شناسهٔ خبر: 32496678 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

تهاتر بدهی ۷۰ هزار میلیاردی دولت و بخش خصوصی

ایسنا نوشت: رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: محرومیت‌ها در بسیاری از مناطق استان کهگیلویه و بویراحمد شدید است.

صاحب‌خبر -

غلام‌رضا تاجگردون عصر روز پنجشنبه در نشست مشترک شورای برنامه‌ریزی و شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی کهگیلویه و بویراحمد که با حضور اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی برگزار شد، افزود: تلفیق این دو نشست واقعیت‌های اجرایی استان را در مقیاس کشوری نشان داد.

وی با اشاره به وضعیت اقتصادی استان‌های کمتر توسعه‌یافته‌ای مانند کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: چنین استان‌هایی ۶۰ درصد درآمد سرانه کشور را دارند، نسبت سپرده‌های بانک‌ها کمتر از یک درصد و نسبت تسهیلات به سپرده‌ها حدود ۱.۵ درصد است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: امسال در قانون مصوب شد که تا زمانی که فعالین بخش خصوصی صورت وضعیت را نگیرند مالیات بر ارزش افزوده را ندهند که این موضوع سبب دعوای سنگینی بین دولت و مجلس شد.

تاجگردون با اشاره به ظرفیت تهاتر بدهی‌های دولت و بخش خصوصی تصریح کرد: سال گذشته ۳۴ هزار میلیارد تومان از بدهی‌های بخش خصوصی تهاتر شد و امسال تهاتر ۷۰ هزار میلیارد تومان دیگر را در دستور کار داریم.

وی با بیان اینکه فعالین بخش خصوصی باید با تیزهوشی بتوانند از قوانینی مانند تهاتر بدهی‌ها استفاده کنند، ادامه داد: برخی استان‌ها از ظرفیت تهاتر به خوبی استفاده کردند اما وقتی تنها دو میلیارد تهاتر در یک استان انجام شود چه انتظاری دارید که توسعه اتفاق بیفتد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با مقایسه بودجه دو استان اصفهان و کهگیلویه و بویراحمد، عنوان کرد: وسعت استان اصفهان ۶ برابر کهگیلویه و بویراحمد است این در حالی است که بودجه عمرانی آن دو تا دو و نیم برابر است و علت توسعه یافتگی استان اصفهان این است که مکانیسم استفاده از قوانین را بهتر رعایت می‌کند.

تاجگردون با بیان اینکه قوانین در بسیاری از مناطق کشور ضعیف اجرا می‌شود، بیان کرد: بانک‌ها، سازمان مالیاتی و تأمین اجتماعی می‌توانند در رفع مشکلات اقتصادی تسهیل‌کننده باشند.

وی ادامه داد: ترکیب شاغلین در بخش‌های خدمات، صنعت و کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد یکی از نرمال‌ترین توزیع‌های اشتغال در دنیا است.

۴۱۲۳۱

نظر شما