شناسهٔ خبر: 32494601 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

فرودگاه گناباد در دهه فجر امسال به بهره‌برداری می‌رسد/ جمع‌آوری بیش از 500 میلیون ریال کمک‌های نقدی در قوچان

در بسته خبری امروز خبرهای شهرستان‌های خراسان رضوی اخباری از جمله فرودگاه گناباد در دهه فجر امسال به بهره‌برداری می‌رسد، جمع‌آوری بیش از 500 میلیون ریال کمک‌های نقدی در قوچان و ثبت جهانی زعفران به نام روستای سنوی گناباد منتشر شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از خراسان رضوی، در بسته خبری امروز خبرهای شهرستان‌های خراسان رضوی اخباری از جمله فرودگاه گناباد در دهه فجر امسال به بهره‌برداری می‌رسد، جمع‌آوری بیش از 500 میلیون ریال کمک‌های نقدی در قوچان و ثبت جهانی زعفران به نام روستای سنوی گناباد منتشر شده است.

ثبت جهانی زعفران به نام روستای سنوی گناباد افتخار است

استاندار خراسان رضوی ظهر امروز در مراسم رونمایی از ثبت جهانی زراعت زعفران مبتنی بر قنات به نام روستای سنوی گناباد، این ثبت جهانی و عنوان زعفرانی‌ترین روستای جهان را افتخار بزرگی دانست و گفت: وقتی این افتخار تکمیل می‌شود که یک بیکار هم در این روستا نباشد.

علیرضا رزم حسینی افزود: اگر یک هزار نفری که در این روستا زندگی می‌کنند از گرفتن یارانه مستقیم صرف نظر کنند و این یارانه در صندوق کارگشایی گذاشته شود، دولت نیز به همان مقدار کمک می‌کند تا از این سرمایه درراستای اصلاح و رونق تولید زعفران استفاده شود.

وی با تاکید بر اینکه با این سرمایه‌گذاری می‌توان تولید زعفران در سطح کشت را بالا برد، ادامه داد: اگر این روستا در این امر پیش قدم شود، اولین روستایی است که نامش در نزد دولت، مردم و مقام معظم رهبری به عنوان روستایی پیش رو در عرصه تولید و اصلاح نظام یارانه ماندگار می‌شود.

جمع‌آوری بیش از 500 میلیون ریال کمک‌های نقدی در قوچان برای سیل‌زدگان

رئیس جمعیت هلال‌احمر قوچان عصر امروز در نشست خبری با اشاره به وقوع سیل اخیر در برخی استان‌های کشور و بروز خسارت‌های فراوان، گفت: مردم این شهرستان مانند دیگر استان‌ها تاکنون حدود 500 میلیون ریال کمک‌های نقدی برای کمک به سیل‌زدگان جمع‌آوری کرده‌‌اند که میزان مبالغ بالاتر بوده و این تنها آماری بوده که فیش‌های پرداختی آن به جمعیت هلال‌احمر تحویل داده ‌شده است.

سعید فکوری با یادآوری این موضوع که اقلام فراوانی نیز جمع‌آوری ‌شده، اما هنوز برآورد ریالی از آن‌ها صورت نگرفته است، بیان کرد: قریب به 154 بطری آب‌ معدنی، 250 کیلوگرم برنج، 5 تن آرد، 200 تخته پتو، روغن نباتی، البسه بچه‌گانه، زنانه و مردانه از جمله این وسایل بوده که طی هفته جاری به مناطق سیل‌زده گلستان ارسال می‌شود.

وی ادامه داد: نیاز فعلی سیل‌زدگان در حال حاضر وسایل منزل ازجمله یخچال، بخاری، اجاق‌گاز، پنکه و ظروف آشپزخانه برآورد شده است.

رئیس جمعیت هلال‌احمر قوچان با اشاره به اینکه سیل به برخی روستاهای قوچان نیز خسارت‌هایی وارد کرده است، گفت: منازل مسکونی حدود 9 روستای بخش باجگیران و 11 روستای بخش مرکزی خسارت ‌دیده‌اند که عمده این خانه‌ها کاه‌گلی بوده و هیچ‌کدام آجری نیست.

فکوری تأکید کرد: طی بازدیدهای به‌عمل‌آمده از روستاهایی نظیر آبجهان، امامقلی، جوزان، فخرآباد، کتلر و شفیع 15 مورد تحویل چادر و اقلام اولیه معیشتی برای خانواده‌هایی که محل سکونت آن‌ها تخریب و فضای جایگزین اسکان نداشته‌اند، صورت گرفته است.

وی با اشاره به تشکیل کارگروه تخصصی امداد و نجات و آموزش همگانی برای اولین بار در قوچان، افزود: اصلی‌ترین مصوبه این کارگروه تهیه نقشه خطرپذیری با رویکرد زلزله بود که در آن تمام اطلاعات ازجمله مسیر گسل‌ها، مسیر آب‌های زیرزمینی، بافت‌های فرسوده فعلی و نقاط احتمالی دارای خطر تعیین می‌شود.

رئیس جمعیت هلال‌احمر قوچان بابیان اینکه تاکنون 50 درصد کار انجام‌شده و به‌ احتمال ‌قوی تا پایان اردیبهشت نقشه در مرحله اجرایی قرار می‌گیرد، یادآور شد: این نقشه می‌تواند طرح تفصیلی شهری را نیز اصلاح‌ کرده و به گسترش شهر کمک کند و بعدازآن نیز تهیه نقشه سیل در دستور کار قرار می‌گیرد.

فرودگاه گناباد در دهه فجر امسال به بهره‌برداری می‌رسد

مدیرکل فرودگاه‌های خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گناباد گفت: احداث فرودگاه گناباد از سال ۹۰ آغاز شده، یکی از مسائل مهمی که در احداث این فرودگاه مدنظر بوده، بحث‌های امدادرسانی است، چراکه گناباد منطقه زلزله خیزی است و در گذشته هم یک باند امداد و نجات در آنجا احداث شده بود.

محمدباقر قاسم‌زاده با بیان اینکه فرودگاه گناباد با مساحت ۲۷۵ هکتار در خارج از شهر گناباد قرار دارد، ادامه داد: هزینه احداث این فرودگاه ۲۰ میلیارد تومان است که تا کنون 13.5 میلیارد تومان هزینه شده و تا دهه فجر تکمیل می‌شود.

مدیرکل فرودگاه‌های خراسان رضوی با اشاره به اینکه پیشرفت فیزیکی ساخت ترمینال این فرودگاه ۴۰ درصد و بیشتر بخش‌‌های دیگر تقریبا تکمیل شده است، اظهار کرد: این فرودگاه گناباد فقط فرودگاه این شهرستان نیست و بیش از یک میلیون نفر در ۱۲ شهر جنوبی خراسان رضوی و شهرهای شمالی خراسان جنوبی از آن بهره‌مند می‌شوند.

قاسم‌زاده افزود: فرودگاه گناباد به دلیل شرایط اقتصادی منطقه و کارخانه‌هایی که در آن نواحی احداث شده یا در حال احداث بوده، موتور محرکه خوبی برای رونق اقتصاد آنجا است.

وی ادامه داد: احداث فرودگاه گناباد از سال ۹۰ آغاز شده و یکی از مسائل مهمی که در احداث این فرودگاه مدنظر بوده، بحث‌های امدادرسانی است، چراکه گناباد منطقه زلزله خیزی است و قبلا هم یک باند امداد و نجات در آنجا احداث شده بود.

مدیرکل فرودگاه‌های خراسان رضوی با بیان اینکه احتمال تعطیلی و رکود فرودگاه گناباد وجود ندارد، افزود: طبق نظر مسؤولان منطقه تقاضای لازم برای پرواز وجود دارد و پیش‌بینی می‌شود، رونق خوبی داشته باشد.

قاسم‌زاده گفت: تعداد، ظرفیت و مقصد پروازهای گناباد بعد از بهره برداری تعیین می‌شود و اکنون تصمیمی برای آن گرفته نشده است.

وی خاطرنشان کرد: اولویت ما اتمام پروژه‌های نیمه تمام است و در حال حاضر هیچ‌گونه برنامه‌ای برای احداث فرودگاه جدیدی در خراسان رضوی نداریم.

 تقویت اقتصاد هنر از اهداف جشنواره هنری خانه بهار مشهد است

شهردار مشهد در آیین اختتامیه دومین جشنواره هنری خانه بهار مشهد که عصر امروز در دانشگاه فردوسی برگزار شد، با اشاره به اینکه می‌بایست از اقتصاد آزاد و رقابتی در حوزه هنر حمایت کرد، گفت: این جمله به این معناست که هنرمندان نه تنها از مشهد بلکه از سراسر کشور می‌توانند در جشنواره شرکت کنند و مشهد می‌تواند به مرکز هنرهای شهری تبدیل شود.

محمدرضا کلایی تقویت اقتصاد هنر را از دیگر اهداف جشنواره دانست و افزود: هدف‌گذاری شهرداری بر این است تا با کمک یکدیگر حال مردم را بهتر کنیم و دل مردم را شاد کنیم، موفق‌ترین بخش جشنواره خانه بهار تحقق همین موضوع بوده است.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد در ادامه این مراسم با بیان اینکه شهروندان انتظارات و مطالبه‌های بالاتری نسبت به‌سال‌های قبل دارند، گفت: یکی از وجه تمایزات این دوره رویکرد مدنظر مدیران شهری میانی بر تخصص‌گرایی و تخصصی شدن آثار بود، هرسال آثار شرکت‌کننده در جشنواره به‌سمت ارتقاء و افزایش کیفیت پیش می‌رود.

مهدی زارعی کلات خاطرنشان کرد: این افزایش سطح کیفی را می‌توان در وجود چهره‌هایی دید که تاکنون کمتر در شهر دیده شده‌اند و در بخش هنرمندان و داوران در این دوره از جشنواره خانه بهار حضور داشتند.

وی یکی دیگر از وجه تمایزات این دوره از جشنواره را توجه به آموزش، پژوهش و اضافه شدن بخش بین‌الملل دانست و تصریح کرد: شهر مشهد با وجود هنرمندان و با حضور حرم مطهر امام رضا(ع) تبدیل به کانون هنرهای شهری کشور شده است.

افزایش 4 برابری حضور تورهای تخصصی گردشگری در تربت حیدریه

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تربت حیدریه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: دو گردشگر خانم سوییسی و الجزایری از جاذبه‌های گردشگری تربت حیدریه بازدید کردند.

علی محمدی از افزایش 4 برابر تورهای تخصصی گردشگری از سایر استان‌ها به این شهرستان خبر داد و اظهار کرد: در طرح نوروزی امسال که از 25 اسفندماه آغاز شد، شاهد حضور گردشگرانی از تهران و استان‌های شمالی و غربی کشور به‌منظور بازدید از اماکن گردشگری تربت‌حیدریه نظیر غار نمک، ابریشم‌کشی بایگ، روستای ملی بسک و روستای گردشگری بکاول بودیم.

وی به حضور و بازدید 6 تور خارجی از کشورهای آلمان، چک و چین از جاذبه‌های گردشگری تربت‌حیدریه اشاره کرد و افزود: در طول تعطیلات نوروز امسال از مجموع 2 میلیون و 400 هزار تردد خودرویی به تربت حیدریه، 247 هزار نفر گردشگر و مسافر نوروزی در سفر به این شهرستان از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری آن دیدن کردند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تربت حیدریه از آشنایی دانشجویان و دانش‌آموزان با شغل‌های حوزه گردشگری و صنایع‌دستی همزمان با هفته معرفی مشاغل خبر داد و گفت: شهرستان تربت حیدریه با ۱۶ رشته صنایع‌دستی بهترین مزیت برای ایجاد شغل‌های متناسب است و حوزه گردشگری نیز از طریق ایجاد اقامتگاه‌های بومگردی، تور و راهنمای گردشگری و ایجاد تاسیسات گردشگری مشاغل مناسبی برای علاقه‌مندان خواهد بود.

انتهای پیام/ 70031

برچسب‌ها:

نظر شما