شناسهٔ خبر: 32496912 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

مراسم نکوداشت طهمورث ساجدی صبا در رشت برگزار شد

مراسم نکوداشت طهمورث ساجدی صبا امروز(۵ اردیبهشت) در پژوهشکده گیلان شناسی برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، «هوشنگ عباسی» امروز(۵ اردیبهشت) در مراسم نکوداشت طهمورث ساجدی صبا، استاد فقید ایران‌شناسی و زبان و ادبیات فرانسه که در سالن اجتماعات پژوهشکده گیلان‌شناسی برگزار شد درگذشت ساجدی صبا را اتفاقی تلخ و تاسف‌بار دانست و گفت: ساجدی صبا فرزند شایسته‌ گیلان واستادی پرتلاش در عرصه‌ نقد و ادبیات تطبیقی و فرهنگ ملی بود.

 

این پژوهشگر و‌ روزنامه‌نگار گیلانی ادامه داد: گیلان و ایران، یکی از مفاخر توانای خود را از دست داد اما کتاب‌ها، مقالات و ترجمه‌های ارزشمندی از این استاد فقید برای اهل پژوهش به یادگار ماند.  
 

در ادامه مراسم «احمد سمیعی گیلانی» با تشریح آشنایی خود با ساجدی صبا گفت: ساجدی، تحصیلات عالیه‌ خود را در تمام مقاطع در فرانسه گذراند و در معتبرترین دانشگاه‌های آن کشور تحصیل و ادبیات تطبیقی، حوزه‌ اصلی پژوهش‌های او بود.

 

پدر ویراستاری نوین ایران و‌سردبیر مجله‌ی نامه‌‌ی فرهنگستان با بیان اینکه ساجدی همکاری علمی مستمری با فصلنامه‌ فرهنگستان داشت، خاطرنشان گرد: وی تمام اخبار علمی را دنبال می‌کرد و مدام در حال مطالعه و پژوهش بود، به‌طوریکه  همیشه مقالات و پژوهش‌هایی با موضوعاتی تازه، کارنشده با قلمی روان برای مجله ارسال می‌کرد. 

 

در ادامه‌ این نکوداشت «احمد اداره‌چی گیلانی» به جایگاه آمد و ساجدی را انسانی نیک‌سرشت، ایران‌دوست و‌ نمونه معرفی کرد و گفت: ساجدی پس از بازگشت از فرانسه، از ۱۳۷۷ اقدام به ایجاد کرسی دکتری ادبیات تطبیقی کرد، پس از آن در سال ۱۳۹۴ به همراه تعدادی از همراهانش، انجمن ایران‌شناسی را تاسیس که نشان از عشق و علاقه‌ی وافر او به ایران داشت.

 

نویسنده، پژوهشگر گیلانی با اشاره به این‌که ۱۰ کتاب و بیش از ۱۵۰ مقاله علمی از زنده‌یاد ساجدی به چاپ رسیده است، افزود: این پژوهش‌ها، ماحصل زحمات سال‌ها مطالعه و تلاش اوست که عمدتا متمرکز بر ایران‌شناسی است. 


«محسن آریاپاد» کاریزمای جذب‌کنندگی زنده‌یاد ساجدی را ویژگی او دانست و در ادامه با اشاره به خاطراتش یاد و‌خاطره این استاد ایران‌شناسی را گرامی داشت و دو غزل از سروده‌های خود را قرائت کرد. 


از دیگر برنامه‌های این مراسم می‌توان به پخش کلیپی درباره‌ زندگی، آثار قلمی و فعالیت‌های علمی، پژوهشی طهمورث ساجدی، اجرای موسیقی و شعرخوانی شاعرانی چون ابراهیم شکری، زهراسیاوش آبکنار، رضا خیرخواه و الهام کیانپور اشاره کرد.

 

گفتنی است،  طهورث ساجدی صبا در ۵ فروردین ۱۳۳۰ در بندرانزلی متولد شد. تحصیلات متوسطه را در بندر انزلی به پایان رسانید و در تهران تحصیلات خود را در رشته زبان و ادبیات فرانسه ادامه داد و سپس در سال ۱۳۵۵ در آزمون اعزام به خارج دانشجویان برگزیده شد و به فرانسه رفت. در دانشگاه مون پولیه پس از بیست سال تلاش، درجه فوق دکتری ادبیات تطبیقی را کسب کرد و در سال۱۳۷۴ به ایران بازگشت. همزمان در دانشگاه تهران، دانشگاه آزاد، پژوهشگاه علوم و فرهنگستان، مشغول به کار شد. ساجدی صبا در آخرین روزهای سال ۹۷ در بیست و هشتم  اسفندماه دارفانی را وداع گفت.

نظر شما