شناسهٔ خبر: 32481988 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

پبمانه اقتصادی؛

صندوق بین‌المللی پول: ایران باید آماده تورم ۳۷ درصدی باشد/ کشورهایی که مقصد اصلی صادرات غیرنفتی ایران هستند/ واردات اره دستی همچنان ارز می‌بَرد/ بنزین در آمریکا گران شد

این پیمانه تیتر‌هایی همچون تقویت شاخص کل بورس در آخرین روز هفته، سهام آسیایی افت کردند، ابهام در قیمت‌گذاری مسکن، بهای سکه تمام طرح جدید با افزایش قیمت بسته شد، طلای جهانی با کاهش قیمت همراه بود، تنش میان ایران و آمریکا قیمت نفت را بالا برد، قیمت گندم برای مصارف صنعتی تعیین شد و تعطیلی موقت خودروساز ژاپنی در آمریکا را در بر دارد.

صاحب‌خبر -

تابناک اقتصادیپیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون تقویت شاخص کل بورس در آخرین روز هفته، سهام آسیایی افت کردند، ابهام در قیمت‌گذاری مسکن، بهای سکه تمام طرح جدید با افزایش قیمت بسته شد، طلای جهانی با کاهش قیمت همراه بود، تنش میان ایران و آمریکا قیمت نفت را بالا برد، قیمت گندم برای مصارف صنعتی تعیین شد و تعطیلی موقت خودروساز ژاپنی در آمریکا را در بر دارد.

صندوق بین‌المللی پول: ایران باید آماده تورم ۳۷ درصدی باشد

صندوق بین‌المللی پول در جدیدترین پیش‌بینی و ارزیابی خود از وضعیت اقتصاد جهان در سال جاری میلادی اعلام کرده که رشد اقتصادی جهان کاهش خواهد یافت و منفی بودن رشد اقتصادی ایران نیز قطعی است. رشد اقتصادی جهان در سال ۲۰۱۹ نسبت به سال قبل کاهش خواهد یافت و به عدد ۳.۳ درصد خواهد رسید. در این میان اقتصاد ایران که سال ۲۰۱۸ میلادی را با رشد منفی ۳.۹ درصد به پایان رسانده، در سال جاری میلادی نیز با کاهش رشد مواجه شده و رکود در اقتصاد ایران به منفی شش درصد خواهد رسید که این عدد فاصله میان اقتصاد ایران و میانگین جهانی را به ۹ درصد افزایش می‌دهد. تولید ناخالص سرانه داخلی در بسیاری از کشورهای جهان مثبت خواهد بود و همچنان سهم اصلی در این میان به اقتصادهای توسعه یافته و اتحادیه اروپا اختصاص می‌یابد؛ اما در ایران رقم سرانه از حدود ۱۷ هزار و ۳۰۰ دلار به مرز ۱۶ هزار دلار کاهش خواهد یافت. در سال ۲۰۱۹ رقم کل تولید ناخالص داخلی جهان به ۱۴۲ تریلیون دلار می‌رسد و در این میان تولید ناخالص داخلی ایران از ۱.۶ هزار میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸ به ۱.۵ هزار میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹ کاهش می‌یابد. سرمایه‌گذاری به نسبت تولید ناخالص داخلی تنها عددی است که در اقتصاد ایران افزایشی می‌شود و از حدود ۳۸.۳ درصد به ۳۹ درصد در سال جاری افزایش خواهد یافت. آخرین شاخص مهمی که در این گزارش بررسی شده شاخص تورم است که بر این اساس ایران که در سال ۲۰۱۸ با تورم بیش از ۳۱ درصدی روبه رو بود، در سال ۲۰۱۹ باید خود را آماده تورم ۳۷ درصدی کند. این در حالی است که سطح تورم در آسیای نوظهور و کشورهای در حال توسعه ۲.۸ درصد پیش‌بینی شده است.

تقویت شاخص کل بورس در آخرین روز هفته

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز چهارشنبه، با افزایش ۹۱۹ واحدی معادل ۰.۴۵ درصد به رقم ۲۰۳ هزار و ۷۷۷ واحد رسید. همچنین شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با افزایش ۲۶۵ واحدی معادل ۰.۴۵ درصد به رقم ۵۸ هزار و ۷۲۷ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز، با رشد ۵۱۶ واحدی معادل ۱.۲۷ رصد، عدد ۴۱ هزار و ۱۰۷ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش ۳۶۰ واحدی معادل ۱.۲۷ درصد به رقم ۲۸ هزار و ۶۴۲ واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، ۱۴۴۴ واحد افزایش معادل ۰.۶۳ درصد را رقم زد و به سطح ۲۳۰ هزار و ۳۱۰ واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با  ۸۲۷ واحد افزایش معادل ۰.۵۴ درصد به رقم ۱۵۲ هزار و ۹۰۷ واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با ۱۱۲۵ واحد افزایش معادل ۰.۲۹ درصد همراه بود و عدد ۳۹۲ هزار و ۶۴۱ واحد را به نمایش گذاشت.

صندوق بین‌المللی پول: ایران باید آماده تورم ۳۷ درصدی باشد/ کشورهایی که مقصد اصلی صادرات غیرنفتی ایران هستند/ واردات اره دستی همچنان ارز می‌بَرد/ بنزین در آمریکا گران شد

سهام آسیایی افت کردند

روز چهارشنبه، با کند شدن اقتصاد کره‌جنوبی و نگرانی از اینکه با بهبود وضعیت اقتصادی چین، این کشور فعلاً ارائه مشوق‌های بیشتر را به تعویق بیندازد، بازارهای سهام آسیا افت کردند. گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی در خارج از ژاپن، که در ابتدای معاملات تحت تأثیر رکوردزنی دیشب شاخص‌های وال‌استریت، رشد کرده بود، با از دست دادن این سودها ۰.۵ درصد افت کرد. بزرگترین بازنده آسیایی امروز کره‌جنوبی بود و شاخص کوسپی این کشور ۱.۰۷ درصد سقوط کرد. اعلام بودجه تکمیلی از سوی دولت، که هدف آن تقویت صادرات بود، نتوانست توجه سرمایه‌گذاران را جلب کند. همچنین پس از اینکه سازنده تراشه کامپیوتری، تگزاس اینسترومنت، پیش‌بینی کرد کند شدن تقاضا تا چند فصل آینده ادامه داشته باشد، سهام سامسونگ الکترونیک با سقوط ۲.۱ درصدی روبرو شد. سهام چین هم با از دست دادن سودهای اولیه خود افت کردند و به ضررهای این هفته خود افزودند. شاخص کامپوزیت شانگهای ۰.۲۷ درصد از ارزش خود را از دست داد. شاخص هانگ‌سنگ در هنگ‌کنگ ۰.۶۰ درصد پایین آمد. سرمایه‌گذاران نگران هستند که پس از رشد اقتصادی فراتر از انتظار چین در سه ماهه اول، پکن سرعت ارائه مشوق‌های مالی خود را کاهش دهد. نیکی ژاپن هم ۰.۳۰ درصد پایین آمد. روز چهارشنبه، همه بازارهای آسیا افت نکردند؛ پس از اینکه کند شدن شدید نرخ تورم احتمال کاهش نرخ بهره را بالا برد، شاخص سهام استرالیا با ۱.۱ درصد جهش به بالاترین سطح ۱۱ ماهه خود جهش کرد.

ابهام در قیمت‌گذاری مسکن

اوراق تسهیلات مسکن دی 96 «تسه9610» در جلسه معاملاتی چهارشنبه بیش از 2/ 0 درصد افزایش قیمت یافت و به بهای 49 هزار و 20 تومان به فروش رفت. عموم سررسیدهای وام دیگر نیز به افزایش قیمت پرداختند (به غیر از سه مورد) و بهای بسیاری از آنها بار دیگر به بالای مرز 50 هزار تومانی صعود کرد. با این حال اوضاع اوراق وام مسکن مطلوب ارزیابی نمی‌شود و عمده دلیل آن سردرگمی در بازار معاملات مسکن محسوب می‌شود.

به نقل از دنیای اقتصاد، با بررسی مطالعات میدانی بازار مسکن پایتخت در فروردین، این‌طور برداشت می‌شود که خرید و فروش خانه‌های مسکونی فریز شده است. سردرگمی در قیمت‌گذاری نیز رکود این بازار را بیش از پیش افزایش داده است. مشخص نبودن وضعیت ساخت‌وساز در آینده و عدم ثبات و احتمال جهش قیمت مصالح ساختمانی از جمله عواملی هستند که به موجب آن قیمت‌های پیشنهادی واحدهای مسکونی بسیار بالا رفته است.

بهای سکه تمام طرح جدید با افزایش قیمت بسته شد

کشتی آرای با بیان اینکه دیروز بهای اونس جهانی طلا به رقم ۱۲۷۲ دلار رسید و نرخ ارز نیز در محدوده ۱۳۹۰۰ تومان قرار داشت، اظهار داشت: بازار طلا و سکه روز چهارشنبه در حالی که با ثبات و بدون تغییر قیمت ها، ادامه داشت، به یکباره از حدود ساعت ۱۵ به بعد شاهد رشد قیمت‌ها بود. به گونه‌ای که بهای سکه تمام بهار آزادی طرح جدید (سکه امامی) با رشد ۷۰ هزار تومانی نسبت به ظهر، به رقم ۴,۹۲۰,۰۰۰ تومان رسید. همچنین هر قطعه سکه تمام طرح قدیم به رقم ۴,۷۲۰,۰۰۰ تومان معامله شد. هر نیم سکه بهار آزادی نیز ۲,۷۱۰,۰۰۰ تومان و هر ربع سکه بهار آزادی ۱,۷۲۰,۰۰۰ تومان ارزشگذاری شد. هر سکه یک گرمی به رقم ۹۵۵ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار به رقم ۴۴۰,۵۰۰ تومان معامله شد. همچنین هر مثقال طلای ۱۷ عیار که به عنوان مبنا برای محاسبات نرخ گذاری است، یک میلیون و ۹۱۰،۰۰۰ تومان بود که نسبت به میانه روز، ۳۰ هزار تومان افزایش قیمت داشت. به گفته کشتی آرای، حباب سکه نیز به رقم ۵۸۰ هزار تومان رسید.

طلای جهانی با کاهش قیمت همراه بود

بهای طلا در معاملات روز چهارشنبه بازار جهانی تحت تأثیر صعود بازارهای سهام و رشد ارزش دلار که تقاضا برای این فلز ارزشمند را محدود کرد، نزدیک به پایین‌ترین رکورد خود در چهار ماه گذشته ایستاد. هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز چهارشنبه بازار سنگاپور ۰.۳ درصد کاهش یافت و به ۱۲۶۸.۸۴ دلار رسید. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا ۰.۲ درصد کاهش یافت و ۱۲۷۰.۷۰ دلار معامله شد. به گفته پیتر فانگ، مدیر معاملات شرکت فلزات ارزشمند وینگ فانگ در هنگ کنگ، عامل اصلی که قیمت طلا را با کاهش روبرو کرده، رشد ارزش دلار است. شاخص دلار آمریکا پس از آماری که نشان داد فروش خانه‌های تک خانواده در آمریکا در مارس به بالاترین رکورد در یک سال و نیم اخیر صعود کرده است، نزدیک به بالاترین رکورد خود در ۲۲ ماه اخیر ایستاد.

کشورهایی که مقصد اصلی صادرات غیرنفتی ایران هستند

تازه‌ترین آمار تجارت خارجی کشور از میزان صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی در سال ۹۷ نشان می‌دهد به ترتیب کشورهای چین، عراق، امارات متحده عربی، افغانستان و جمهوری کره مقصد اصلی صادرات غیرنفتی ایران بوده‌اند. در سال ۹۷ کشور چین میزبان ۹ میلیارد و ۲۱۸ میلیون تن انواع کالا از ایران بوده است که ۲۰.۸۰ درصد از حجم کل صادرات کشور را شامل می‌شود از این رو چین در رده اول کشورهای دریافت کننده کالا از ایران قرار دارد. با توجه به اینکه میزان صادرات ایران به چین در سال ۹۶، ۹ میلیارد و ۱۲ میلیون دلار بود، بنابراین حجم صادرات به این کشور طی سال ۹۷ با رشد ۲.۲۸ درصدی نسبت به سال ۹۶ همراه بوده است. دومین کشور دریافت کننده کالا از ایران کشور عراق است که در مدت ۱۲ ماه سال ۹۷ میزبان بالغ بر ۸ میلیارد و ۹۶۱ میلیون دلار کالا از ایران بوده است که این عدد ۲۰.۲۲ درصد از ارزش کل صادرات کشور در سال گذشته را شامل می‌شود. این در حالی است که میزان صادرات به عراق در سال ۹۶ حدود ۶ میلیارد و ۵۵۵ میلیون دلار بود. به این ترتیب آمار نشان می‌دهد میزان صادرات به عراق در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ از رشدی ۳۶.۷۱ درصدی برخوردار بوده است. در سال ۹۷ به کشور امارات متحده عربی ۵ میلیارد و ۹۵۵ میلیون دلار کالا صادر شده است که ۱۳.۴۴ درصد از ارزش کل صادرات ایران را شامل می‌شود و امارات را در رده سوم بیشترین دریافت کننده کالا از ایران قرار داده است. افغانستان چهارمین کشوری است که بیشترین کالا را از ایران طی سال ۹۷ دریافت کرده است؛ حجم صادرات به این کشور در سال گذشته ۲ میلیارد و ۹۲۷ میلیون دلار بود، از این رو ۶.۶۱ درصد از ارزش کل صادرات کشور به افغانستان اختصاص داشته است. در سال گذشته ۲ میلیارد و ۵۶۸ میلیون دلار کالا به کره جنوبی صادر شده است که ۵.۸۰ درصد از ارزش کل صادرات ایران را به خود اختصاص داده است و در رده پنجم دریافت کننده کالا از کشور قرار گرفته است.

روزنامه ایتالیایی: تنش میان ایران و آمریکا قیمت نفت را بالا برد

روزنامه ایتالیایی 'ایل سوله' با اشاره به تصمیم کاخ سفید مبنی بر عدم تمدید معافیت هشت کشور از تحریم نفتی ایران، نوشت: افزایش تنش ناشی از آن بین تهران و واشنگتن به بالا رفتن قیمت نفت خام در بازارهای جهانی منجر شده است. ایل سوله افزود: تصمیم واشنگتن با واکنش شدید سپاه پاسداران و تهدید بستن تنگه هرمز روبه رو شد به طوریکه دریادار علیرضا تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران، اعلام کرد که براساس قوانین بین‌ المللی تنگه هرمز یک گذرگاه دریایی است و اگر از استفاده از آن منع شویم، آن را خواهیم بست. این روزنامه نوشت: با توجه به اینکه قیمت نفت از ابتدای سال جاری تاکنون 40 درصد افزایش داشته است، دست اندرکاران بازارهای جهانی نفت با توجه هر چه تمام تر آخرین تحولات مربوط به تنش بین تهران و واشنگتن و پیامدهای آن بر قیمت نفت را دنبال می کنند. ایل سوله افزود: تولید نفت ایران در سال 2018 برابر با روزانه 2 میلیون و 500 هزار بشکه بود که در ماه گذشته حتی با وجود معافیت هشت کشور، به روزانه یک میلیون و 400 هزار بشکه کاهش پیدا کرده بود. عدم تمدید معافیت نفتی از ماه می آینده باعث کسر روزانه 800هزار بشکه نفت ایران از بازارهای جهانی خواهد شد.

تعطیلی موقت خودروساز ژاپنی در آمریکا

هوندا اعلام کرد شیفت دوم تولید خود را در کارخانه اوهایو آمریکا موقت تعطیل خواهد کرد. این خودروساز ژاپنی گفته اقدام یاد شده برای آماده‌سازی تأسیسات اوهایو برای تولید خودروهای برقی در آینده ضروری است. البته هوندا اضافه کرده است که تولید این خودروها چند سال پس از راه‌اندازی دوباره شیفت تولید دوم انجام خواهد شد. به نقل از دنیای اقتصاد؛ این خط تولید که به‌صورت موقتی تعطیل خواهد شد در سال حدود ۵۵ هزار دستگاه خودرو تولید می‌کند که اغلب آنها از مدل «آکورد» هستند. البته تولید کراس‌اوور «سی ‌آر‌ ‌وی» نیز تحت‌تاثیر قرار می‌گیرد، اما هوندا تولید این خودرو را در سایت ایندیانا افزایش خواهد داد و همگام با این امر تولید «سیویک» نیز کاهش می‌یابد؛ هرچند کاهش تولید هوندا با تعدیل نیرو همراه نشده، این برند جایگاه کارکنانی را که تحت تاثیر این اقدام قرار گرفته‌اند تغییر خواهد داد.

قیمت گندم برای مصارف صنعتی تعیین شد

با تصویب هیأت وزیران، وزارت جهاد کشاورزی موظف شد نسبت به ثبت مشخصات کشاورزان گندم کار و حداکثر مقدار محصول قابل عرضه توسط هر کشاورز در فصل برداشت بر اساس سطح زیر کشت آنان و پیش بینی میزان تولید هر منطقه و درج در سامانه خرید تضمینی اقدام کند. به موجب این تصمیم، قیمت فروش گندم بابت مصارف صنف و صنعت به ازای هر کیلوگرم ۱۸۵۰۰ ریال به استثنای نانوایی‌های آزادپز تعیین شد.

واردات اره دستی همچنان ارز می‌بَرد

آمار مقدماتی گمرک از تجارت خارجی دوازده ماهه سال ۹۷ نشان می‌دهد که در این مدت بیش از ۹۶ تن اره دستی از پنج کشور جهان وارد ایران شده است. واردات ۹۶ هزار و ۲۲۰ کیلوگرم اره دستی باعث خروج ۲۶۹ هزار و ۴۶۷ دلار یا به عبارتی ۱۰ میلیارد و ۹۴۵ میلیون و ۹۲۸ هزار و ۷۱۹ ریال شده است. طبق آمار گمرک واردات از کشور‌های امارات متحده عربی، چین، تایوان، ژاپن و اسلوونی صورت گرفته است.

 

صندوق بین‌المللی پول: ایران باید آماده تورم ۳۷ درصدی باشد/ کشورهایی که مقصد اصلی صادرات غیرنفتی ایران هستند/ واردات اره دستی همچنان ارز می‌بَرد/ بنزین در آمریکا گران شد

آزاد شدن صادرات تخم‌مرغ پس از ممنوعیت سه ماهه

صادرات تخم مرغ پس از ممنوعیت حدود سه ماهه آزاد شد. به گفته مدیرعامل اتحادیه مرغ تخم‌گذار ممنوعیت آن هم در سال گذشته ضرورتی نداشت. رضا ترکاشوند، مدیرعامل اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار در این رابطه به ایسنا گفت: از نیمه دی ماه با نامه وزیر صنعت معدن تجارت ممنوعیت صادرات تخم مرغ در شرایطی که ضرورتی هم نداشت، ابلاغ شد، چون قیمت تخم مرغ در آن مقطع زمانی رو به کاهش بود و ممنوعیت صادرات آن تبعات منفی همچون کاهش تولید، حذف مرغ‌های مولد، کاهش انگیزه تولیدکنندگان و غیره را در بر داشت که با پیگیری‌های صورت گرفته از طریق وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و ستاد تنظیم بازار، موفق شدیم مجدداً صادرات این محصول پروتئینی را آزاد کنیم.

وی افزود: با توجه به اینکه در حال حاضر حدود یک سال است تقریباً صادرات تخم مرغ نداشتیم و اگر در مقاطعی صادرات این محصول آزاد بوده، محصول چندانی صادر نشده است، نمی‌توان پیش‌بینی کرد که دقیقاً چه کشورهای می‌توانند بازارهای هدف صادراتی تخم مرغ ایرانی باشند اما عراق و افغانستان همچنان بازارهای اصلی ما محسوب می‌شوند و کشورهای دیگر همچون قطر و عمان می‌توانند در این زمینه ارزیابی شوند که در صورت مناسب بودن شرایط قطعاً تاجران به این سمت و سو هم حرکت می‌کنند. او در پاسخ به اینکه با توجه به وقوع سیل چه خساراتی به واحدهای پرورشی مرغ تخم‌گذار وارد شده است و آیا صادرات در صورت کاهش تولید منطقی به نظر می‌رسد، گفت: سیل هیچ خسارتی به تولید تخم مرغ و واحدهای پرورشی این محصول پروتئینی نزده است و در زمینه صادرات باید مدیریت شده و هوشمند عمل کنیم تا بتوانیم ضمن در نظر داشتن و توجه به بازار داخلی به عنوان اولویت اصلی صادراتی پایدار و مناسب داشته باشیم.

بنزین در آمریکا گران شد

در ادامه گزارش‌های رسانه‌های غربی درباره تأثیرات منفی تصمیم اخیر دولت آمریکا علیه صنعت نفت ایران، رویترز گزارش داده که این اقدام سبب افزایش بهای بنزین در آمریکا و تشدید مشکلات برای طبقه متوسط در این کشور شده است.

رویترز در ابتدای گزارش خود بر افزایش حقوق‌ها در آمریکا تأکید کرد و نوشت: «آمریکایی‌های عضو طبقه متوسط در حال حاضر بیشترین رشد حقوق‌ها را یک دهه اخیر شاهد هستند اما افزایش بهای بنزین سبب شده که بخش زیادی از حقوق‌هایشان صرف خرید بنزین شود و به نظر می‌رسد، قیمت بنزین بالاتر هم خواهد رفت». از نظر این رسانه غربی، مواضع دولت «دونالد ترامپ» علیه صنعت نفت ایران یکی از دلایل اصلی افزایش بهای بنزین در آمریکا است. رویترز گزارش داد: بهای بنزین در سال جاری حدود ۲۵ درصد افزایش داشته و بالاترین نرخ افزایش بهای بنزین در سه سال اخیر را رقم زده است. تحریم‌های دولت ترامپ علیه صادرات نفت خام ایران به این موضوع مرتبط است و اقدام اخیرش برای تشدید تحریم‌ها هم می‌تواند بزودی سبب شود بهای بنزین حتی بیشتر از این هم افزایش بیابد». بهای جهانی نفت خام روز دیروز در نتیجه اقدام دولت آمریکا در لغو صدور معافیت برای خریداران نفتی ایران، به بالاترین میزان خود در ۶ ماه گذشته رسید. برخی تحلیلگران به رویترز گفتند، احتمال می‌رود که بهای بنزین در آمریکا که به طور متوسط ۲.۸۵ دلار در هر گالن (هر گالن معادل ۳.۷ لیتر) است، به سه دلار در هر گالن برسد. «مارک زندی» اقتصاددان ارشد موسسه «مودی» با اشاره به افزایش بهای بنزین و تاثیر آن بر زندگی آمریکایی‌های طبقه متوسط گفت: «این موضوع بخش مهمی از ذهنیت مصرف‌کنندگان است و آنها هر روز با آن زندگی می‌کنند.»

نظر شما