شناسهٔ خبر: 32496688 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

بیمه کشاورزان سبب ماندگاری آنها در روستاها می‌شود

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر آذربایجان‌غربی گفت: یکی از روش‌هایی که سبب ماندگاری روستاها شده و به تولید کمک می‌کند و سبب ایجاد حس عدالت در روستایی می‌شود، بیمه است.

صاحب‌خبر -

یونس معزز امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ارومیه، با اشاره به اینکه در سال 84 با مصوبه هیئت وزیران که مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفت، صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان روستایی و عشایری تاسیس شد اظهار کرد: در قانون ساختار نیز آمده بود که شکل کار باید به صورت کارگزاری باشد.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه یک نظام بیمه‌ای باید سه رکن بیمه شده، کارفرما و دولت را داشته باشد، در این صندوق، دولت هم به عنوان کارفرما و هم سهم دولت را دارد بنابراین دو برابر حق بیمه بر عهده دولت و تنها یک‌سوم حق بیمه بر عهده روستاییان قرار گرفت و سپس در قانون تصمیم گرفته شد که با توجه به اینکه درآمد روستاییان به صورت ماهانه نیست، حق بیمه به شکل سالانه باشد.

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر آذربایجان‌غربی در ادامه با اشاره به از کارافتادگی ناشی از غیر کار گفت: اگر کسی یک روز بیمه شده و یک سال پس از بیمه، بیماری وی آغاز و این بیماری سبب از کار افتادگی شخص شود، افراد تحت تکفل وی می‌توانند از مستمری از کارافتادگی استفاده کنند.

وی افزود: کمیسیون پزشکی نیز، این از کار افتادگی را تعیین می‌کنند و اگر رای صادره مبنی بر بالای 66 درصد از کار افتادگی باشد شخص می‌تواند از مستمری از کار افتادگی استفاده کند.

معزز تصریح کرد: هم اکنون هزار نفر در استان بازنشسته شده و از حقوق بازنشستگی پیش از موعد استفاده می‌کنند.

وی از امضای تفاهم نامه‌ای با مرکز ملی فرش ایران و نیز با اتحادیه شرکت تعاونی فرشبافان خبر داد و بیان کرد: براساس این تفاهم‌نامه، قالیبافان، فرشبافان، فعالان صنایع دستی و زنبورداران ساکن روستا یا شهر که از بیمه تامین اجتماعی برخوردار نیستند می‌توانند تحت پوشش بیمه قرار گیرند.

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر آذربایجان‌غربی با ابراز خرسندی از اینکه در عرض دو سه سال اخیر، اهمیت موضوع بیمه کشاورزان و عشایر در بین مسوولان بالای نظام بیشتر حس شد افزود: نتیجه بر این شد که یکی از روش‌هایی که سبب ماندگاری روستاها شده و به تولید کمک می‌کند و سبب ایجاد حس عدالت در روستایی می‌شود، بیمه است.

انتهای پیام/61024/ن

نظر شما