شناسهٔ خبر: 32496751 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

قرائتی:

چرا تفسیر قرآن را درس جنبی قلمداد كرده‌ایم

گروه معارف ـ رئیس ستاد اقامه نماز كشور از وضعیت جلسات تفسیر قرآن انتقاد كرد و گفت: در مراكز آموزشی یا درس تفسیر نداریم یا اسم آن را درس جنبی گذاشته‌ایم و در روزهای پنج‌شنبه و جمعه و ایام تعطیل آن را برگزار می‌كنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایكنا از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، رئیس ستاد اقامه نماز كشور عصر پنج‌شنبه، 5 اردیبهشت‌ماه در همایش ملی «حوزه انقلابی، حوزه منتظر» كه به‌منظور بزرگداشت مرحوم آیت‌الله ایمانی در حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) برگزار شد، با بیان اینكه به آیات قرآن عمل نكردیم، گفت: در مراكز آموزشی یا درس تفسیر نداریم یا اسم آن را درس جنبی گذاشته‌ایم و در روزهای پنج‌شنبه و جمعه و ایام تعطیل آن را برگزار می‌كنیم.
وی همچنین از كم بودن ساعات درس تفسیر قرآن نیز انتقاد كرد و افزود: برای درس‌های دیگر 50 دقیقه وقت می‌گذاریم اما برای تفسیر قرآن تنها 20 دقیقه وقت می‌گذاریم.

با قرآن برخورد علمی نمی‌كنیم
قرائتی با بیان اینكه با قرآن برخورد علمی نمی‌كنیم، گفت: قرآن را كتاب مقدس می‌دانیم نه علمی در صورتی كه امام رضا(ع) فرمود اگر علم می‌خواهید قرآن را زیاد بخوانید.

سیاست ما عین آیات قرآن است
رئیس بنیاد مهدی موعود(عج) همچنین با تصریح این نكته كه سیاست ما عین آیات قرآن است، گفت: زمانی امام فرمود حفظ نظام از اوجب واجبات است و از نماز هم واجبتر است؛ قرآن هم همین می‌گوید.

منبرها را كوتاه كنیم
وی خواستار كوتاه شدن منابر در مساجد شد، گفت: بخشی از اینكه مساجد ما خلوت شده‌اند این است كه منبرها زمان زیادی طول می‌كشد؛ در صورتی كه برای هر منبر باید 2 ساعت مطالعه كرده و تنها 15 دقیقه سخن گوییم و در این صورت است كه مسجدها پر می‌شوند در صورتی كه اكنون در برخی از منابر مسجدها بازی الفاظ است.
قرائتی اظهار كرد: در قرآن كریم بارها گفته شده است «كُلُوا؛ بخورید» اما بلافاصله بعد از آن مسئولیتی آمده است، پس در قرآن بخور بخور نیست بلكه برای هر نعمت، مسئولیتی است.

تفسیر قرآن را باید عوام بفهمند و خواص بپسندند
این مفسر قرآن كریم با تأكید بر اینكه تفسیر قرآن را باید عوام بفهمند و خواص بپسندند، گفت: اگر تفسیر قرآن را عوام فهمید اما خواص نپسندید مردود است و همچنین اگر خواص آن را پسندید و عوام آن را نفهمید باز هم مردود است پس تفسیر قرآن را باید عوام بفهمند و خواص بپسندند.
وی با بیان اینكه تمام قرآن علم است، به آیه 23 سوره اسراء «...بِالْوَالِدَینِ إِحْسَانًا...؛ ... به پدر و مادر [خود] احسان كنید...» اشاره كرد و به تفسیر كلی از این آیه پرداخت و گفت: تمام كارها زمان دارد، حتی نماز، روزه، زكات و غیره اما احسان به والدین در تمام زمان‌ها باید انجام شود و محدودیت زمانی ندارد.
قرائتی با تصریح اینكه ساده‌ترین كلمات قرآن برای باسوادترین مردمان كره زمین حرف نو دارد، گفت: به عنوان مثال آیه «وَالتِّینِ وَالزَّیتُونِ» به تنهایی یك پایان‌نامه دكتراست اما ما نمی‌فهمیم.

طلبه‌ها برای فراگیری قرآن خود را محدود به حوزه علمیه نكنند
رئیس ستاد اقامه نماز كشور در بخش دیگری از سخنان خود نكاتی را راجع به حوزه‌های علمیه و وظایف طلاب یادآور شد و گفت: طلبه‌ها برای فراگیری قرآن خود را محدود به حوزه علمیه نكنند؛ چنانچه در زمان پیش از انقلاب آیت‌الله مكارم شیرازی تعدادی از علما و طلاب را گردهم آورد از جمله آیت‌الله ایمانی كه هر كدام از اینان 3 ساعت از روزهای تعطیل هفته را به تفسیر قرآن اختصاص دادند و نتیجه آن تفسیر 27 جلدی نمونه شد پس طلبه‌ها خودتان تعطیلی پنج‌شنبه‌ها را حذف كنید.

انتقاد از تعطیلی‌های حوزه‌های علمیه
وی از تعطیلی روزهای پنج‌شنبه و حتی جمعه حوزه‌های علمیه انتقاد كرد و گفت: در روز پنج‌شنبه همه قشرها كار می‌كنند جز سلسله جلیله؛ چرا تعطیل است؛ حتی جمعه فقط برای نماز جمعه تعطیل است پس این همه تعطیلی در حوزه‌ها برای چیست.

عظمت رمضان به قرآن است نه به روزه
قرائتی از طلاب خواست تا قرآن را محور كارها و فعالیت‌های خود قرار دهند و سپس به در پیش رو بودن ماه مبارك رمضان اشاره كرد و گفت: عظمت رمضان به قرآن است نه به روزه چنانچه در قرآن نیز می‌خوانیم «شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِی أُنْزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ...؛ ماه رمضان [همان ماه] است كه در آن قرآن فرو فرستاده شده است...» (آیه 185 سوره بقره)

در شب قدر چند محفل تفسیر برپاست؟
این مفسر قرآن كریم ادامه داد: در شب قدر در كدام مسجد محفل تفسیر قرآن برپاست؟ سهم تفسیر قرآن در شب قدری كه شب نزول قرآن است چقدر است؟
وی با ذكر این نكته كه همه چیز در قرآن است، گفت: در قرآن كریم نیز می‌خوانیم كه باید دشمن خدا را بترسانیم چنانچه اگر مقام معظم رهبری نمی‌فرمودند كه اگر جنازه‌های شهدای منا را به ما ندهید، برخورد سختی خواهیم كرد، آل سعود هم كوتاه نمی‌آمد و معنی آیه «...أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ...؛... بر كافران سختگیر...» (آیه 29 سوره فتح) هم همین است.

زكات، اصل دین است
قرائتی در ادامه سخنان خود به بحث زكات اشاره كرد و افزود: در كشور ما تنها 6 درصد از مردم زكات پرداخت می‌‌كنند با این حال 400 میلیارد تومان امسال زكات جمع‌آوری شده است در حالی كه باید توجه كنیم زكات اصل دین است و اگر زكات را پرداخت كردیم نماز قبول می‌شود؛ همه دین به نماز بستگی دارد و قبولی نماز هم بستگی به پرداخت زكات دارد در صورتی كه زكات در كشور ما فراموش شده است.
رئیس ستاد اقامه نماز كشور از طلاب خواست تا به مسئله تدبر در قرآن توجه ویژه داشته باشند و ادامه داد: طلاب باید قرآن را جدی بگیرند؛ البته حركت‌های خوبی برای تفسیر در حوزه‌های علمیه آغاز شده است.
وی همچنین گفت: كسانی كه پیش‌نماز جمعه می‌شوند باید مطالعه زیادی داشته باشند زیرا نسل جدید آگاهی زیادی دارد پس پیش‌نمازها هم باید آگاهی‌های خود را خیلی بیشتر كنند.
قرائتی با تأكید بر اینكه در حوزه‌های علمیه، طلاب روزی یك آیه قرآن فرا بگیرند، گفت: سخنرانی‌هایتان باید از قرآن باشد چنانچه قرآن هم تأكید می‌كنید كه اگر می‌خواهید سخنرانی كنید از قرآن برای مردم بگویید.

باید به تعداد جلسات عزاداری، محافل تفسیر قرآن برپا شود
وی از عدم توجه به همراهی قرآن و عترت انتقاد كرد و گفت: پیامبر(ص) فرمودند قرآن و عترت از یكدیگر جدایی‌ناپذیرند؛ در ماه محرم مشاهده می‌كنیم صدها هزار مجلس عزاداری برگزار می‌شود اما چند جلسه تفسیر برپا می‌شود؟ پس باید به تعداد جلسات عزداری، جلسات تفسیر قرآن هم برپا شود.
این مفسر قرآن كریم با بیان اینكه ما نسبت به قرآن كوتاه آمده‌ایم و سهم آن را ادا نكرده‌ایم، گفت:‌ متأسفانه كتاب مخلوق را جدی گرفتیم و درس خواندیم اما كتاب خالق را خیر.
وی با یادآوری اینكه ماه رمضان را در پیش داریم، از علما و طلاب خواست تا در منبرهای خود در ایام ماه مبارك رمضان حتماً دو آیه قرآن را تلاوت كرده و درباره معنای آن‌ توضیح دهند.
قرائتی با بیان اینكه گمان نكنید كه امروز بازار آخوندی كمرنگ شده است، گفت:‌ عاقبت اسلام كل زمین را فراخواهد كرد؛ در قرآن كریم خداوند سه مرتبه وعده داده است كه عاقبت صالحان وارث زمین می‌شوند و برای این كار یك رهبر نیاز داریم كه امام زمان(عج) است، یك قانون می‌خواهیم كه تحریف نشده باشد و آن قرآن كریم است و یك آمادگی می‌خواهیم كه حوزه‌های علمیه هستند.
انتهای پیام

نظر شما