شناسهٔ خبر: 32497273 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

از مدرسه تا دانشگاه/4؛

طراحی اسباب‌بازی برای کاهش اختلال زانوی پرانتزی در کودکان

دانش‌آموزان مدرسه دخترانه فرزانگان یک موفق به طراخی و ساخت نمونه اولیه‌ای از اسباب‌بازی ویژه‌ای شدند که می‌تواند اختلال زانوی پرانتزی در کودکان را درمان کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار علم فناوری و دانش بنیان گروه دانشگاه خبر گزاری آنا، مهساسادات سجادپور و مهشاد دماری از مدرسه دخترانه فرزانگان یک موفق به طراحی و ساخت نمونه اولیه اسباب بازی برای کاهش اختلال زانوی پرانتزی در کودکان سه تا ۶ سال شدند.

این محصول نه تنها اشتیاق کودک برای انجام حرکات اصلاحی را افزای می‌دهد، بلکه مانع از شکل‌گیری زانوی پرانتزی قبل از اتمام سن رشد استخوانی می‌شود. هدف از طراحی این اسباب‌بازی بهبود موارد خفیف ناهنجاری استخوانی در سنین پایین است تا از انجام عمل جراحی در آینده جلوگیری شود.

این محصول بسیار سرگرم‌کننده، باعث تقویت و افزایش تمرکز و تعادل در کودک نیز می‌شود. اختلال زانوی پرانتزی یکی از مشکلات جدی در جهان پزشکی به شمار می‌رود؛ چراکه روش‌های درمانی آن طولانی‌مدت و دردناک هستند. افراد پس از آگاهی از مشکل زانوی پرانتزی و با توجه به درجه انحراف زانو ها باید روند خاصی از درمان را پیش بگیرند.

 این اختلال از سن دو  سالگی به بعد خود را نشان می‌دهد، بنابراین بهترین زمان برای درمان از طریق حرکات اصلاحی سن سه تا ۶ سالگی است. در این دوره صفحات رشد همچنان باز و استخوان‌های کودک انعطاف‌پذیر هستند.

یکی از مشکلاتی که در درمان اختلال زانوی پرانتزی وجود دارد، عدم انجام حرکات اصلاحی توسط والدین کودکانی است که دچار این عارضه هستند. براساس نظرسنجی‌ها انجام حرکات اصلاحی برای والدین خسته کننده است که این امر روند درمان را طولانی‌تر می‌کند.

محصولی که دانش‌آموزان مدرسه فرزانگان یک طراحی کرده‌اند، قسمتی دارد که کودکان با فشردن زانوان خود به آن بخش، اسباب‌بازی را به حرکت در می‌آورند. سطح سختی این اسباب‌بازی بسته به سن کودک قابل‌تغییر است؛ برای مثا‌ل می‌توان بازی را برای کودکان کم سن ساده‌تر و برای کودکان بزرگ‌تر پیچیده‌تر تنظیم کرد.

میزان سختی فنر این محصول نیز قابل‌تنظیم است. بدین‌ترتیب والدین می‌توانند در ابتدا کودک را با سختی فنر کم تمرین دهند و پس از افزایش قدرت و مهارت کودک سختی فنر را بیشتر کنند.

چهارمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی دانش آموزی چهارم و پنجم اردیبهشت در کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران برگزار شد که ۱۰۰ محصول از دانش‌آموزان نخبه مدارس سمپاد در آن به نمایش گذاشته شد.

انتهای پیام/4107/4021/


 

نظر شما