شناسهٔ خبر: 32486022 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

مهمترين برنامه بورس کالا؛

توسعه دارايي‌هاي پايه بر اساس ابزار‌هاي فعلي

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا- مدير عامل بورس کالاي ايران: راه اندازي گواهي سپرده کالايي شامل زيره و شمش طلا، قرارداد‌هاي آتي صندوق‌هاي کالايي از مهم‌ترين برنامه‌هاي سال 98 بورس کالا است.
به گزارش خبرگزاري آريا به نقل از صدا و سيما، حامد سلطاني نژاد در نشست خبري در حاشيه نمايشگاه بورس بانک و بيمه افزود: توسعه دارايي‌هاي پايه بر اساس ابزار‌هاي فعلي از مهم‌ترين برنامه‌هاي بورس کالا در سال جاري است.
وي گفت: توسعه ابزار‌هاي مالي و اوراق بهادار مبتني بر کالا و راه اندازي و انتشار اوراق خريد دين، راه اندازي معاملات به روش مناقصه، راه اندازي معاملات قرارداد آتي يک روزه و پيگيري تصويب دستورالعمل معاملات حق امتياز از ديگر برنامه‌هاي بورس کالا است.
مدير عامل شرکت بورس کالاي ايران؛ گسترش و توسعه اندازه و عمق بازار و همچين توسعه مشارکت با ساير نهاد‌ها را از ديگر برنامه‌هاي بورس کالا دانست وافزود:در اين حوزه قرار است تصويب ضوابط حمل و نقل بازار‌هاي اينترنتي پيگيري شود و ضمن بهبود زير ساخت اتصال به بانک‌ها و کارگزاران، در شيوه حمايت از پژوهش‌هاي دانشگاهي بازنگري مي‌شود.
سلطاني نژاد پشتيباني و بهبود کيفيت خدمات ارائه شده به ذي نفعان را از ديگر برنامه‌هاي بورس کالا در سال 98 عنوان کرد و ادامه داد: طراحي و استقرار سامانه تحت وب؛ پذيرش مشتريان بازار (فيزيکي و مشتقه)، راه اندازي سامانه ارتباط با مشتريان CRM، مديريت ريسک لحظه‌ي مشتريان در بازار مشتقه، رسيدگي الکترونيک به اعتراضات مشتريان، راه اندازي سامانه ثبت سفارش مستقيم، تنقيح و نشر قوانين و مقررات حاکم بر بورس کالاي ايران از ديگر برنامه‌هاي امسال شرکت بورس کالاست.
وي تصريح کرد: بهبود، ارتقا و يکپارچه سازي سيستم‌ها و سامانه‌ها که شامل يکپارچه سازي سامانه‌هاي عملياتي، توسعه و بهبود سامانه نظارت بر بازار مشتقه، به روز رساني قابليت‌هاي سامانه معاملات بازار مشتقه، يکپارچه سازي نماد‌هاي معاملاتي گواهي سپرده و ارتقا سامانه‌هاي عرضه، معاملات و پس از معاملات از ديگر برنامه‌هاي اين شرکت در سال جاري است.
 
39 درصد ارزش بازار سرمايه متعلق به بورس کالا
مديرعامل شرکت بورس کالا گفت: 39 درصد ارزش بازار سرمايه در سال گذشته متعلق به بورس کالا بود و حجم معاملات بورس کالا به 178 هزار ميليارد تومان رسيد.
حامد سلطاني نژاد در نشست خبري در دوازدهمين نمايشگاه بورس، بانک و بيمه با اشاره به اينکه ارزش معاملات 4 بورس کشور در سال گذشته به 440 هزار ميليارد تومان رسيد افزود: سال 97 را اگر سال رکورد‌هاي بورس کالا بناميم گزاف نگفتيم.
وي افزود: رکورد حجم معاملات در حوزه پتروشيمي شکسته شد و 4 ميليون و 700 هزار تن که در اين بخش اعم از پليمري و شيميايي معامله شد که ارزش آن 30 هزار و 700 ميليارد تومان است.
مديرعامل شرکت بورس کالا گفت: در حوزه صنعتي و معدني حدود 32 هزار ميليارد تومان و در حوزه کشاورزي 2 هزار و 600 ميليارد تومان معامله شد.
وي با اشاره به اينکه در نيمه دوم سال معاملات بخش کشاورزي کاهش محسوسي پيدا کرد افزود: در اين بخش محصولات کشاورزي بيشتر به سمت يارانه‌اي پيش رفت که بايد سياست گذاري در اين زمينه انجام شود.
وي تاکيد کرد: در حال حاضر سياست گذاري به سمت تخصيص است مانند زعفران.
سلطاني نژاد گفت: در حوزه نفتي در سال گذشته 22 هزار ميليارد تومان معامله انجام شد و در حوزه بازار فرعي و بازار طلا نيز 87 هزار و 400 ميليارد تومان معامله ثبت شده است.
وي به بازار مشتقه اشاره کرد و گفت: 82 هزار ميليارد تومان ارزش معاملات در اين بازار بود که به نوبه خود رکورد محسوب مي‌شود در حالي که ارزش معاملات در بازار مشتقه در سال 96، 65 هزار ميليارد تومان بوده است.
سلطاني نژاد با اشاره به اينکه سلف موازي استاندارد، بازار جديدي است که در آن 2 هزار ميليارد تومان معامله در سال گذشته انجام شد گفت: از اين بازار براي تامين مالي توليد و پيش فروش محصولات اضافه مي‌شود.
وي ادامه داد: اميدواريم امسال با اشاره به اهميت بازار سلفي موازي استاندارد بيشتر از آن استفاده کنيم، چون بهترين بازار براي تامين مالي مبتني با کالا است که به پشتوانه محصولاتي که توليد مي‌شود مي‌توان تامين مالي توليد انجام داد.
سلطاني نژاد گفت: در حوزه سپرده گواهي هزار و 800 ميليارد تومان و در حوزه صندوق‌هاي سرمايه گذاري کالايي 3 هزارو 800 ميليارد تومان معامله انجام شده است در حالي که سرجمع 4 صندوق کالايي داريم و سه صندوق آن سال گذشته تشکيل شده است.
وي افزود: دستاورد بورس کالا در سال گذشته در بخش رشد اوراق مبتني بر کالا 385 درصد، در بخش ارزش بازار فيزيکي رشد 77 درصدي و در بخش ارزش قرارداد‌هاي مشتقه مانند زعفران رشد 25 درصدي را شاهد بوديم.
سلطاني‌نژاد در ادامه با بيان اين که بورس کالا به سمت اوراق بهادار شدن حرکت مي‌کند، افزود: در سال گذشته 1200 تن زعفران در بازار مشتقه معامله شد که يک رکود محسوب مي‌شود و نشان مي‌دهد که سرمايه گذاران از اين بازار استقبال مطلوبي کرده اند.
به گفته وي، يکي از بازار‌هاي نوظهور بورس کالا، معاملات اوراق موازي استاندارد است که به تامين مالي شرکت‌ها کمک مي‌کند و رقم معاملات اين بخش نيز در سال 97 حدود 2 هزار ميليارد تومان بود.
مدير عامل شرکت بورس کالا خاطرنشان کرد: گسترش و توسعه اندازه و عمق بازار و همچين توسعه مشارکت با ساير نهاد‌ها را از ديگر برنامه‌هاي بورس کالا است به طوري که در اين حوزه قرار است تصويب ضوابط حمل و نقل بازارگاه‌هاي اينترنتي پيگيري شده و ضمن بهبود زير ساخت اتصال به بانک‌ها و کارگزاران، در شيوه حمايت از پژوهش‌هاي دانشگاهي بازنگري مي‌شود.
سلطاني‌نژاد پشتيباني و بهبود کيفيت خدمات ارائه شده به ذي نفعان را از ديگر برنامه‌هاي بورس کالا در سال 98 عنوان کرد و ادامه داد: طراحي و استقرار سامانه تحت وب پذيرش مشتريان بازار (فيزيکي و مشتقه)، راه اندازي سامانه ارتباط با مشتريان CRM، مديريت ريسک لحظه‌ي مشتريان در بازار مشتقه، رسيدگي الکترونيک به اعتراضات مشتريان، راه اندازي سامانه ثبت سفارش مستقيم، تنقيح و نشر قوانين و مقررات حاکم بر بورس کالاي ايران از جمله آن‌ها است.
به گفته سلطاني‌نژاد بهبود، ارتقا و يکپارچه سازي سيستم‌ها و سامانه‌ها که شامل يکپارچه سازي سامانه‌هاي عملياتي، توسعه و بهبود سامانه نظارت بر بازار مشتقه، به روز رساني قابليت‌هاي سامانه معاملات بازار مشتقه، يکپارچه سازي نماد‌هاي معاملاتي گواهي سپرده و ارتقا سامانه‌هاي عرضه، معاملات و پس از معاملات از ديگر برنامه‌هاي اين شرکت در سال جاري است.
سلطاني نژاد افزود: در حوزه نفتي رشد 109 درصدي و در حوزه پتروشيمي رشد صد درصدي معامله را داشتيم. همچنين در حوزه صنعتي نيز رشد 60 درصدي معامله را شاهد بوديم.

نظر شما