شناسهٔ خبر: 32489294 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

آخرین وضعیت سیلاب در استان خراسان شمالی؛

6900 مسکن در خراسان شمالی آسیب دیدند/ نگرانی از رسوب خسارت های شمال شرق در طغیان سیلاب کشور

در حالی که مردم در تب و تاب خرید نوروز بودند، بارش های ناگهانی و شدید از روز 27 اسفند کشور را فراگرفت، درابتدا شاید طبیعی به نظر می رسید ولی کم کم با شدت گرفتن بارشها و جاری شدن سیلاب در اکثر استان های کشور زنگ خطر به صدا در آمد و تا به امروز که 39 روز از آن وقایع می گذرد، همچنان در برخی از نقاط کشور این روند ادامه دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصراترک، خراسان شمالی نیز در این میان متحمل زیان های مالی فراوانی شد که تخریب و ویرانی منازل شهری و روستایی و خسارت  به بخش های مختلف استان به دنبال داشت.

برآوردهای اولیه نشان می دهد که خسارات ناشی از سیل اخیر در استان  خراسان شمالی در حدود 715 میلیارد تومان بوده، 6 هزار و 900 واحد مسکونی شهری و روستایی دچار آسیب شد و دو هزار و 40 راس دام سبک و سنگین در استان خراسان شمالی تلف شد.

بیشترین میزان خسارت های خراسان شمالی از سیلاب در دهستان شیرین سو شهرستان مانه و سملقان و بخش جرگلان و مرکزی شهرستان رازو جرگلان بوده است.

 

خسارت 40 میلیون تومانی سیل به عشایر خراسان شمالی

محمدرضا قلی پور، مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی در رابطه با خسارت های وارده از سیلاب و بارندگی های اخیر به عشایر استان اظهار کرد: از ابتدای بارندگی ها تاکنون 39 میلیارد و 700 میلیون تومان خسارات به عشایر استان وارد شده و براثر بارش های اخیر، سیلاب و تخریب آغل ها و دامداری های استان یک هزار و 500 راس دام سبک از بین رفت.

قلی پور 16 میلیارد تومان از خسارتها را مربوط به شهرستان های مانه و سملقان، رازو جرگلان، میاندشت اسفراین و تخریب ایلراه ها در مناطق ییلاقی شیروان، فاروج و بجنورد اعلام کرد و گفت: 23 میلیارد و 700 میلیون تومان از خسارتها به عشایر خراسان شمالی که  در شهرستان های مراوه تپه، گنبد و کلاله استان گلستان بودند، وارد شده است.

وی اضافه کرد: میزان خسارتها تخمین زده شده و سازمان امور عشایر کشور برای جبران خسارتهای واحدهای تخریب شده مبالغی را به صورت کشوری تصویب کرده اما تاکنون مبالغ در قالب پرداخت های استانی مشخص نشده است.

قلی پور مقاوم سازی اماکن مسکونی و دامی عشایر استان در قشلاق را یکی از اقدامات خوب استان اعلام کرد و افزود: براساس مصوبات استاندار در جلسه ای با حضور اداره منابع طبیعی، این اداره مجوز استفاده عشایر استان از مصالح مقاوم در جهت کاهش خسارتها در آینده را در دستور کار قرار داد.

 

سیل 45 میلیارد تومان به کشاورزی و دامداری خراسان شمالی خسارت زد

عبدالحسین نامور، رئیس اداره بحران و مخاطرات کشاورزی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: در مجموع مبلغ خسارت وارده  در بخش دام و طیور و آبزیان اعلام شده در استان هفت میلیارد و 880 میلیون تومان و در بخش های زراعت و باغبانی 37 میلیارد و 22 میلیون تومان بوده است.

وی با اشاره به اینکه یک هزار و 293 راس دام سبک و سنگین از ابتدای بارش ها در روستاها و شهرستان های خراسان شمالی تلف شدند، افزود: مانه و سملقان با مبلغ چهارمیلیارد و 949 میلیون تومان بیشترین خسارت در بخش دام  را در سطح استان متحمل شده است.

نامور ادامه داد: براثر بارشهای شدید و جاری شدن سیلاب 8 هزار و 886 هکتار از اراضی زراعی از جمله پیاز، گندم، یونجه، جو، زیره، عدس، گلزا، چغندر، زعفران  و 850 هکتار شامل محصولات انگور، سیب، گردو، آلو، زردآلو، گیلاس، هلو، پسته، گلخانه، سردرختی و باغ های مختلط خسارت دیده اند.

 

 

وی اضافه کرد: 29 درصد از کل خسارت ها براثر بارشها و سیل مربوط به اراضی زراعت و باغی است و حدود 20 هزار تن محصولات از بین رفته اند.

نامور ادامه داد: همچنین پنج استخر ماهی در شهرستان های بجنورد، اسفراین و فاروج از لحاظ تلفات ماهی و ورود رسوبات به استخرها  با درصد خسارات های متفاوت گزارش شده اند.

این مقام مسئول اضافه کرد: در شهرستان های بجنورد و اسفراین 18 هزار و 35 کندو زنبور عسل خسارات دیده اند، که از این تعداد شش هزار کندو خسارات صد در صدی بوده است.

 

خسارت 20 میلیارد ریالی سیل به بناهای تاریخی خراسان شمالی

علی مستوفیان، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی نیز گفت: سیل و بارندگی های فروردین ماه امسال، 20 میلیارد ریال به ابنیه و آثار تاریخی استان خسارت زد.

وی بر لزوم اختصاص، بخشی از اعتبارات بحران سیل به منظور مرمت آثار تاریخی آسیب دیده تاکید کرد و اظهار داشت: در صورت تامین اعتبار از محل ستاد بحران، اجرای مرمت این آثار آغاز می شود.

 

خسارت 7 میلیارد تومانی سیل به مدارس خراسان شمالی

امین فلاح، مدیرکل نوسازی مدارس خراسان شمالی با بیان اینکه ۶۶ مدرسه خراسان شمالی در پی جاری شدن سیلاب دچار خسارت شدند، اظهار کرد: با این وجود تمام مدارس آسیب دیده پس از پایان تعطیلات نوروزی فعالیت آموزشی خود را آغاز کردند و عملیات بهسازی مدارس پس از خروج سامانه بارشی انجام می‌شود.

فلاح بیان کرد: براثر جاری شدن سیلاب ۵۴ مدرسه روستایی به میزان ۶ میلیارد و ۵۵۰ میلیون تومان و ۱۲ مدرسه شهری به میزان ۹۰۰ میلیون تومان دچار خسارت شدند.

وی تصریح کرد: بیشترین خسارت به مدارس شهرستان راز و جرگلان وارد شده که گزارش میزان خسارت طی نامه‌ای به وزارت آموزش و پرورش ارسال و منتظر تخصیص هزینه جبران خسارت هستیم.

 

6900 مسکن در خراسان شمالی براثر سیل آسیب دیدند

علی روحانی، معاون امور بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن خراسان شمالی  گفت: 6 هزار و 900  واحد مسکن روستایی و شهری شامل 6 هزار و 400 مسکن روستایی و 500 منزل شهری درارزیابی اولیه دچار آسیب شده اند.

وی ادامه داد: آمار کل مسکن های روستایی در خراسان شمالی براساس سرشماری سال 85 یکصدهزار و 221 واحد به ثبت رسیده است.

روحانی با اشاره به اینکه 40 میلیون تومان جهت بازسازی با سود چهار درصد و 10 میلیون تومان به صورت بلاعوض به حساب سیل زده ها واریز می شود، گفت:  روال اداری برای تشکیل پرونده ها در بنیاد مسکن و دریافت پروانه ساخت آغاز شده است.

 

 

مجموع خسارت سیل در خراسان شمالی به 715 میلیارد تومان رسید

جواد نظری، مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی در رابطه با برآورد مجموع خسارت های وارده از سیل به خراسان شمالی بیان کرد: تاکنون مبلغ 715 میلیارد تومان در حوزه تاسیسات زیربنایی، مسکونی، کشاورزی، ساختمان های دولتی ،اماکن فرهنگی و ورزشی، مدارس استان خسارت وارد شده است.

وی ادامه داد: در حوزه ساختمان و تاسیسات زیربنایی 559 میلیارد و 668 میلیون تومان، در حوزه کشاورزی 156 میلیارد و 75 میلیون تومان، در حوزه مسکن شهری 550 واحد بازسازی و 194 واحد تعمیری و در حوزه مسکن روستایی شش هزار و 405 واحد بازسازی و 173 واحد تعمیری برآورده شده است.

این مقام مسئول بیان کرد: در گام نخست تسهیلات مورد نیاز برای بازسازی 400 واحد مسکونی به استان اختصاص پیدا کرده است که برای هر واحد مبلغ 70 میلیون تومان شامل 15 میلیون تومان وام بلاعوض و 55 میلیون تومان تسهیلات ساخت و معیشتی با کارمزد 4 درصد در نظر گرفته شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی خاطر نشان کرد: در بحث تاسیسات زیربنایی اگر اعتباری در هیات دولت مصوب شود، در قالب اعتبارات تملک دارایی در اختیار دستگاه ها قرار داده می شود که بتوانند بازسازی و تعمیرات مد نظر را انجام دهند.

نظری همچنین بیان کرد: در بخش کشاورزی اعتبارات به صورت متمرکز در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار داده شده که براساس توزیع ملی، جهاد کشاورزی استان سهم استان را از وزارت خانه جذب و بین کشاورزان خسارت دیده توزیع می کند.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری استان تعداد دام های سبک و سنگین تلف شده در سیل استان را دوهزار و 40 راس عنوان کرد و گفت: وعده هایی جهت جبران خسارت ها از مسئولین مربوطه اخذ شده است.

نظری با اشاره به اینکه در بخش آموزش و پرورش 103 واحد تعمیری به ثبت رسیده است، گفت: مراحل جذب اعتبار از طریق نوسازی مدارس از وزارت خانه در دستور کار قرار گرفته است.

 

انتهای پیام

نظر شما