شناسهٔ خبر: 32496233 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

راهکار‌های مکرون برای پاسخ به اعتراضات جلیقه‌زرد‌ها

رئیس‌جمهور فرانسه در کنفرانسی مطبوعاتی راه حل‌های خود برای پاسخ به اعتراضات جلیقه‌زرد‌های فرانسوی را بیان کرد.

صاحب‌خبر -

راهکار‌های مکرون برای پاسخ به اعتراضات جلیقه‌زرد‌هابه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از یورونیوز، امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، عصر روز پنجشنبه در کنفرانسی مطبوعاتی در برابر خبرنگاران قرار گرفت و از راه حل‌های خود برای پاسخ به اعتراضات جلیقه‌زرد‌های فرانسوی سخن گفت.

او در ابتدای سخنانش با اشاره به اعتراضات جلیقه زرد‌ها آنرا جنبشی نوظهور که خشم، نگرانی و بی‌صبری‌اش را به نمایش گذاشته است توصیف کرد. مکرون گفت که این جنبش تغییر ماهیت داده است و اکنون «نظم عمومی باید برگردانده شود.»

 رئیس جمهور فرانسه همچنین با اشاره به پروژه «مباحثه ملی» برای گفتگوی مردم درباره انتظاراتشان از تغییرات و دولت گفت که از این مباحثات چیز‌های بسیاری آموخته است. او گفت: این مباحثه ملی از ملزومات دموکراسی در عصر ماست که اجازه می‌دهد میلیون‌ها شهروند در مباحثات شرکت کنند.

مکرون همچنین گفت که احساسی عمیق از ناعدالتی مالیاتی، منطقه‌ای و اجتماعی در جامعه امروز فرانسه وجود دارد و اینکه جنبش جلیقه‌زرد‌ها این زاویه کور اجتماعی را به نمایش گذاشت.

او افزود: «از خودم پرسیده‌ام که آیا باید پروژه ام را متوقف کنم؟ آیا راه اشتباهی می‌روم؟ من کاملا برعکس این فکر می‌کنم و پروژه من دارد نتیجه می‌دهد.»

رئیس جمهوری فرانسه همچنین گفت که سیاست‌های دولتش در برخی مواقع دست نیافتنی، بی‌روح و ناعادلانه به نظر آمده است.

مکرون بعد از مقدمات اولیه وارد اصل موضع شد و چهار جهت‌گیری آینده دولتش را برای پاسخ به مطالبات جلیقه زرد‌ها مطرح کرد:

جهت گیری اول: تغییر عمیق دموکراسی فرانسه و سیستم دولتی
مکرون ذیل این عنوان گفت: به منتخبان خود در جمهوری فرانسه اعتقاد دارم. آن‌ها از مسیر انتخابات گزینش شده‌اند و مشروعیت دارند.

او همچنین گفت که با تضعیف پارلمان مخالف است.

رئیس جمهور فرانسه گفت که برای این تغییر عمیق در نظر دارد که تعداد دوره‌هایی که فردی می‌تواند در پارلمان انتخاب شود را محدود کند و نسبت تعداد نمایندگان مناطق با جمعیت منطقه را تغییر می‌دهد و تعداد نمایندگان مجلس را کاهش خواهد داد.

مکرون همچنین گفت: به اجباری کردن رای دادن اعتقاد ندارم چرا که مشکلات فراوانی دارد. بحث رای سفید را هم مفید نمی‌دانم، رای سفید نمی‌تواند چیزی را تعیین کند. رای سفید هیچ مشکلی را حل نمی‌کند.

او همه‌پرسی ابتکاری شهروندی که جلیقه‌زرد‌ها خواستار آن هستند را رد کرد، ولی گفت: همه‌پرسی که اکنون هم در قانون اساسی ما وجود دارد را قبول دارم که مثلا یک میلیون امضا جمع شد برای موضوعی و آن وقت می‌توان رفراندوم برگزار کرد.

رئیس جمهور فرانسه همچنین گفت که از ماه ژوئن ۱۵۰ شهروند بطور تصادفی انتخاب خواهند شد تا شورای مشارکت شهروندی تشکیل شود، اما اشاره نکرد که وظایف این شورا چه خواهد بود.

جهت گیری دوم: عدالت مالیاتی
مکرون در این مبحث، به یکی از مطالبات اصلی جلیقه‌زرد‌ها پرداخت که بحث مالیات بر ثروت یا دارایی است. ماکرون گفت که حذف بخشی از مالیات بر ثروت بعنوان یک ناعدالتی مالیاتی جلوه داده شده است. او گفت: «من می‌خواهم یادآوری کنم که ما این مالیات را حذف نکره‌ایم بلکه آن را تغییر داده‌ایم و بخشی که در سرمایه‌گذاری بکار گرفته شده است را حذف کرده‌ایم تا سرمایه‌گذاری را در اقتصاد واقعی کشور تشویق کنیم. این اصلاح مالیاتی برای فعال شدن اقتصاد و تولید صورت گرفته است نه یک کادو برای ثروتمندان.»

او همچنین گفت که صلاحات مالیاتی را در فرانسه به اجرا خواهد گذاشت و افزود که این اصلاحات عمل‌گرایانه هستند و اگر این اصلاحات نتیجه‌ای در پی نداشت آنرا اصلاح می‌کنیم.

رئیس‌جمهور فرانسه همچنین افزود که بهترین جهت گیری برای اصلاحات مالیاتی، کاهش مالیاتی برای طبقه متوسط و کسانی است که کار می‌کنند. وی همچنین گفت: مالیات بر درآمد را کاهش خواهیم داد.

سومین جهت گیری: سرمایه گذاری در تغییرات اقلیمی
مکرون به وضع اضطراری تغییرات اقلیمی در جهان اشاره کرد و گفت که موضوع تغییرات اقلیمی باید باید در قلب پروژه ملی ما باشد. وی به پیچیدگی سیاست‌های مرتبط با تغییرات اقلیمی اشاره کرد و گفت: ما باید این سیاست‌ها را در سطح اروپا و فرانسه پیش ببریم.

او همچنین گفت که از ماه ژوئن ۱۵۰ شهروند بطور تصادفی انتخاب خواهند شد تا شورای دفاع زیست محیطی را تشکیل دهند و موضوعات مرتبط با تغییرات اقلیمی و سیاست‌های مناسب را مورد گفتگو قرار دهند.

جهت گیری چهارم: بازیابی محور‌های پروژه فرانسوی
جمله محوری امانوئل مکرون در این بخش از صحبت هایش این بود که «می خواهم انسان و عدالت در قلب پروژه ملی ما باشد.»

او در این بخش از سخنانش به حمایت از خانواده‌های فرانسوی و حمایت از مادران تنها اشاره کرد و گفت که اصلاحات دولتی عمیقی برای بهبود شرایط صورت خواهد گرفت تا این مادران بتوانند به بازار کار راهی پیدا کنند و مشکلاتی مانند نگهداری کودکانشان مانع آن‌ها نشود.

او همچنین گفت که سیستمی مبتنی بر امتیازدهی راه‌اندازی خواهد کرد تا وضع بازنشسته‌ها بهبود یابد. رئیس جمهوری فرانسه همچنین وعده داد که اصلاحات عمیقی در سازمان‌های دولتی و شیوه استخدام کارمندان صورت خواهد گرفت.

مکرون همچنین افزود که به شایسته سالاری اعتقاد دارد، اما یک نفر که از خانواده کارگر می‌آید نمی‌تواند به دانشگاه‌هایی که نخبگان را تربیت می‌کند، دسترسی داشته باشند. اشاره مکرون این خبر را که روز‌های پیش منتشر شده بود تایید می‌کند که دولت فرانسه در پی حذف مدرسه ملی اداری فرانسه است که در آن نخبگان سطح بالای سیستم دولتی فرانسه تربیت می‌شوند.

ماکرون همچنین به موضوع مرز‌ها و مهاجرت پرداخت و گفت: پیمان شنگن دیگر کار نمی‌کند و در ارتباط با مرز‌ها باید قواعدی وجود داشته باشد تا اروپایی داشته باشیم که بتواند از مرزهایش حفاظت کند.

وی درباره مهاجرت نیز گفت: باید سیاست مهاجرتی مان را بهبود دهیم.

ماکرون گفت که به پذیرش پناهجویان اعتقاد دارد و پذیرش پناهجویان را بخشی از پرنسیب فرانسه توصیف کرد.

شایان ذکر است، سیاست‌های پیشنهادی مکرون برای پایان دادن به اعتراضات جلیقه زرد‌ها در حالی مطرح می‌شود که او تاکید دارد مسیری که تاکنون پیموده اشتباه نبوده است و همچنان مسیر اصلی دولتش را ادامه خواهد داد.

یورونیوز نوشت: تا بیست و چهارمین شنبه اعتراضات جلیقه‌زرد‌ها تنها یک روز باقی است و استقبال یا عدم استقبال معترضان جلیقه‌زرد از پیشنهادهای ماکرون را می‌توان با تداوم یا توقف اعتراضات جلیقه‌زرد‌ها مورد ارزیابی قرار داد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما