شناسهٔ خبر: 32497360 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

گاردین گزارش داد

افزایش قیمت نفت و هزینه‌های اقتصادی برای آمریکا پیامدهای پایان معافیت تحریمی ایران

خبرگزاری میزان- روزنامه انگلیسی گاردین در گزارشی به تصمیم آمریکا مبنی بر عدم تمدید معافیت تحریمی ایران پرداخته و می‌نویسد که این اقدام برای آمریکا هزینه‌هایی در بر خواهد داشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری میزان؛ روزنامه گاردین نوشت: جلوگیری از رسیدن نفت ایران به بازار موجب افزایش قیمت نفت و هزینه‌های تجاری آمریکا خواهد شد.

گاردین می‎نویسد که گذشت بیش از ۲ سال از دولت آمریکا نشان داده بسیار ساده‌لوحانه است که انتظار داشته باشیم سیاست‌های راهبردی و اقتصادی ترامپ انسجام و یکپارچگی از خود نشان دهند. با این وجود، فقدان تفکر منسجم و مؤثر در اتخاذ تصمیم  پایان دادن به معافیت‌های در نظر گرفته شده برای برخی کشور‌ها در راستای خرید نفت از ایران آسیب‌هایی را در پی خواهد داشت.

 

پایان معافیت تحریمی ایران؛ افزایش قیت نفت و هزینه‌های اقتصادی برای آمریکا

 

در ادامه این گزارش آمده است: به عنوان یک آغاز، تهدید‌های جلوگیری از رسیدن نفت ایران تأثیراتی بر بازار گذاشت. این اقدام منجر به افزایش هزینه‌های تجارت نفت خام تا نزدیک به ۷۵ دلار به ازای هر بشکه در بازار‌های جهانی شد، بالاترین میزان قیمت نفت در سال ۲۰۱۹.

 

بیشتر بخوانید: بسیار بعید است ایران با دولت آمریکا مذاکره کند

 

گاردین در ادامه می‌افزاید: قیمت بالاتر نفت به افزایش هزینه‌های تجاری و قدرت خرید مشتریان منجر خواهد شد؛ و این به معنای رشد ضعیفتر اقتصادی است و می‌تواند به ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰ آسیب برساند.

 

پایان معافیت تحریمی ایران؛ افزایش قیت نفت و هزینه‌های اقتصادی برای آمریکا

 

در بخش دیگری از این گزارش به ادعای آمریکا مبنی بر جبران کاهش عرضه نفت خام ایران از سوی عربستان و امارات اشاره شده و آمده است: کاخ سفید بر روی عربستان حساب کرده که عرضه نفت خام خود را افزایش می‌دهد، اما بدون شواهد تأیید شده مبنی بر این مطلب که ایران آسیب می‌بیند، هیچ تضمینی وجود ندارد که این اتفاق خواهد افتاد. احتمالا قیمت نفت طی هفته‌های پیش رو به ۸۰ دلار برای هر بشکه خواهد رسید.

 

پایان معافیت تحریمی ایران؛ افزایش قیت نفت و هزینه‌های اقتصادی برای آمریکا

 

گاردین در ادامه به موضوع تنگه هرمز اشاره کرده و می‎نویسد: تهران در پاسخ به ترامپ اعلام کرده تنگه هرمز که نفت تمامی عرضه کنندگان عمده خاورمیانه شامل عربستان سعودی، کویت، عراق و امارات از آن می‌گذرد را خواهد بست. در صورتی که این موضوع اتفاق بیفتد قیمت نفت خام در زمانی بسیار کوتاه به بالای ۱۰۰ دلار برای هر بشکه خواهد رسید.

 

 

بیشتر بخوانید: شکست کمپین فشار حداکثری علیه ایران

 

گاردین در پایان می‎نویسد: این واقعیت وجود دارد که ترامپ با این اقدام در واقع به چین (به عنوان بزرگترین وارد کننده نفت خام ایران) می‌گوید که تنها با تأیید قبلی واشنگتن می‌تواند با کشور‌های خاصی مراوده داشته باشد و به نوعی در بهترین زمان، طلبیدن دردسر به حساب می‌آید. بسیار احمقانه است در زمانی که ۲ کشور (چین و آمریکا) در تلاش برای جلوگیری از وقوع جنگ تجاری هستند به پکن دستور بدهیم که چه کاری را انجام دهد.

 

انتهای پیام/

نظر شما