شناسهٔ خبر: 32496429 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

برگزاری ۴۸ جشنواره ورزش‌های بومی و محلی در استان کرمانشاه

رئیس انجمن زوران کشور از برگزاری ۴۸ جشنواره ورزش‌های بومی و محلی در استان کرمانشاه خبر داد .

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ،بهرام بهروش رئیس انجمن زوران کشور از برگزاری ۴۸ جشنواره ورزش‌های بومی و محلی در استان کرمانشاه خبر داد و گفت : ورزش ملی زوران خاص منطقه زاگرس نشینان است و خاستگاه آن در کنگاور قرار دارد.

وی گفت : رخداد مهم و بزرگی با حضور غلامرضا جعفری رئیس فدراسیون ورزش روستایی و بازی‌های بومی محلی کشور، گی ژائوئن رئیس انجمن جهانی ورزش‌ها و بازی‌های سنتی از فرانسه، پتروف کارشناس ورزش‌های سنتی یونسکو از کشور بلغارستان و رئیس هیات ورزش روستایی و بازی‌های بومی و محلی استان کرمانشاه برای این نوع ورزش در جشنواره بازی‌های بومی و محلی استان انجام پذیرفت که مصداق آن در هیات‌های ورزشی نادر است.

رئیس انجمن زوران کشور با بیان اینکه آن اهدافی در برنامه داشتیم مبنی بر معرفی بازی‌های بومی و محلی استان کرمانشاه بخشی اعظم آن محقق شده و در معرض نمایش گذاشتیم، افزود: بازی‌ها باحضور کارشناسان یونسکو و فداریسون جهانی مورد پسند واقع شد و نتایج خوبی در آینده خواهد داشت.

این مسؤول با ابراز خوشحالی از استقبال تیم و هیات‌های وررزش‌های بومی استان کرمانشاه از برنامه‌های این نهاد اجرایی، ادامه داد: سال قبل قریب ۴۸ جشنواره بومی و محلی در سطح استان کرمانشاه داشتیم و به گفته رییس هیات‌های بومی و محلی کشور این تعداد مسابقات در کشور بی نظیر بوده است.

وی تاکید کرد: تلاش می‌کنیم در مناطق استان و روستا‌ها با توجه به وضعیت اقلیمی و آب و هوایی بتوانیم با اجرای مسابقات بیش از پیش پای کار باشیم و اهالی مناطق با مشارکت خود و معرفی بازی‌های بومی و محلی استان کرمانشاه ما را دلگرم کنند.

این مسؤول در پاسخ به این پرسش که آیا جشنواره بازی‌های بومی و محلی مناطقی همچون اورامانات را می‌توانیم در مناطقی از شهرستان‌های هرسین، بیستون صحنه و… می‌توان اجرا کرد و چرخشی در این برنامه‌ها داشت تا همه مناطق با ورزش‌های بومی آشنا شوند، و پرسش دیگر اینکه استان کرمانشاه در نوروز ۹۸ پایتخت نوروزی ایران شد، آیا باهمکاری معاونت فرهنگی ورزشی شهرداری، اداره کل ورزش و جوانان استان و هیات ورزش‌های بومی و محلی می‌توان اجماع و تفاهم نامه‌ای در برگزاری جشنواره‌ها داشته باشیم، افزود: اهداف هیات ورزش‌های بومی و محلی استان شناساندن ورزش ها، آداب و رسوم قدیمی به جامعه است و این رویداد رخ خواهد داد و در منطقه به عنوان پایلوت انجام می‌دهیم و برنامه‌های بهتری خواهیم داشت.

رئیس هیات ورزش روستایی و بازی‌های بومی و محلی استان کرمانشاه با اشاره به اینکه شرق و غرب استان کرمانشاه هرچند فرهنگ و رسوم متنوع و متفاوتی در بازی‌های بومی و محلی دارد، تصریح کرد: سعی می‌کنیم با شیوه درست آداب و رسوم این ورزش‌ها را به نمایش بگذاریم، چراکه مهمترین هدف ما صیانت از ارزش و باور‌هایی است که ریشه در فرهنگ ما دارد.

بهروش با تشریح برخی از برنامه‌های این هیات در سال گذشته و تداوم آن در سال جاری، گفت: برگزاری ۴۸ جشنواره بازی‌های بومی و محلی، اجرای ۳۰۰ مسابقه از جمله فوتبال، والیبال دوومیدانی، زوران، بازی‌های بومی و محلی، برگزاری جام ورزش‌های محلات از دیگر برنامه ها است .

 

 

انتهای پیام/د

ورزش ملی زوران خاص منطقه زاگرس نشینان است

 

نظر شما