شناسهٔ خبر: 32489018 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

آقای رییس! حاشیه نروید، بگویید بخت‌آزمایی هست یا نیست؟

رییس سازمان صدا وسیما به جای اظهار نظر دربارۀ بخت‌آزمایی مسابقاتی نظیر «برنده باش» دستوری کلی و مبهم صادر کرده که نسبت به بروز و ظهور رسانه‌ای اسپانسرهایی که مانع فضیلت‌اند تجدید نظر شود!

صاحب‌خبر -

عصر ایران؛ سروش بامداد- در پی سخنان مقام معظم رهبری و توجه دادن صدا و سیما و دیگر دستگاه‌ها به پرهیز از ترویج روش‌هایی شبیه بخت‌آزمایی به جای ترویج فرهنگ کار و تولید و تلاش، رییس سازمان صدا وسیما این دستور را خطاب به اداره کل بازرگانی این سازمان صادر کرده است:

«با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در مورد فرهنگ کار به مناسبت روز کارگر، نسبت به بروز و ظهور رسانه‌ای اسپانسرهایی که مانع این فضیلت هستند تجدید نظر کنید.»

این در حالی است که پس از فتوای آیت‌الله مکارم شیرازی که مسابقۀ «برنده باش» را مصداق قمار و حرام دانسته و تصریح کرده بودند برندگان بر جوایز دریافتی مالکیت ندارند، روابط عمومی شبکۀ سه به نقل از روابط عمومی مسابقه، سؤال را مخدوش دانسته و غیر مستقیم فتوا را نپذیرفته بود.

انگار موضوعی که ذهن بسیاری را به خود مشغول داشته و انتقادات فراوانی برانگیخته در حدی نبود که رییس سازمان، رییس اداره بازرگانی، رییس جوان شبکه سه که به لطف شاهکار حذف پربیننده ترین برنامۀ تلویزیونی (نود) شهرتی به دست آورده یا تهیه کننده یا مجری مشهور ( گلزار) توضیح بدهند و روابط عمومی مسابقه پاسخ داد!

با این که تصور می شد اگر کار به رییس سازمان برسد خواهد گفت فتوای مراجع برای مقلدین آنان الزام آور است و می توانست بهرۀ بانکی یا سیگار را مثال بزند اما این کار را هم نکرد و ترجیح دادند موضوع را جدی نگیرند.

در این میان توضیحات بعدی آیت‌الله در پایان درس خارج جای بحث باقی نگذاشت و ساز و کار مسابقه هم کاملا روشن بود که برای جمع آوری امتیاز و راه یابی به استودیو تا آقای گلزار یاری ات کند به جایزه 5 میلیونی برسی باید سؤال بخری و مسابقه و سؤالات همه پوششی هستند برای بساط بخت آزمایی!

صدا و سیما در گیر و دار نحوۀ مواجهه و رفع و رجوع کردن و کاهش دُز بخت آزمایی و سؤالات اپلیکیشنی بود که شخص رهبری هم در دیدار کارگران به صراحت لفظ «بخت آزمایی» را به کار بردند و پرهیز دادند.

آقای علی عسگری این بار دیگر نتوانست توضیح را به روابط عمومی «برنده باش» بسپارد اما از آنجا که پولش را دوست دارد و لفظش را دوست ندارد، به جای این که بگوید جایزه‌های موبایلی با شایبۀ بخت‌آزمایی را متوقف کنید لقمه را دور سر خود چرخانده و با مغلق‌گویی، نوشته «نسبت به بروز و ظهور رسانه‌ای اسپانسرهایی که مانع فضیلت کار و تولید هستند تجدید نظر کنید!»

اما هر قدر او قضیه را با ابهام برگزار کرد آذری جهرمی وزیر ارتباطات صریح و روشن به میدان آمد و به شبکه های موبایلی دستور داد مانع شوند و یک بار دیگر رییس شبکه سه که خیلی به گلزار و بخت آزمایی اش دل بسته بود وزیر را در برابر دید.

با این که رییس صدا و سیما لقمه را دور سر خود را چرخانده و یک قطار ردیف کرده تا بگوید بخت آزمایی نیست اما می توان گفت:

برادر جان! از دو حال خارج نیست: یا بخت‌آزمایی هست (که هست چون برای راه یابی به مراحل بالا باید سؤل خرید و پول داد و با همین پول ها جایزه می دهند نه از محلی دیگر) یا نیست. اگر هست ممنوع کن. هم مرجع فتوا داده و هم رهبر دستور صادر کرده و هم بینندگان این احساس را دارند. چون مشخص است که از پول خودشان و گردش مالی در اپلیکیشن‌ها مبلغ جایزه تأمین می‌شود و اسپانسر واقعی در کار نیست. وقتی از پول خودشان به خودشان جایزه می‌دهی می‌شود بخت آزمایی و اگر نیست بگو نیست.ثابت کن نیست.

آخر «بروز و ظهور رسانه ایِ اسپانسرهایی که مانع فضیلت کار هستند» دیگر چگونه توصیفی است؟

رییس صدا وسیما رجل درجه اول سیاسی نیست و همین سبب شده از مواجهه با سؤالات جدی فرار کند. در قضیه عادل فردوسی پور هم دیدیم که نامۀ سرگشودۀ هزار فعال رسانه ای را بی پاسخ گذاشته است و حتی نمی تواند بگوید اختیار ندارم.

در این قضیه هم توپ را به زمین مدیر کل بازرگانی می اندازد و لابد بعد تر می گوید در حال بررسی «بروز و ظهور رسانه‌ایِ اسپانسرهایی است که مانع فضیلت تولیدند.»

چنان که گفته شد نکتۀ اصلی در این مسابقه این است که می‌توانید سؤال بخرید و به سرعت در رده بندی بالا بروید!

سازندگان این مسابقه، بسته‌های 2500 تومانی تا 20 هزار تومانی را عرضه کرده‌اند که متناسب با قیمت، 30 تا 1440 سؤال را به راحتی به دست می‌آورید. اگر همه 1440 سؤال را بی‌پاسخ بگذارید نیز 28800 امتیاز به دست می‌آورید و با خرید بسته‌های بیشتری شانس بیشتری نسبت به دیگران خواهید داشت. برگزارکنندگان روی همین بخش حساب کرده‌اند تا از این طریق رقمی بسیار نجومی به دست آورند. آن «بروز و ظهور» که آقای علی عسگری گفته در واقع در اینجا بروز و ظهور پیدا می کند!
 
 رسانه ای که قرار بود سه هدف آموزش، اطلاع رسانی و سرگرمی را دنبال کند حالا شده بنگاه بخت آزمایی و ستاره مربع و این مهم ترین «بروز و ظهور» دستگاهی است که سالانه 1800 میلیارد تومان می بلعد، جشنواره می گذارد تا بهترین برنامه را انتخاب کند و وقتی داوران و مردم انتخاب می کنند همان را با افتخار حذف می کند. فکر و ذکر که متوجه بخت آزمایی باشد بهتر از این نمی شود. این بار اما قضیه جدی است و بخت آزمایی هایشان زیر ذره بین است.

 

نظر شما