شناسهٔ خبر: 32497172 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کره شمالی: آمریکا در نشست هانوی حسن نیت نداشت

تهران - ایرنا - رهبر کره شمالی که برای دیدار با رئیس جمهوری روسیه در این کشور به سرمی برد، گفت که آمریکا در نشست هانوی رویکردی یکجانبه و با سوء نیت داشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش بامداد جمعه ایرنا به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، کیم جونگ اون رهبر کره شمالی در دیدار با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه به وی گفت: وضیعیت در کره شمالی و در منطقه در حال حاضر به بن بست و به نقطه ای بحرانی رسیده است.
رهبر کره شمالی تاکید کرد که وضعیت منطقه در این نقطه بحرانی ممکن است به وضعیت پیشین بازگردد؛ چرا که آمریکا در نشست دوم با کره شمالی رویکردی یکجانبه گرایانه با سوء نیت اتخاذ کرده بود.
هشتم اسفندماه سال 97 دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا با هدف پایان دادن به بحران کره شمالی با کیم در هانوی پایتخت ویتنام دیدار و گفت وگو کرد؛ دیداری که برخلاف انتظارها خیلی زود پایان یافت و حتی بیانیه ای نیز در پی نداشت.
چند روز پیش کره شمالی از آمریکا خواست مایک پمپئو وزیر امور خارجه خود را از جریان مذاکرات با این کشور کنار بگذارد و فرد پخته تری را مسئول این کار کند هر چند که پمپئو در واکنش به خبرنگاران گفت که همچنان مسئول پرونده کره است.
چند تن از مقام های واشنگتن در هفته گذشته با قطعی شدن دیدار پوتین و کیم راهی مسکو شدند تا از روسیه برای پایان دادن به بحران کره کمک بگیرند.
روسیه و چین بارها خطاب به آمریکایی ها به عنوان شرکای غربی خود اعلام کرده اند که به صورت یکجانبه نمی توان مسائل و مشکلات بین المللی از جمله بحران کره را حل و فصل کرد اما ترامپ پس از رسیدن به مقام ریاست جمهوری عنوان کرد که به صورت مستقیم و بدون دخالت دیگران می تواند به بحران کره پایان دهد.
آمریکا علاوه بر تحریم های سازمان ملل متحد که روسیه نیز از آنها پشتیبانی کرده است، تحریم های سختی علیه پیونگ یانگ وضع کرده و تنها راه برداشتن آنها را خلع سلاح هسته ای کره عنوان کرده است.
با گذشت حدود سه سال از ادعای ترامپ برای حل و فصل بحران کره، تنها دستاورد آمریکا از مذاکرات مستقیم با کره شمالی، گرفتن عکس یادگاری ترامپ با کیم جونگ اون بوده است.
کیم که از روز چهارشنبه وارد روسیه شده است، دیدار خود با رئیس جمهوری این کشور را دوستانه توصیف کرد که به توافقی میان دو کشور برای تقویت شراکت راهبردی که منجر به حفظ صلح و امنیت منطقه خواهد شد.
به گفته خبرگزاری مرکزی کره شمالی، کیم از پوتین خواسته است که برای دیداری دوباره به پیونگ یانگ سفر کند.
رهبران کره شمالی و روسیه در این دیدار توافق کردند که روابط تجاری و اقتصادی را به سطح جدیدی ارتقا دهند.
رهبر کره شمالی برای نخستین بار است که به روسیه سفر کرده است.
شبد**9416**1379

نظر شما