شناسهٔ خبر: 32479655 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

سیل در محاصره کیلومتر‌ها سیل بند نیرو‌های مسلح

روزنامه جوان

همزمان با آغاز بازسازی خرابی‌های ناشی از سیل در استان‌های سیل‌زده به ویژه در غرب و جنوب‌غربی کشور، مبارزه با این مهمان ناخوانده ادامه دارد. گزارش‌های رسیده حاکی از آن است که بعد از ساخت سیل‌بند‌های ۴۰، ۲۶، ۲۱، ۱۶ و ۱۲ کیلومتری روی شهر‌های استان خوزستان، روز گذشته و با تلاش شبانه‌روزی یگان‌های مهندسی رزمی نیروی زمینی سپاه ۱۵کیلومتر سیل‌بند در سه راه خرمشهر ایجاد شد و این شهر از سیلاب نجات یافت.

صاحب‌خبر -
سرویس جامعه جوان آنلاین: بیش از یک ماه رویایی تن به تن با سیل، مردم غرب و جنوب غرب کشور را به اندازه‌ای ورزیده کرده است که بالاخره توانستند با کمک نیرو‌های اعزامی از سراسر کشور به کابوس کف برلب آورده سیل پایان دهند و یک قدم جلوتر از آن بایستند. به طوری که با ایجاد کیلومتر‌ها سیل‌بند دست آن را خوانده‌اند و مهارش کرده‌اند.
اگرچه این به معنی رفع خطر نیست و همچنان این مناطق در معرض تهدید بالاآمدن آب مسیل‌ها و رودخانه‌ها قرار دارند. با این حال گویا دیگر قرار نیست سیل اهالی این مناطق را غافلگیر کند و خانه و زندگی‌شان را ببلعد. بعد از انتشار خبر دو روز پیش مبنی بر احداث ۱۲ کیلومتر سیل‌بند برای جلوگیری از نفوذ سیلاب به مناطقی از شهر شادگان و روستا‌های منطقه و همچنین ایمن‌سازی این شهر در مقابل سیلاب، سردار گرامی مسئول مهندسی نیرو‌های مسلح در استان خوزستان و فرمانده گروه ۴۰ صاحب‌الزمان نیروی زمینی سپاه از نجات شهر خرمشهر از سیلاب خبر داد. وی گفت: با تلاش شبانه‌روزی یگان‌های مهندسی رزمی نیروی زمینی سپاه، خرمشهر از سیلاب نجات یافت.
گرامی تصریح کرد: با تلاش شبانه‌روزی به مدت ۳۰ساعت، ۱۵کیلومتر سیل‌بند از سه راه حسینیه خرمشهر احداث شد و مسیر سیلاب که به سمت شهر خرمشهر روان بود در دشت‌های اطراف منحرف شد.

بازسازی دولتی درگیر بخشنامه بازی
از سوی دیگر و در شرایطی که عملیات بازسازی خانه‌های آسیب‌دیده از سیل در استان‌های لرستان و خوزستان از سوی نهاد‌های مردمی منتظر جانمایی دولت است، وزارت کشور به عنوان قرارگاه فرماندهی بازسازی مناطق سیل‌زده اقدام به انتشار بخشنامه‌ای کرده و طی آن از استانداران این مناطق خواسته است در روند بازسازی خسارات ناشی از سیل از ظرفیت جوانان نخبه و دانشگاهیان استفاده کنند.
در این راستا، علیرضا عسگریان معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی (ره) ضمن تشریح آخرین میزان کمک‌های مردمی به سیل‌زدگان کشور گفت: دولت تصمیم گرفته است برای ساخت خانه‌هایی که در حریم رودخانه هستند، مجوز صادر نکند. بنابراین به محض آنکه به ما اعلام شود مسکن این افراد در کجا ساخته شود و از نظر حقوقی و قانونی نیز برای ساخت مشکلی وجود نداشته باشد، ساخت مسکن آن‌ها را آغاز می‌کنیم.
وی در گفت‌و‌گو با رسانه‌ها با بیان اینکه مجموع کمک‌های مردمی به کمیته امداد برای سیل‌زدگان براساس آخرین گزارش‌ها ۱۴۷میلیارد تومان بوده است، گفت: ۴۵میلیون تومان از این کمک‌ها به شکل نقدی و بقیه آن‌ها به شکل کالایی بوده است.
به گفته عسگریان، کمیته امداد تاکنون مسئولیت ساخت و تعمیر ۲۰ هزار مسکن را برعهده گرفته است که این تعداد در مراحل بعدی افزایش می‌یابد و این اقدام نیاز به بودجه زیادی دارد، امیدواریم برای این بخش و تأمین وسایل زندگی سیل‌زدگان، مردم مشارکت زیادی داشته باشند.
وی با تأکید بر اینکه امیدواریم تا پایان سال ۹۸ ساخت خانه این افراد به پایان برسد، ادامه داد: ۱۰هزار مسکن موارد مذکور مربوط به ساخت مسکن است و حداقل ۷هزار از آن‌ها روستایی و ۳هزار نیز شهری است.
معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد با اشاره به اینکه درحال حاضر در استان‌های خراسان شمالی در بخش‌هایی که آب فروکش کرده درمازندران و آق‌قلا ساخت مسکن را آغاز کرده‌ایم، توضیح داد: به عبارت دیگر به محض اینکه آب فروکش کرد ما نیز کار را شروع کردیم. ۵۰ مسکن نیز در استان خراسان شمالی و بخش‌های دیگر کلنگ‌زنی شده است.
همزمان از شمال کشور خبر می‌رسد، در شرایطی که بارش برف در بالادست و باران در پایین دست مازندران طی دو روز گذشته، باز هم دردسرساز شده و خسارت‌های زیادی به بار آورده است، بازسازی مناطق سیل‌زده مازندران و گلستان آغاز شده است. معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران گفت: با هماهنگی بنیاد مسکن و منابع طبیعی، زمینی برای مالکان خانه‌های تخریب شده سیل در نظر گرفته می‌شود.
مهدی رازجویان با اشاره به پرداخت تسهیلات بلاعوض به خسارت دیدگان سیل اخیر اظهارکرد: تاکنون بیش از ۱۵میلیارد تومان کمک بلاعوض به مردم پرداخت شده است.
وی در مورد تخصیص اعتبار خسارات در بخش کشاورزی نیز خاطرنشان کرد: تاکنون ۷۹میلیارد تومان اعتبار برای بخش کشاورزی شامل دام، طیور و باغ‌ها تخصیص پیدا کرده است.

اردوگاه‌های اسکان سیل زده مدرسه می‌شوند
رضوان حکیم‌زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد که به منظور استمرار فعالیت‌های آموزشی از فضا‌های خالی اردوگاه‌های اسکان سیل‌زدگان استفاده خواهد شد.
وی گفت: با توجه به ضرورت تداوم جریان آموزش برای دانش‌آموزان در دوره ابتدایی و لزوم عادی شدن وضع تحصیلی آن‌ها تصمیم بر این شد در مناطق سیل‌زده به خصوص آن‌هایی که همراه خانواده‌های خود در محل‌های تجمع اسکان داده شده‌اند از فضا‌های خالی همان مکان استفاده شود تا امر آموزش آن‌ها تدوام پیدا کند.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در خصوص اهمیت پایه ششم و تمهیدات اندیشیده شده هم گفت: در شورای عالی آموزش و پرورش برای پایه ششم در حال ارزیابی برنامه‌ای هستیم که امتحانات منطقه‌ای را که در گذشته اخذ می‌شد را بتوان به صورت ارزشیابی کلاسی برگزار کرد که اگر مصوب شود، دانش‌آموزان می‌توانند با آسودگی خاطر بیشتری سال تحصیلی را به پایان رسانند.
وی در ادامه به احتمالی برگزاری کلاس‌های جبرانی اشاره و بیان کرد: با توجه به شرایطی که وجود دارد پیش‌بینی شده است که اگر نیاز باشد کلاس‌هایی به صورت جبرانی تا پایان تابستان برگزار شود تا دانش‌آموزانی که در معرض این وضع بوده‌اند آمادگی لازم را برای شروع سال تحصیلی در مهرماه ۹۸ داشته باشند.

نظر شما