداد عادل' عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در اجلاس بین المللی 'کمربند- راه' شرکت کرده اند.
شی جین پینگ رییس جمهوری خلق چین سال 2013 میلادی در جریان سفر به قزاقستان و اندونزی، به ترتیب پیشنهاد ساخت 'کمربند اقتصادی جاده ابریشم' و ساخت 'راه ابریشم دریایی در قرن بیست و یکم' را مطرح کرد که این طرح در نهایت با عنوان «کمربند - راه» به جهان معرفی شد.
این پروژه در ابتدا با سرمایه گذاری بیش از یک هزار میلیارد دلار توسط چین آغاز شد و تا مارس سال 2019 میلادی 125 کشور و 29 سازمان بین المللی 173 موافقت نامه همکاری با چین در این مورد امضا کرده اند.
نشست افتتاحیه رسمی این اجلاس هم فردا (جمعه) با حضور 'شی جین پینگ' رییس جمهوری چین در پکن برگزار می شود.
دومین کنفرانس بین المللی 'کمربند - راه' تا 7 اردیبهشت ادامه دارد.
**آساق**1904**

نظر شما