شناسهٔ خبر: 32494019 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: آفتاب | لینک خبر

هم‌نوا از بم تا معمولان

جایی که افتخاری و شجریان به هم رسیدند

در سپهر موسیقی کشور، خوانندگان و نوازندگان بسیاری هستند که همزمان با اتفاقات ناگوار مثل سیل و زلزله، کنسرت‌هایی را به نفع مردم آسیب‌دیده برگزار می‌کنند. استاد شجریان اولین کسی بود که برای کمک به مصیبت‌دیدگان کنسرت خیریه برگزار کرد و حالا قرار است علیرضا افتخاری هم چنین کاری را انجام بدهد.

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :
اتفاق آن‌قدر دلخراش و اندوهناک بود که بتواند دل هر انسانی را بلرزاند. حادثه‌ای که هر صنف و هر قشری نتوانست تاب بیاورد. همه و تا حد توانشان برای آرام کردن اندکی از این درد‌ها و رنج‌ها تلاش کردند. زلزله بزرگ بم در دی‌ماه سال 82 رخ داد. حادثه‌ای که قشر فرهنگ و هنر هم مانند سایر قشر‌های دیگر به فکر یاری‌ رساندن به هموطنان کرمانی‌شان افتادند.

**یک گروه تکرار نشدنی

محمدرضا شجریان از اولین خوانندگانی بود که برای برگزاری کنسرت و یاری رساندن به زلزله‌زدگان بم پیش‌قدم شد. این خواننده پس از اجرای ارکستر ملی سال 1377 به دلیل برخی از مشکلات تا آن زمان یعنی تا وقوع زلزله بم اجرای عمومی در ایران نداشت. اما با وقوع این حادثه، خسرو آواز ایران یک گروه دست‌نیافتنی برای برگزاری این کنسرت تشکیل داد. گروهی که حسین علیزاده، کیهان کلهر و همایون شجریان، در کنار استاد حضور داشتند. بعد‌ها این کنسرت به‌صورت یک آلبوم با همان عنوان اجرایش یعنی «هم‌نوا با بم» منتشر شد.

**کنسرت بزرگ مانی رهنما

مانی رهنما، خواننده موسیقی پاپ در سال‌های فعالیتش نشان داده که به‌خوبی موسیقی پاپ را می‌شناسد. او که آثار قابل‌توجه و با کیفیتی در کارنامه حرفه‌ای‌اش دارد، از جمله خوانندگانی است که برای کمک به زلزله‌زدگان بم کنسرت برگزار کرد. این خواننده در سال 82 درباره برگزاری کنسرتش چنین گفت: 12 قطعه ارکسترال را در کنار قطعه جدیدی برای زلزله‌زدگان بم در نظر گرفته‌ایم و عواید کنسرت را به هیچ صندوقی واریز نمی‌کنیم و در سفری خودمان آن را در بین مردم زلزله‌زده بم تقسیم می‌کنیم.

**دور از ریا و خودنمایی

محمد نوری، هنرمند فقید و چهره ماندگار کشور با آن صدای خاص و لحن دلنشین هم از جمله این خوانندگان بود. همزمان با نوزدهمین جشنواره موسیقی فجر در کرمان کنسرتی را برگزار کرد که بسیار هم مورد استقبال مردم قرار گرفت. البته بسیاری از خوانندگان، چه پاپ و چه سنتی در این عمل خیر شرکت کردند، طوری که سالن‌های میلاد و وحدت در آن بازه زمانی هر شب یک نوبت اجرا داشتند. شهرام ناظری، خشایار اعتمادی، کامکارها، محمد اصفهانی و ... از جمله هنرمندانی بودند که با برگزاری کنسرت‌هایشان کمک‌های مالی بسیاری را برای آسیب‌دیدگان جمع‌آوری کردند. این اجرا‌ها تنها اجرا‌هایی معمولی و برای کمک نبود. بلکه قدم‌هایی بود برای بدعت‌گذاریِ همدردی و یاری هنرمندان با هموطنان آسیب‌دیده چه در سیل، زلزله یا هر حادثه ناگوار دیگر. بدعت‌گذاری که عاری از هرگونه ریا و خودنمایی بود.

**صدیق تعریف، شهرام ناظری، کامکار‌ها و یک کنسرت متفاوت

صدیق تعریف که خود کُردزبان هم هست از جمله خوانندگانی بود که با وقوع زلزله کرمانشاه کنسرت‌هایی برای یاری‌رساندن به زلزله‌زدگان اجرا کرد. کنسرت «به پیشواز بهار، با کودکان زلزله» توسط اعضای گروه نوروز به سرپرستی این خواننده در همدان برگزار شد که مورد استقبال مردم هم قرار گرفت. به پیشواز بهار در دو بخش فارسی و کردی اجرا شد.

اما شهرام ناظری و گروه کامکار‌ها با برگزاری کنسرتی متفاوت، اتفاق تازه‌ای را برای کمک به زلزله‌زدگان سرپل‌ذهاب رقم زدند. در این اجرا افرادی مانند علی مرادخانی-معاون هنری وزارت ارشاد، فرزاد طالبی-مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد، لوریس چکناواریان- آهنگساز، رویا نونهالی- بازیگر، مهمان این کنسرت بودند. اما اتفاق متفاوتی که هنگام برگزاری این کنسرت رخ داد نقاشی بزرگمهر حسین‌پور از تصاویر آسیب‌دیدگان زلزله بود که در انتهای اجرا هم به نفع این مردم به فروش رفت.

**سیلی که آمد و خوانندگانی که به تکاپو افتادند

روز‌های پایانی سال 97 بود که برخی از شهر‌های گلستان و مازندران درگیر سیل شد. این اتفاق ادامه پیدا کرد و در نوروز 98 بسیاری از شهر‌های استان‌های لرستان و خوزستان نیز درگیر این حادثه شدند و خسارت‌های بسیاری متحمل شدند. هنرمندان دوباره بیکار ننشستند و از توانایی‌های خود برای کمک به سیل‌زده‌ها بهره بردند.

شهرام ناظری، خواننده کُردزبان دوباره برای یک کنسرت خیریه پیش‌قدم شد و به مناسبت روز عطار، کنسرتی را به نفع سیل‌زدگان در نیشابور اجرا کرد. البته شوالیه آواز ایران از اجرای دیگر در روز دهم اردیبهشت‌ماه در دانشگاه صنعتی شریف خبر داده است. ناظری درباره اختصاص عواید این اجرا چنین گفت: قصد دارم عواید کنسرت دانشگاه صنعتی‌شریف را در حسابی که روی آن کنترل داریم، قرار دهیم و بعد پول را در اختیار چند نفر از دانشجویان این دانشگاه بگذاریم تا با حضور در مناطق سیل‌زده آن را هزینه کنند. شاید هم از تهران وسایل مورد نیاز را تهیه و به مناطق آسیب‌دیده ارسال کردیم. حتی می‌توانیم مانند زلزله بم برای هنرمندانی که سازهایشان از دست رفته است، ساز تهیه کنیم.

**رستاک در سنندج

گروه رستاک هم که این روز‌ها طرفداران بسیاری دارند، قرار است هشتم این ماه در سالن شماره یک سینما بهمن شهر سنندج طی دو سانس کنسرت برگزار کنند. این گروه با ارائه متنی از هموطنان خواستند که در این اجرا حضور داشته باشند.

در ادامه این اقدامات هنری هنرمندان، قرار است کنسرت گروه همایون پرنیا با اجرای علیرضا افتخاری روز شنبه در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شود. این اجرا که به نفع سیل‌زدگان روی صحنه می‌رود، شامل دو بخش موسیقی سنتی و لری است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

نظر شما