شناسهٔ خبر: 32491990 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

سود حداقل ۱۳۵ میلیاردی برنده باش!

بیانات رهبر انقلاب و فتوای آیت‌ا... مکارم شیرازی درباره مسابقات بخت‌آزمایی تلویزیونی، افکار عمومی را بیش از گذشته به ماجرای این برنامه‌ها حساس کرده است. مسئولان مختلفی از جمله وزیر ارتباطات به این دو موضع، واکنش نشان داده‌اند و به نوبه خود سعی کرده‌اند در مسیر تحقق این بیانات قدم بردارند. اگرچه هنوز سازمان صداوسیما به این ماجرا واکنشی نشان نداده ‌ است.

صاحب‌خبر -

خراسان نوشت: بیانات رهبر انقلاب با استقبال وزیر ارتباطات مواجه شد و محمدجواد آذری جهرمی ساعتی بعد از انتشار آن، در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «روز گذشته طی دستورالعملی، مدیران عامل اپراتورهای تلفن همراه را موظف کردم شخصاً بر روند مسابقات غیرمشروع بخت‌آزمایی در تلویزیون و غیر آن نظارت کنند و جلوی این پدیده سوء را بگیرند. عدم رعایت دستورالعمل برای اپراتورها عواقب جدی در پی خواهد داشت.» بنابراین می‌توان انتظار داشت دامنه این بحث به مسابقات آنلاین مانند اسنپ‌کیو که چند وقتی است به راه افتاده و مخالفت‌های زیادی را هم برانگیخته، کشیده شود.

ورود عجیب شورای نظارت

در پی اعلام این مواضع، دیروز اظهارنظری عجیب از غلامرضا کاتب نماینده مجلس و عضو شورای نظارت بر صداوسیما منتشر شد که جای سؤال داشت. این عضو شورای نظارت در گفت‌وگو با ایرنا، وعده داد در جلسه بعدی این شورا که 15 روز دیگر برگزار می‌شود، درباره حواشی «برنده باش» بحث کنند! یعنی در حالی که از شورای نظارت بر صداوسیما انتظار اقدام عاجل می‌رود، این شورا دو هفته دیگر تازه قرار است ماجرا را بررسی کند و این بررسی، طبعاً ممکن است به تداوم پخش آن بینجامد! همه این اتفاقات در حالی است که رهبر انقلاب در سخنرانی دیروز خود صراحتاً صداوسیما را از برگزاری مسابقات بخت‌آزمایی نهی کرده‌اند.

«پنج ستاره» هم هست

باید توجه داشت بخت‌آزمایی‌های تلویزیونی محدود به مسابقه «برنده باش» نیست و این برنامه به دلیل مخاطب گسترده‌تر، تنها در مرکز  توجهات قرار گرفته است. مسابقاتی نظیر «پنج ستاره» هم هستند که با همین روش فعالیت می‌کنند. اپلیکیشن «پنج ستاره» که ساختاری مشابه با «برنده باش» دارد، اگرچه شامل خریدن سؤال نیست، اما با عضویت اجباری در سرویسی پیامکی همراه است که روزی 600 تومان برای مخاطب آب می‌خورد. بنابراین می‌توان مطمئن بود با توجه به مقدار کمتر جوایز اهداشده در «پنج ستاره» نسبت به «برنده باش»، جوایز این برنامه هم از شرکت‌کنندگان گرفته می‌شود و مشابه با تعریف قمار است.

جوایز چند صد میلیونی فراموش نشود

اگر بخواهیم به گستره بیانات رهبر انقلاب توجه کنیم، متوجه می‌شویم که برخی قرعه‌کشی‌های تلویزیونی هم کارکرد همان ترویج «روحیه انتظار برای ثروت بادآورده» را دارد که در بیانات ایشان آمده است؛ مانند جایزه 500 میلیونی که 780 حامی مالی «خندوانه» اهدا می‌کرد و خودروی 170 میلیونی قرعه‌کشی فروشگاه رفاه که هر شب از شبکه 3 پخش می‌شود. این دو مثال هم اگرچه بر پایه خرید کالا هستند، اما همان روحیه ناپسند را ترویج می‌کنند. از همه بدتر مسابقه عجیب‌وغریب روبیکیو است که این شب‌ها تلویزیون را پر کرده و در هر شبکه‌ای یافت می‌شود. این مسابقه نیز اگرچه بخت‌آزمایی نیست، اما نوعی پول‌پاشی است و در همان مسیر ناپسند حرکت می‌کند.

با یک حساب سرانگشتی از بین 65 هزار شرکت‌کننده فعال «برنده باش» که هرکدام به طور میانگین و برای خرید تقریباً سه  بسته 500 تایی سؤال در هفته، باید بیش از 60 هزار تومان هزینه کنند، به عدد باورنکردنی چهار میلیارد تومان درآمد برای هر هفته این برنامه می‌رسیم. با وجودی که تعداد شرکت کننده های اپ در هفته های قبل که برنامه در اوج قرار داشت، بیش از این حرف ها بود.  با توجه به این که «برنده باش» 35 هفته است که پخش شده، چیزی حدود 138 میلیارد تومان درآمد داشته است و اگر هر هفته به طور میانگین 100 میلیون تومان جایزه به شرکت‌کنندگان داده شده باشد، بنابراین  تا به حال بیش از 135 میلیارد تومان سود برای سازندگان برنامه باقی‌مانده است!

با دانستن تعداد دقیق شرکت کنندگان در هفته های قبل، ممکن است این رقم تا ۲۰۰ میلیارد هم بالا برود.

نظر شما