شناسهٔ خبر: 32496230 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

ظرفیت خیرین برای ترویج مهارت‌افزایی به‌کارگیری شود/ مدیران استان‎های سیل‎زده گرفتار حضور مسؤولان ملی می‎شوند

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: نهضت مهارت‎افزایی باید در کشور راه بیفتد و در کنار خیرین ‎مدرسه‎ساز باید خیرین مهارت‎افزایی در کشور ایجاد شوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، محد شریعتمداری امشب در نشست هم‌اندیشی تشکل‌های کارگری، کارفرمایی و تعاونی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای کارگری اظهار کرد: دشمنان نظام همواره درصدد بودند که از پتانسیل عظیم جامعه کارگری در کشورمان سوء‎استفاده کنند و شرایطی را فراهم کنند تا جامعه را به انفعال بکشانند اما کارگران در کوران‎های مختلف انقلاب اسلامی همیشه همراه نظام بودند و در کنار همه سختی‎ها بسیار نجیبانه عمل کردند.

وی با بیان اینکه امروز که صحبت می‎کنیم وضعیت جامعه ما در رأس آن وضعیت جامعه 14 میلیونی کارگری ما مطلوب نیست، تأکید کرد: تردیدی نداریم که باید شرایطی مهیا کنیم تا کارگران شاغل و بازنشسته ما در سطح کشور زندگی عزتمندانه‎ای داشته باشند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه اگر کارگر با عشق و انگیزه کار نکند محصولی که تولید می‎کند قابل رقابت نخواهد بود، ابراز کرد: فاصله دستمزد با حداقل سطح معیشت مردم فاصله قابل ملاحظه‎ای دارد و ما باید برای زندگی عزتمند جامعه کارگری و بازنشستگان تلاش‎های بیشتر و فوق‎العاده‎ای را انجام دهیم.

شریعتمداری با بیان اینکه ارزش‎گذاری به کار مسأله مهمی است و باید به آن توجه ویژه‎ای شود، افزود: بیکاری باید در جامعه مذموم شناخته شود.

وی بر لزوم تقویت فرهنگ کار در کشور تأکید کرد و یادآور شد: در جامعه کارگری خارج از کشورمان با وجود اینکه مفاهیم و ارزش‎های والای دینی ما را ندارند به ارزش‎گذاری کار توجه ویژه‎ای می‎شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی متذکر شد: ما مکلف هستیم یک نظام چندلایه تأمین اجتماعی داشته باشیم و افراد جامعه حتی کسانی را که توانایی و مهارتی ندارند تحت پوشش صندوق‎های حمایتی قرار بگیرند.

شریعتمداری با بیان اینکه در طول 40 ساله گذشته در حوزه مهارت‎افزایی برای جوانان کشورمان کم گذاشتیم، ابراز کرد: روزی نهضت سوادآموزی داشتیم و امروز کشور باید به سمت نهضت مهارت‎افزایی حرکت کند.

وی مهارت‎افزایی را عامل مهم در ایجاد اشتغال برشمرد و خاطرنشان کرد: در نشست شورای هماهنگی سران سه قوه از مقام معظم رهبری درخواست کردیم 50 میلیون یورو از منابع صندوق توسعه ملی در اختیار ما بگذارند تا به توسعه مهارت‎افزایی در کشور اختصاص یابد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه فقدان مهارت برای فارغ‎التحصیلان دانش‎آموزی و دانشگاهی ضعف بزرگ نظام آموزشی ما است که باید برطرف شود، اذعان کرد: نهضت مهارت‎افزایی باید در کشور راه بیفتد و در کنار خیرین ‎مدرسه‎ساز باید خیرین مهارت‎افزایی در کشور ایجاد شوند و برای تحقق این مهم به دولت کمک کنند.

شریعتمداری با بیان اینکه فقدان مهارت کافی موجب حذف و هدررفت سرمایه ملی می‎شود، خاطرنشان کرد: شورای عالی مهارت‎های فنی‎وحرفه‎ای در مجلس شورای اسلامی تشکیل شد و نخستین جلسه آن با حضور معاون اول رئیس جمهور به عنوان دبیر شورا در ماه‌های نخست سال تشکیل می‌شود که هماهنگی بین بخش‎های مختلف آموزشی در کشور را به‎وجود می‎آورد و نهضت مهارت‎افزایی در کشور یک هادی پیدا می‎کند.

وی با بیان اینکه با کمال تأسف بیشترین بیکاری مربوط به فارغ‎التحصیلان دانشگاهی و کمترین بیکاری مربوط به افراد دارای مهارت است، تصریح کرد: باید قدم‎های ما در زمینه مهارت‎افزایی گسترده‎تر شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه به وقوع سیل ویرانگر در برخی استان‌های کشور اشاره و بیان کرد: امسال با پدیده جدید تغییر از خشکسالی به ترسالی مواجه شدیم و نزول رحمت الهی در سراسر کشور را شاهد بودیم و در کنار نعمت باران، سیلاب خسارات بسیاری به بخش‎های مختلف وارد کرده است.

شریعتمداری با بیان اینکه قدم‎های خود را برای رفع مشکل مناطق سیل‎زده استوارتر می‎کنیم تا زندگی مردم سیل‎زده باثبات‎تر شود، ابراز کرد: حضور ما در استان‎های سیل‎زده از طرفی موجب خوشحالی مردم می‎شود اما با آمدن مدیران کشوری، مسؤولان استان گرفتار حضور مسؤولان ملی می‎شوند و طبیعی است که از کاری که باید برای مردم انجام دهند باز می‎مانند لذا از حضور شخص خودم در مناطق سیل‎زده پرهیز کردم و یکی از مدیران ارشد را برای بازدید و اطلاع از آخرین وضعیت به مناطق سیل‎زده گلستان فرستادم.

وی با بیان اینکه سیل با همه مشکلاتی که به همراه داشت سیل مهربانی را در کشور جاری کرد و سیل مهربانی به سین هفت‎سین ما اضافه شد، گفت: از سراسر ایران افراد بدون چشمداشت به کمک سیل‎زدگان شتافتند و باید گفت جامعه ایران نسبت به صبوری و متانت مردم گلستان سر تعظیم فرود آورد.

انتهای پیام/83018/

نظر شما