شناسهٔ خبر: 32490937 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

ملخ ها 6 ميليارد ريال هزينه به فارس تحميل کردند

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - شيراز-ايرنا- مدير حفظ نباتات سازمان جهاد کشاوري استان فارس گفت: براي مقابله با ملخ هاي صحرايي (دريايي) در اين استان بيش از 6ميليارد ريال سم خريداري و مصرف شده است که البته مقابله با اين آفت هزينه هاي ديگري همچون تامين تجهيزات و بکارگيري نيروي انساني نيز دارد.

به گزارش ايرنا حميد دبيري، در گفت و گو با ايرنا بيان داشت: مبارزه با اين آفت کشاورزي در شهرستان هاي داراب و خنج همچنان ادامه دارد اما شرايط در شهرستان هايي که مورد هجوم ملخ قرار گرفته بودند به صورت طبيعي درآمده است با اين حال رصد و پايش اراضي فارس در حال انجام است و اين کار تداوم دارد.
وي، افزود: بيش از 2 هزار و 250 هکتار از اراضي کشاورزي استان فارس به صورت زميني و افزون بر 550 هکتار از اين اراضي از طريق هوايي سمپاشي شده است.
مدير حفظ نباتات سازمان جهاد کشاوري استان فارس ادامه داد: ملخ هاي صحرايي تا کنون 9 مرتبه به عرصه هاي منابع طبيعي هجوم برده اند اما اين تهاجم ها هيچگونه خسارتي به اراضي کشاورزي وارد نکرده است ليکن رصد و پايش اراضي متوقف نخواهد شد و تا پايان تير ماه 98 رصد و مقابله با ملخ هاي صحرايي ادامه خواهد داشت.
او اظهار داشت: اگر مبارزه با پوره هاي ملخ هاي صحرايي صورت بگيرد شرايط در استان قابل کنترل است اما خبرهاي خوبي از کشور هاي همسايه مخابره نمي شود و احتمال اينکه شاهد ورود موج جديدي از ملخ هاي صحرايي از سمت عربستان به کشور باشيم وجود دارد.
دبيري اضافه کرد: تا کنون خسارتي به مزارع و باغ هاي استان فارس وارد نشده است و با توجه به اين که اين ملخ ها به نور علاقه مند هستند بيشتر به سمت مناطق شهري حرکت کرده اند.
وي افزود: ميزان تغذيه روزانه ملخ هاي صحرايي 500 گرم است و از تمام محصولات زراعي و باغي تغذيه مي کنند ليکن گونه هاي زراعي همچون گندم و جو از جمله ارقامي هستند که مورد توجه اين آفت است.
دبيري در بخش ديگري از مطالب خود اظهار داشت: با توجه به اين که سمپاشي در اراضي منابع طبيعي هم صورت گرفته است، دامداران بايد از چراي دام در مناطقي که ملخ ها به دليل سمپاشي از بين رفته اند، خودداري کنند.
او گفت: همچنين مردم بايد از خريد ملخ هاي مرده پرهيز کنند اما اگر علاقه مند به مصرف ملخ هستند حتما زنده گيري و سپس آن را مصرف کنند.
ملخ‌هاي زرد رنگ صحرايي (دريايي)، گروهي از ملخ‌هاي پرنده هستند که بزرگي آنها حدودا به 15سانتي‌متر مي رسد و در زمره مضرترين حشرات به شمار مي آيند.
ع.پ /6118
انتهاي پيام /*

برچسب‌ها:

نظر شما