شناسهٔ خبر: 32480466 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فرهیختگان آنلاین | لینک خبر

گزارش «فرهیختگان» از دانشگاه آزاد دهَـق که ایده دانشگاهِ جوار صنعت را محقق کرده

دانشگاهی بدون دانشجوی بیکار

حدود 90 درصد از فارغ‌التحصیلان مرکز دهق درحال حاضر مشغول به‌کار هستند. البته از مجموع 300 دانشجوی درحال تحصیل این دانشگاه نیز بیش از 80 درصدشان مشغول به‌کار هستند.

صاحب‌خبر -
به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، دهق در 78 کیلومتری غرب شهر اصفهان در نزدیکی هفت شهرستان شاهین‌شهر، میمه، گلپایگان، خوانسار، تیران وکرون و نجف‌آباد واقع شده است و اگرچه به‌واسطه قرارگیری بین دو کاروانسرای عباسی و جاده‌ابریشم و داشتن آثار تاریخی یک شهر قدیمی محسوب می‌شود اما امروز با توجه به فعالیت بیش از 400 واحد صنعتی کوچک و بزرگ به شهری صنعتی شهرت دارد. تشکیل دانشگاه آزاد اسلامی در این شهر به سال 82 بازمی‌گردد، زمانی که به دنبال درخواست‌های مختلف مردم و مسئولان، موضوع در جلسه هیات‌امنای دانشگاه آزاد اسلامی مطرح و مجوز تاسیس دانشگاه صادر شد. این مرکز دانشگاهی تابستان 90 به‌عنوان دومین مرکز آموزش عالی شهر دهق آغاز به‌کار کرد و همزمان با نیمسال آموزشی 91-90 در مهرماه پذیرش دانشجو در این دانشگاه آغاز شد.  نکته قابل‌توجه درخصوص دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهق، نزدیکی آن به مراکز صنعتی استان اصفهان است. موضوعی که موردتوجه رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در بازدید از این واحد هم قرار گرفت.

دکتر طهرانچی درخصوص موقعیت این واحد دانشگاهی گفت: «این مرکز دانشگاهی یک مدل ایده‌آل برای ماست و اینکه تاکنون دانشگاه توجه ویژه‌ای به این مرکز نداشته، جای تاسف دارد. این قابلیت در مرکز دهق وجود دارد که بتوانیم فرضیه دانشگاه جوار صنعت را محقق کنیم، بنابراین این مرکز دانشگاهی را مانند یک مرکز آموزشی عمومی نمی‌بینیم بلکه دانشگاه ویژه جوار صنعت است که در کنار شهری قرار گرفته که 80 درصد صنعت آن مربوط به حوزه نساجی است و باید کاری کنیم که این دانشگاه را به اقتصاد شهر وصل کنیم.»

 

واحد دهق پایلوت دانشگاه در جوار صنعت خواهد شد

مجتبی ملااحمدی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مرکز دهق درخصوص پیشینه این واحد دانشگاهی گفت: «دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهق سال 1390 آغاز به‌کار کرده است. این دانشگاه در مساحتی بالغ‌بر 200 هزار متر و در چهار رشته کامپیوتر، برق، آموزش ابتدایی و حسابداری در مقطع کاردانی و کارشناسی مشغول به فعالیت است. 32 نفر از اعضای هیات‌علمی رسمی و حق‌التدریسی در این واحد آموزشی حضور دارند.»

وی درخصوص نحوه ساخت و تکمیل دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهق اظهار کرد: «هزینه‌های راه‌اندازی، ساخت ساختمان‌های آموزشی و اداری تجهیزات، وسایل‌نقلیه و ملزومات اداری موردنیاز دانشگاه را خیرین تقبل کردند. این کمک بالغ‌بر 10 میلیاردتومان در طول مدت 10 سال گذشته بوده است.»

ملااحمدی درخصوص رویکردهای علمی دانشگاه، اضافه کرد: «در فرآیند هشت سال گذشته، رویکرد مشخصی را با توجه به پتانسیل‌ها و مراکز و واحدهای صنعتی اطراف دانشگاه دنبال کردیم تا دانشگاه را به صورت یک مرکز علمی در کنار واحدهای صنعتی منطقه داشته باشیم. در غرب استان اصفهان، یک شهرک بزرگ صنعتی با حدود 200 واحد صنعتی در شهر دهق داریم. در شهرک صنعتی دیگری در ورودی جاده دهق حدود 250 واحد مستقر شدند و 250 واحد دیگر در حال راه‌اندازی و آغاز به‌کار هستند.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مرکز دهق ادامه داد: «در شهر علویجه نیز شهرک صنعتی دیگری با حدود 130 واحد صنعتی مشغول به فعالیت است. این پتانسیل بالایی در منطقه بود که بتوانیم نیروی کار موردنیاز آنها را از منطقه دهق و شهرها و روستاهای اطراف آن و سایر شهرهای استان مانند شاهین‌شهر، میمه، فریدن، چادگان، تیران و نجف‌آباد تربیت کنیم و در اختیار صنعتگران قرار دهیم. با این رویکرد فعالیت‌مان را شروع کردیم و تا امروز که هشت سال از تاسیس واحد می‌گذرد، بیش از 500 دانشجو از این مرکز آموزشی فارغ‌التحصیل شده‌اند.»

90 درصد فارغ‌التحصیلان واحد دهق مشغول به کارند

ملااحمدی تصریح کرد: «90 درصد این افراد براساس نیازسنجی واحدهای صنعتی آموزش دیده و براساس اعلام نیاز واحدهای صنعتی مشغول به تحصیل شده‌اند. بر این اساس حدود 90 درصد از فارغ‌التحصیلان مرکز دهق درحال حاضر مشغول به‌کار هستند. البته از مجموع 300 دانشجوی درحال تحصیل این دانشگاه نیز بیش از 80 درصدشان مشغول به‌کار هستند.»

وی افزود: «براساس هدف‌گذاری‌ای که در دانشگاه صورت گرفته، روز اول مراجعه یک دانشجو، از یک‌طرف براساس استعداد و علاقه دانشجو و از طرفی دیگر نیاز بازار کار که انجام شده، پذیرش صورت می‌گیرد. در همین ایام مشغول نیازسنجی از واحدها و مراکز صنعتی منطقه هستیم تا براساس آن در مهر 98 پذیرش دانشجو داشته باشیم.»

ملااحمدی درخصوص دستور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مبنی‌بر راه‌اندازی نخستین مرکز در جوار صنعت دانشگاه آزاد اسلامی در مرکز دهق گفت: «در هفته جاری و با دستور دکتر طهرانچی واحد دهق به‌عنوان نخستین مرکز در جوار صنعت دانشگاه آزاد اسلامی معرفی شد تا به‌عنوان الگویی برای سایر مراکز و واحدهای سطح کشور باشد. همچنین با توجه به اینکه قطب صنایع نساجی استان نیز در شهر صنعتی دهق قرار دارد، پژوهشکده نساجی کشور در دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهق نیز در دو ماه آینده آغاز به‌کار خواهد کرد.»

 پذیرش دانشجو براساس نیازسنجی از بازار کار

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مرکز دهق گفت: «باید بپذیریم طی سال‌های متمادی در گذشته چون آمایش سرزمینی، آمایش رشته و نیازسنجی مناسبی از بازار کار نداشتیم، امروز با خیل عظیم فارغ‌التحصیلان بیکار- که چه در دانشگاه‌های دولتی و چه در دانشگاه آزاد اسلامی تربیت شده‌اند و الان بازار کار جایی برای تخصص و رشته‌ آنها ندارد- روبرو شده‌ایم درمقابل با نیازهایی از بازار مواجه هستیم که متاسفانه متخصص موردنیاز آن را تربیت نکرده‌ایم.»

وی درباره نحوه فعالیت دانشگاه در جوار صنعت توضیح داد: «اساس فعالیت این مدل دانشگاه نیاز بازار کار است. ما ارزیابی لازم را از واحدهای صنعتی انجام داده‌ و براساس آن دانشجو جذب کرده‌ایم. عمدتا به‌وسیله تفاهمنامه یا مذاکره با واحدهای صنعتی، دانشجویان را به صنعت معرفی کردیم تا همزمان با ایام تحصیل‌شان، مشغول به‌کار باشند و خواه به صورت کارآموزی یا رسمی حقوق گرفته و علم‌آموزی کنند.»

 دانشگاه درجوار صنعت چه مزیت‌هایی دارد؟

ملااحمدی در تشریح مزیت‌های دانشگاه در جوار صنعت گفت: «این مدل کار چند حسن دارد؛ اول اینکه ما به صورتی متخصص تربیت نمی‌کنیم که در آینده مثلا 100 مهندس برق داشته باشیم اما حسابدار نداشته باشیم. ما براساس نیروی کار موردنیاز صنعت و جامعه اقدام کرده و نهایتا 10 درصد بیش از آن ظرفیت دانشجو پذیرش کرده‌ایم.»

  وی ادامه داد: «یکی از ویژگی‌های دانشگاه در جوار صنعت این است که الزاما دانشجو باید از مرکز یا واحدی اعلام نیاز برای دانشگاه بیاورد. حتی در رشته‌ای مانند آموزش ابتدایی متقاضی باید از یک مدرسه غیرانتفاعی اعلام نیاز همراه خود بیاورد.»

  رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مرکز دهق اضافه کرد: «دومین حسن مدل فعالیت دانشگاه در جوار صنعت این است که دانشجویان با‌ انگیزه‌ بیشتری نسبت به مباحث علمی به تحصیل ادامه می‌دهند، چراکه دانشجوی برقی که امروز در کلاس درس توضیحات علمی استاد را می‌شنود، روز قبل یا روز بعد از آن در کارخانه و کارگاهی که مشغول به‌کار است، موضوع مربوط را از نزدیک تجربه می‌کند. در واقع آموزش تئوریک را در محل کلاس درس دیده و قسمت علمی آن را در محل کار خود می‌بیند؛ به این طریق علم و عمل با یکدیگر عجین می‌شود و این آموزش برای همیشه در ذهن دانشجو خواهد ماند.» 

ملااحمدی ادامه داد: «سومین نکته مورد اهمیت هدایت پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشجویان ارشد و دکتری دانشگاه است. ما امروز به دانشجو نمی‌گوییم موضوعی را پیدا کند و بیاورد بلکه به صنعت اعلام کرده‌ایم موضوعات موردنیاز خود را اطلاع دهد. دانشگاه موضوعات اعلام‌شده صنعت را در شورای پژوهشی با حضور اساتید مربوط جمع‌بندی و بررسی کرده و موضوعات مناسب را به دانشجویان جهت فعالیت‌های تحقیقاتی ارائه داده‌ایم. قرار است دانشگاه آزاد اسلامی هم در این خصوص حمایت‌های ویژه‌ای از ما داشته باشد و امیدواریم بتوانیم با این حمایت‌ها نمونه‌ای مناسب از دانشگاه‌ در جوار صنعت ارائه دهیم.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مرکز دهق افزود: «یکی از حمایت‌های دانشگاه آزاد اسلامی کوچ رشته است تا بتوانیم رشته‌های تحصیلی را برای دوره‌های زمانی کوتاه برگزار کنیم؛ به این شکل که درصورت نیاز به رشته‌ای، آن را در دوره‌ یک تا سه ساله در دانشگاه خواهیم داشت که دستور این موضوع هم توسط دکتر طهرانچی داده شده است.»

ملااحمدی درخصوص تفاهمنامه‌های واحد دهق با مراکز صنعتی گفت: «هم‌اکنون 10 تفاهمنامه با واحدهای صنعتی داریم.»

 راه‌اندازی پژوهشکده نساجی دانشگاه آزاد تا مرداد ماه

وی درخصوص راه‌اندازی پژوهشکده نساجی  دانشگاه آزاد اسلامی در دهق نیز گفت: «این پژوهشگاه که به یاری خدا تا مردادماه به بهره‌برداری خواهد رسید، می‌تواند به‌عنوان یک آزمایشگاه مرجع در خدمت واحدهای صنعتی باشد، از آنها درخواست بگیرد، بررسی کند و نتایج تحقیقاتش را در اختیار آنان بگذارد. رساله‌های ارشد و دکتری به صورت علمی‌تر دنبال شود و به این طریق صنعت به شکل علمی و پویاتر و البته فعال‌تر از گذشته فعالیت خود را ادامه دهد.»
 

اجرای برنامه‌های بزرگ فرهنگی در مناسبت‌های مختلف

زهرا کریمی، دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهق درخصوص فعالیت‌های فرهنگی این واحد گفت: «برگزاری برنامه‌های مذهبی و انتشار نشریات دانشجویی ازجمله فعالیت‌های دانشجویان این واحد در طول ترم گذشته بوده است.» 

وی با اشاره به برگزاری برنامه‌های فرهنگی و مذهبی گفت: «در ایام مناسبت‌های مختلف توسط دانشجویان و کمک و همکاری مسئولان دانشگاه برنامه‌ها مرتب برگزار می‌شود. برای مثال در دهه اول محرم، میلاد ائمه و مناسبت‌های ملی برنامه‌‌های مختلفی برگزار شده است.» 

وی در پایان خواستار اختصاص سرویس دانشجویی در دانشگاه شد و ادامه داد: «درصورت اختصاص یک سرویس به دانشجویان، حمل‌ونقل آنها به واحد تسهیل خواهد شد.» کریمی گفت: «یکی از برنامه‌های شاخص همایش سوگواره ادبی امام حسین(ع)، نماز و شهادت با عنوان «همنوا با نینوا» است که با حضور مسئولین استانی و اساتید حوزه شعر و ادب توسط دانشگاه برگزار شده است.»

 

آمادگی جذب دانشجو در  6 رشته تحصیلی جدید

مصطفی بزرگی، معاون دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهق در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درخصوص تعداد اعضای هیات‌علمی این واحد گفت: «درحال حاضر این مرکز دارای دو عضو هیات‌علمی تمام‌وقت و قریب به 40 نفر عضو هیات‌علمی مدعو و حق‌التدریس است که مسئولیت آموزش دانشجویان را به عهده دارند.»

وی درخصوص تعداد رشته‌های دانشگاه و توسعه فعالیت‌های آموزشی ادامه داد: «هم‌اینک حدود 300 دانشجو در رشته‌های آموزش‌وپرورش ابتدایی، حسابداری، برق و نرم‌افزارکامپیوتر در دو مقطع کاردانی و کارشناسی مشغول به فعالیت هستند و امیدواریم با قول مساعدت دکتر طهرانچی برای نیمسال مهر سال تحصیلی 99-98 امکان جذب دانشجو در رشته‌های شیمی، نساجی، حسابداری، برق، مدیریت صنعتی و برنامه‌ریزی درسی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی‌ارشد برای این مرکز به وجود بیاید.»

بزرگی به برنامه‌ها و همایش‌های علمی این واحد هم اشاره کرد و افزود: «در یک سال گذشته چندین همایش در مرکز برگزار شده است که از مهم‌ترین آنها می‌توان به همایش‌های «بررسی چالش‌های حقوقی و قضایی کارگر و کارفرما» با حضور معاون پیشگیری از جرم قوه قضائیه، «کارآفرینی و نقش کلیدی آن در پیشرفت جامعه، ایده‌های نو و خلاقیت»، «هدایت و مشاوره دانش‌آموزان پایه‌های سوم و چهارم متوسطه منطقه» و سمینار یک روزه «انرژی‌های تجدیدپذیر» اشاره کرد.»

 

آینده روشن واحد دهق

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در بازدید اخیر خود از واحد دهق، توسعه و تقویت این دانشگاه را برای تحقق شعار «توسعه هوشمند منطقه‌ای» وعده داده و از اداره این دانشگاه با یک مدل جدید خبر داده است تا به یکی از مراکز دانشگاهی ایده‌آل تبدیل شود. قرار است این مرکز دانشگاهی علاوه‌بر ارائه رشته‌های موردنیاز صنعت نساجی، در دوره‌های کاردانی و کارشناسی و حتی رشته‌های مقاطع تحصیلات تکمیلی و دکتری تخصصی فعال شود تا به توسعه فعالیت‌های صنعتی کمک کرده باشد و ارتقای صنعت نساجی را از این مرکز رقم بزند.  ایجاد سرای نوآوری نساجی یکی دیگر از برنامه‌های دانشگاه آزاد اسلامی برای دهق است. به گفته دکتر طهرانچی برای تحقق این هدف، به مدرسه عالی مهارت نساجی نیز نیاز است تا علاوه‌بر آموزش مهارت‌های تخصصی حوزه نساجی، نخبگان این صنعت هم برای دوره‌های تخصصی به این مرکز مراجعه کنند.

 

* نویسنده : ابوالفضل مظاهری روزنامه نگار

نظر شما