شناسهٔ خبر: 32496743 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

استاندار:

بانک های کهگیلویه و بویراحمد سبب رونق دیگر استان ها می شوند

یاسوج- ایرنا- استاندار کهگیلویه و بویراحمد با انتقاد از عملکرد برخی بانک‌های خصوصی گفت: این بانک ها سرمایه های این استان را جذب می کنند و باعث رشد اقتصادی دیگر استان ها می شوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا علی محمد احمدی عصر پنجشنبه در نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی در یاسوج اظهار داشت: بنا به تجربیات چهار دهه گذشته در سطح کلان باید دنبال راهکارهایی بود که رشد موزون برای همه نقاط کشور ایجاد شود.
وی اظهار داشت: در دهه فجر سال گذشته 400 تخت مطابق با استانداردهای جهانی به ظرفیت تخت‌های بیمارستانی کهگیلویه و بویراحمد اضافه شده است.
وی بیان کرد: در بعد فضای عمومی براساس آمارهای کشوری اتاق ایران، در سال 97، بهبود فضای کسب و کار ایجاد شد و در این شاخص کهگیلویه و بویراحمد در رتبه نخست کشور قرار گرفت.
احمدی به فشار دشمنان در حوزه اقتصادی بر کشور اشاره کرد و افزود: علیرغم همه تحریم ها، با همت مردم و تلاش متولیان، اجازه داده نشد که مسیر رشد استان متوقف شود.
استاندار با اشاره به جذب مناسب تسهیلات اشتغال روستایی گفت: با در نظر گرفتن جلوگیری از پول پاشی و با تاکید بر تولید در مناطق روستایی، ارائه تسهیلات انجام گرفت.
احمدی با بیان اینکه با بهره گیری از ظرفیت همدلی و تلاش مردمی بحران‌های مختلفی در کشور کنترل شد، ابراز داشت: سیل اخیر کهگیلویه و بویراحمد زیر سایه دیگر استان ها دیده نشد و بیش از یک هزار و 30 کیلومتر راه تخریب، دهها پل ویران و چند نفر از هم استانی‌ها جان خود را در این حادثه از دست دادند.

**700 هزار میلیارد ریال تهاتر در سال 98 هدفگذاری شد
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با بیان اینکه استفاده از ظرفیت‌های قانونی برای پوشش نیازها مورد تاکید است گفت: مبلغ 700 هزار میلیارد ریال در سال جاری برای تهاتر بانکی هدفگذاری شده است.
غلام رضا تاجگردون اظهار داشت: محرومیت‌های عمیقی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد اما ظرفیت‌های مناسبی نیز برای توسعه استان وجود دارد.
وی افزود: کار تهاتر بدهی های دولت و بخش خصوصی اقدام مثبتی بود که کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی آن را شروع کرد.
تاجگردون بیان کرد: تیزهوشی فعالان اقتصادی در این است که بتوانند از این گونه قوانین استفاده کنند.
وی عنوان کرد: شکاف جدی بین کهگیلویه و بویراحمد و دیگر استان ها نیست بلکه فعالان اقتصادی برخی استان ها سازوکار استفاده از قوانین را بهتر رعایت می کنند.
تاجگردون تصریح کرد: کهگیلویه و بویراحمد یکی از نرمال ترین ترکیبات اشتغال را دارد و ظرفیتی بیش از وسعت خود در این زمینه دارد.

** کارآفرینان محرک تولید هستند
نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: موتور محرکه تولید، کارآفرینان هستند و برای رونق اقتصادی باید به آنها توجه ویژه داشت.
هادی قوامی افزود: باید همه مقامات به منظور شناسایی ظرفیت های کشور بازدیدهای میدانی انجام دهند تا خود را از دولت توزیعی جدا کنند.
وی با بیان اینکه باید به سمت تولید حرکت کرد، گفت: دولتی که 36 درصد منابع آن از نفت تامین می شود، توزیعی است.
قوامی کمک به رونق تولید با استفاده از منابع بانکی و بورس را از جمله محورهای رونق این حوزه دانست و ابراز داشت: باید تسهیلات ارزان قیمت نیز در اختیار تولید قرار بگیرد.
نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: دولت توزیعی وابستگی ایجاد می‌کند و از بین رفتن شفافیت‌ها عیب دیگر آن است.

** دلیل عقب ماندگی استان ایستادگی در مقابل ظلم است
نماینده مردم بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: شاید بتوان گفت دلیل عقب ماندگی کهگیلویه و بویراحمد ایستادگی در مقابل ظلم است و تا قبل از انقلاب این استان با هیچ نظام سیاسی سازش نکرده بود.
غلام محمد زارعی با بیان اینکه استان بیش از یک هزار و 800 شهید تقدیم انقلاب کرد و 22.5 درصد تامین نیازهای جنگ در دوران دفاع مقدس را داشته است، تصریح کرد: همه داشته‌های استان متعلق به بعد از پیروزی انقلاب است.
وی اظهار داشت: انتظار می رود در بودجه سال آینده از سوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، کهگیلویه و بویراحمد مورد توجه بیشتری قرار گیرد.
زارعی با بیان اینکه اعضای کمیسیون برنامه و بودجه متولی بخش بودجه هستند افزود: برای توزیع منابع براساس عدالت، بودجه باید بر اساس آمایش توزیع شود.
وی با اشاره با خسارت بیش از 13هزار میلیارد ریال سیل به استان، ابراز داشت: علیرغم خسارت سنگین، با همدلی و همراهی مردم و تلاش متولیان جریان سیل از استان عبور کرد.

** مالیات نخبگان حذف شود
رئیس دانشگاه یاسوج نیز در این نشست گفت: برای به ارائه راهکاری برای حضور کارآفرینان در استان پرداخت و گفت: برای این که کارآفرینان بهتر و بیشتر وارد استان شوند مالیات نخبگان حذف شود.
احمد عریان افزود: کاهش مالیات حقوق نخبگان از فوق لیسانس به بالا می‌تواند کمک زیادی به حضور نخبگان در استان کند.
چهل و چهارمین نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی و شورای برنامه ریزی و توسعه با حضور رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، نائب رئیس و سایر اعضای این کمیسیون، نماینده مردم کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده، نماینده بویراحمد و دنا و فرمانداران و مدیران ارشد دولتی استان عصر امروز پنجشنبه در ساختمان دولت استانداری کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد.

9928/6110

نظر شما