شناسهٔ خبر: 32496467 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

احتمال افزایش شدید قیمت نفت در تابستان

اخبار مبنی بر لغو معافیت‌های نفتی ایران، منجر به افزایش قیمت نفت شده و انتظار می‌رود این روند افزایشی در تابستان نیز ادامه داشته باشد. به نظر می‌آید فصل مسافرت‌های تابستانی در آمریکا امسال گرانتر شده باشد.

صاحب‌خبر -
تابناک اقتصادیاخبار مبنی بر لغو معافیت‌های نفتی ایران، منجر به افزایش قیمت نفت شده و انتظار می‌رود این روند افزایشی در تابستان نیز ادامه داشته باشد. به نظر می‌آید فصل مسافرت‌های تابستانی در آمریکا امسال گرانتر شده باشد.

به گزارش تابناک اقتصادی و به نقل از گاردیَن، در پی اعلام لغو معافیت‌های نفتی ایران از ابتدای ماه می، قیمت نفت خام در بازار‌های جهانی به بالاترین میزان خود در ۶ ماه گذشته رسیده است. این اخبار منجر به جهشی فوری در قیمت نفت خام شده و این اتفاقات در زمانی رخ داده که تقاضا برای بنزین در آستانه شروع فصل تابستان و مسافرت‌های تابستانی در این کشور، افزایش خواهد داشت.

بث موشر، سخنگوی شرکت AAA که قیمت بنزین در این کشور را نیز تحت نظر دارد، اعلام کرد که در نتیجه اخبار مربوط به ایران، طبق پیشبینی این شرکت قیمت بنزین در سراسر این کشور به بالای ۳ دلار به ازاء هر گالن خواهد رسید. این قیمت ۱۵ سنت از قیمت‌های فعلی و همچنین کاملاً از قیمت‌های سال گذشته در بازه مشابه بالاتر خواهد بود.
 

پایان معافیت‌های نفتی ایران، منجر به ایجاد سردرگمی بیشتر در بازاری شده که همین حالا نیز با کمبود عرضه ناشی از توافقات کشور‌های عضو اوپک مبنی بر کاهش تولید این کشور‌ها دست و پنجه نرم می‌کند. سایر کشور‌های عضو اوپک نیز خود با مشکلاتی مواجه هستند، تحریم‌های جدید ایالات متحده علیه ونزوئلا از انتهای این ماه اجرایی شده و از سرگیری تنش‌ها در لیبی ممکن است باعث بروز مشکل در تولیدات این کشور شود.

به عقیده هلما کرافت، رئیس جهانی بخش استراتژی کالا در شرکت RBC: تصمیم دونالد ترامپ برای به صفر رسانیدن صادرات نفتی ایران، باعث افزایش شدید قیمت نفت خام خواهد شد.

در نوامبر ۲۰۱۸، ایالات متحده مجدداً ایران را تحت تحریم قرار داد، اما برای بزرگترین خریداران نفت این کشور از جمله هند و چین معافیت‌هایی قائل شد. در ماه مارس، میانگین صادرات نفت ایران بیش از ۱ میلیون و هفتصد هزار بشکه در روز بوده است. کشور‌های مختلف انتظار داشتند که این معافیت‌ها باز هم تمدید شود و به همین دلیل نیز بازار از بیانیه کاخ سفید مبنی بر «به صفر رساندن صادرات ایران» به شوک فرو رفت.

کشور‌هایی که به خرید نفت از ایران ادامه دهند، خود تحت تحریم‌های ایالات متحده قرار خواهند گرفت. ایران در پاسخ به این اظهارات تهدید به بستن تنگه هرمز نموده، که بزرگترین و شلوغ‌ترین خط انتقال نفت در جهان است. طبق گفته بانک بارکلیز، چنین اقدامی ۲۰% از منابع نفت خام و محصولات نفتی جهان را قطع خواهد کرد.

دونالد ترامپ برای جبران این کمبود، روی عربستان سعودی و سایر کشور‌های عوض اوپک حساب باز کرده است. علیرغم آنکه گزارش‌هایی مبنی بر تمایل این کشور‌ها به جبران سهم ایران از بازار وجود دارد، اما تحلیلگران معتقدند که اعضای اوپک نسبت به بالا بردن تولیدات خود محتاط عمل خواهند کرد. سال گذشته و زمانی که تحریم‌ها اعمال شد، این کشور‌ها تولید خود را به میزان حداکثری رساندند، اما اعطای معافیت‌ها باعث ایجاد اشباع تقریبی در بازار و کاهش قیمت نفت خام شد.

طبق گفته تحلیلگران، میزان تولید در عربستان سعودی کمتر از میزان توافق شده در اوپک است، لذا این کشور می‌تواند بدون زیر پا گذاشتن توافقات، سطح تولید خود را افزایش دهد، اما انتظار نداشته باشید این کشور به صورت خودکار درب چاه هایش را باز کند و تولیداتش را افزایش دهد. جی هتفیلد، تحلیلگر بازار در اینباره گفت: آن‌ها می‌توانند ادعا کنند که تولید خود را افزایش داده اند، اما سعودی‌ها از گذشته درس گرفته اند. دفعه گذشته آن‌ها خواسته ترامپ را انجام دادند و او پشت آن‌ها را خالی کرد، من فکر نمیکنم آن‌ها حالا احساس کنند که به ترامپ دینی دارند.

اجلاس بعدی اوپک در ماه ژوئن حیاتی خواهد بود، بعد از پایان توافق فعلی اوپک مشخص می‌شود که محدودیت در بازار واقعاً چقدر است.

آمریکا همچنین نیاز دارد که کشور‌های خریدار نفت ایران با آن‌ها همکاری کنند، شاید برخی کشور‌ها در بازار‌های دیگر به دنبال نفت مورد نیاز خود باشند، اما گذشتن از چین به این سادگی نخواهد بود. وزیر امور خارجه چین مخالفت خود را با این تحریم‌ها اعلام کرده و همچنین ذکر نمود که علیرغم آنکه شاید برخی از پالایشگاه‌های چین که به بازار سرمایه آمریکا دسترسی دارند، خرید نفت از ایران را متوقف کنند، اما این بدین معنا نیست که این کشور به طور کامل از ایران نفت نخواهد خرید.

تحلیلگران انتظار دارند قیمت نفت خام در تابستان بالاتر رفته و حتی نفت WTI به قیمت بالای ۷۰ دلار برسد و ترامپ برای پایین نگه داشتن قیمت بنزین در کشور خود آن هم در فصل تابستان، ممکن است مجبور شود از ذخایر استراتژیک بنزین این کشور بهره ببرد.

نظر شما