شناسهٔ خبر: 32490989 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

آب دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته 2 میلیارد مترمعکب افزایش یافته است

به گزارش ایرنا، کیومرث دانشجو روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره اینکه بارندگی‌های حوضه آبریز دریاچه ارومیه از ابتدای سال آبی جاری تاکنون به بیش از 479

صاحب‌خبر - به گزارش ایرنا، کیومرث دانشجو روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره اینکه بارندگی‌های حوضه آبریز دریاچه ارومیه از ابتدای سال آبی جاری تاکنون به بیش از 479 میلی متر رسیده، گفت: میزان بارش‌های این حوضه نسبت به سال آبی گذشته 61 درصد و نسبت به مدت متوسط بلندمدت بیش از 67 درصد افزایش یافته است.
وی با تاکید بر اینکه بیش از یک میلیارد و 500 میلیون مترمکعب آب سدهای استان از ابتدای سال آبی جاری به سمت دریاچه ارومیه رهاسازی شده، ادامه داد: نزدیک به 935 میلیون مترمکعب از این رقم تنها از ابتدای فروردین‌ماه تاکنون به سمت دریاچه رهاسازی شده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی به تشریح آخرین وضعیت دریاچه ارومیه پرداخت و افزود: تراز سطح آب دریاچه در حال حاضر به یکهزار و 271 متر و 50 سانتی متر رسیده که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 75 سانتی‌متر و در مقایسه با ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهرماه 1397) حدود 123 سانتی‌متر افزایش یافته است.
دانشجو ادامه داد: وسعت فعلی دریاچه ارومیه نیز به گستره سه هزار کیلومتر مربع رسیده که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدود 677 کیلومترمربع و در مقایسه با ابتدای سال آبی جاری بیش از یکهزار و 242 کیلومترمربع افزایش پیدا کرده است.
به گزارش ایرنا دریاچه ارومیه در قالب طرح های ستاد احیا قرار است ظرف مدت 10 سال/از 1394/ به تراز اکولوژیک خود برسد؛ این دریاچه از اواسط دهه 1380 شروع به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بین المللی تا سال 2015 میلادی حدود 80 درصد از مساحت آن خشک شد.
همه کارشناسان داخلی و خارجی بر این عقیده هستند که مشارکت جوامع محلی در کنار اجرای طرح های مختلف، نقش مهمی در احیای نگین آبی آذربایجان دارد.
3214/3072
انتهای پیام

نظر شما