شناسهٔ خبر: 32496445 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

با گزارش دبیران پنل های تخصصی؛

همایش نظریه علم اسلامی و کاربست آن در آموزش و پرورش به کار خود پایان داد

همایش نظریه علم اسلامی و کاربست آن در نظام آموزش و پرورش با سخنرانی رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی وگزارش دبیران پنل های تخصصی به کار خود پایان داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مراسم اختتامیه همایش ملی «نظریه علم اسلامی و کاربست آن در نظام آموزش و پرورش» عصر امروز در سالن همایش های پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.

در این همایش حجت الاسلام والمسلمین نجف لک زایی رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با تقسیم فلسفه تعلیم و تربیت به متعالی و متدانی تأکید کرد که این حوزه های مطالعاتی باید باید به دقت مورد بحث و بررسی علمی قرار بگیرد.

همچنین حجت الاسلام والمسلمین حمیدپارسانیا عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع) با اشاره به خاستگاه و تاریخچه علم دینی در دنیای غرب و اندیشمندان ملحد تأکید کرد که تا اواسط قرن بیستم بحث علم دینی مقوله ای بی اساس و اساسا غیرممکن شمرده می شد.

در ادامه این مراسم نیز حجج اسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه و هادی صادقی و همین طور آقایان حسن محمد پور و محمدرضایی به ارائه گزارش از پنل های تخصصی این همایش پرداختند.

پنل های تخصصی این همایش که عصر امروز برگزار شد نظریه های علم دینی، نظریه علم دینی حضرت آیت الله جوادی آملی، نظریه های تربیتی و نظریه های برنامه ریزی درسی بود که در هر پنل پنج تا شش نفر به ارائه بحث و نظر خود پرداختند و حاضران نیز سؤالات خود را مطرح کردند.

گفتنی است، در برنامه افتتاحیه صبح امروز نیز  اساتید و مسؤولان حوزوی و دانشگاهی به ایراد سخن پرداختند که در این بخش حجت الاسلام والمسلمین واعظی رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با اشاره به لزوم ورود طلاب به علوم تجربی مثل فیزیک و شیمی، گفت: این فضلا توانایی جواب به سؤالات الحادی هر علمی را با قواعد همان علم خواهند داشت.

همچنین حجت الاسلام ذوعلم رییس سازمان برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به مدرسه به عنوان نقطه آغاز شکل گیری نگرش ها در ذهن دانش آموز گفت: برای نمود عینی علم دینی در مدارس نیازمند کار علمی و دقیق هستیم.

در ابتدای مراسم نیز پیام تصویری حضرت آیت الله جوادی آملی پخش شد که ایشان با اشاره به نظر عقلانیت وحیانی در ارتباط با علم تأکید کرد که علم دینی هر علمی است که موضوع آن فعل الهی باشد.

همچنین بعد از گزارش دبیر برگزاری همایش و دکتر مهدی گلشنی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه با اشاره به لزوم تحول بنیادین در نظام آموزش و پرورش تأکید کرد که حوزه فلسفه و فقه تعلیم و تربیت نیازمند کارهای جدی است.

همچنین در برنامه صبح امروز 13 جلد کتاب رونمایی شد که «بازخوردهای نظریه علم دینی آیت الله جوادی آملی»، «رویکرد فرهنگی تربیتی در یادگیری»، «معنا و معیار علم دینی در گستره علوم تجربی» و «الگوی ارتباطی معلم با دانش آموزان از منظر آیت الله جوادی آملی» از جمله آن است./1330/پ202/ب1

نظر شما