شناسهٔ خبر: 32494593 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

افزایش خرید کتاب توسط مردم نیاز به مشارکت خیرین دارد

حجت الاسلام نصرالله پژمانفر روز پنجشنبه در مراسم گشایش سالن چندمنظوره فروشگاه شهرکتاب در مشهد افزود: به دلیل افزایش هزینه های چاپ کتاب و قیمت آن و مشکلات بخش

صاحب‌خبر - حجت الاسلام نصرالله پژمانفر روز پنجشنبه در مراسم گشایش سالن چندمنظوره فروشگاه شهرکتاب در مشهد افزود: به دلیل افزایش هزینه های چاپ کتاب و قیمت آن و مشکلات بخش چاپ و نشر، انگیزه مردم برای خرید و مطالعه کتاب کاهش یافته بطوریکه کتاب سهم کمتری در سبد خرید مردم دارد.
وی اظهار داشت: پیشتر مغازه های اطراف حرم مطهر رضوی مملو از کتابفروشی بود اما اکنون به ندرت کتابفروشی در این ناحیه یافت می شود که این امر گواه آن است که کتاب جزو سوغات زائر به شمار نمی رود و زائران به ندرت کتاب می خرند.
وی گفت: تعداد کتابفروشی ها در مشهد نیز به شدت کاهش یافته که بخشی از آن ناشی از حمایت های ناکافی از کتابفروشان است.
این نماینده مجلس افزود: وضعیت کتاب و کتابخوانی در کشور به هیچ وجه مطلوب نیست، صرف نظر از مطالعه فضای مجازی، قرآن، ادعیه و کتب درسی، سرانه مطالعه در کشور بسیار اندک و نگران کننده است.
وی اظهار داشت: به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیشنهاد کرده ام زمینه جذب خیرین در خرید کتاب به نحوی فراهم شود که بخشی از هزینه های فروش کتاب توسط خیرین تامین شود تا فروشندگان کتابها را با قیمت کمتری به مردم عرضه کنند.
وی گفت: همچنین در راستای عرضه کتاب و حمایت از کتابفروشی ها هزار و 400 میلیارد ریال از اعتبارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در قالب یارانه خرید کتاب عرضه شود.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، مالیات را از مهمترین مشکلات کتابفروشی ها ذکر کرد و افزود: پیشتر در مجلس شورای اسلامی تصویب شده بود که مالیات بر مشاغل شامل کتابفروشی ها نشود و حتی در این زمینه استفساریه نیز از مجلس گرفتیم.
وی اظهار داشت: با این حال دستگاه های اجرایی معتقدند به دلیل فروش لوازم تحریر و اقلامی از این دست در کتابفروشی ها آنها ناگزیر به پرداخت مالیات هستند.
وی گفت: از زمانی که شغل کتابداری در مدارس حذف شد، اندک اندک وضعیت کتابخانه ها، تجهیز آنها و گرایش دانش آموزان به مطالعه در مدارس نیز تحت شعاع قرار گرفت و امروز بیشتر مدارس فاقد کتابخانه هستند.
حجت الاسلام پژمانفر با مطلوب ارزیابی کردن سالن چند منظوره فروشگاه شهر کتاب مشهد افزود: پیوند فضای مفرح و نشاط آور با کتابفروشی ها رغبت مردم به خرید کتاب را افزایش می دهد و اینگونه اقدامات باید از سوی مسئولان مورد حمایت قرار گیرد.
وی اظهار داشت: بهتر است در حوزه توسعه زیرساخت های شهری، سرانه فرهنگی به صورت کلی در نظر گرفته نشود بلکه سرانه ها در حوزه فرهنگ به صورت سرانه کتابخانه، سرانه مسجد و امثال آن تفکیک گردد تا بتوان زیرساخت های مرتبط با آن را توسعه بیشتری داد.
مدیر فروشگاه شهر کتاب مشهد نیز درباره سالن آن گفت: این سالن چندمنظوره و سالن سه سویه تئاتر است که به منظور انجام فعالیت های فرهنگی مانند اجرای موسیقی و تئاتر راه اندازی شده است.
ابراهیم بالاپژوه افزود: گرایش مردم مشهد به تماشای تئاتر بسیار است و هنرهای نمایشی در این شهر مورد استقبال قرار می گیرد، از سوی دیگر ایجاد فضای بانشاط در کتابفروشی ها مردم را راغب به خرید کتاب می نماید.
وی اظهار داشت: ساخت این سالن چندمنظوره با مساحت 200 مترمربع چهار میلیارد ریال هزینه داشته است.
وی گفت: فعالیت فروشگاه شهر کتاب از سال 1395 آغاز شده و تاکنون برنامه های فرهنگی متنوعی اجرا کرده و جزو 10 کتابفروشی برتر مشهد است.
7489 / 6053
انتهای پیام

نظر شما