شناسهٔ خبر: 32479446 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

دریاچه ارومیه با سیل احیا شد، میلیارد‌ها پول احیا را میل نکنید!

روزنامه جوان

«دولت با احتساب بهای دلار در سال‌گذشته، تاکنون حدود یک میلیارد دلار برای احیای دریاچه ارومیه خرج کرده است.» این یکی از تازه‌ترین اظهارنظر‌های رئیس سازمان محیط‌زیست از هزینه‌هـای احیـای ایـن دریاچـه است.

صاحب‌خبر -
سرویس جامعه جوان آنلاین: اما به طور دقیق تاکنون چقدر برای احیای این دریاچه هزینه شده است؟ جالب اینکه در نهایت سیل‌های اخیر بود که بزرگ‌ترین دریاچه کشور را زنده کرد.
منابع مالی احیای دریاچه ارومیه در مجموع سه ردیف بودجه‌ای دارد؛ یک منبع مالی فعالیت برای احیای دریاچه اعتبارات دستگاه‌های اجرایی است، منبع دوم صندوق توسعه ملی و منبع سوم هم ماده ۱۰و ۱۲ است که بخش عمده منابع مالی فعالیت‌های ستاد احیا را تشکیل می‌دهد.
ستاد احیا در سال ۱۳۹۵ یک هزار و ۱۲۰ میلیارد تومان سهم از ماده ۱۰و ۱۲داشت، اما از این میان تنها ۳۰۰ میلیارد تومان دریافت کرد. در سال ۱۳۹۴ از ماده ۱۰و ۱۲، ۹۲۰ میلیارد تومان تقاضا داشت که ۲۹۰میلیارد تومان به ستاد احیا تخصیص پیدا کرد و در سال ۹۳ نیز ۷۲۵میلیارد تومان تقاضا کرده بودند که از این مبلغ ۱۸۴ میلیارد تومان به ستاد اختصاص یافت. این ستاد فقط در سال ۹۵ از محل صندوق توسعه ملی ۳۷۵میلیارد تومان دریافت کرد. در سال ۱۳۹۴ این عدد ۴۰۳میلیارد تومان بود و سال ۹۳ هم ۱۶۰میلیاردتومان دریافتی از این محل داشتند. برای پروژه‌های آبیاری تحت فشار نیز در سال ۹۳، ۱۶۰میلیارد تومان، در سال
۹۴، ۴۰۳ میلیارد تومان و در سال ۹۵، ۴۱۲میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی پرداخت شد، یعنی سایر نهاد‌ها می‌توانستند با توجه به اعتبارات صندوق ملی به تعهدات خود در قبال ستاد احیای دریاچه ارومیه عمل کنند.
جالب اینکه احیای دریاچه ارومیه در طول سنوات گذشته (در هیچ یک از لوایح بودجه سنواتی) دارای ردیف اعتباری مستقلی نبوده است.
همه ساله اعتبارات این دریاچه توسط ستاد احیای دریاچه ارومیه به سازمان برنامه و بودجه کشور پیشنهاد و سپس در این سازمان پس از تصویب اعتبار در هیئت وزیران نسبت به تخصیص بودجه اقدام می‌شد.
به طور مثال در سال ۹۷ مبلغ هزار و ۴۵۷ میلیارد ریال به عنوان سهم آذربایجان‌شرقی در اواسط سال پس از تصویب در هیئت‌وزیران، توسط سازمان برنامه و بودجه از محل اعتبارات ماده ۱۰ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و ماده ۱۲ قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور تأمین به این استان ابلاغ شد.
به گفته معاون هماهنگی امور بودجه سازمان مدیریت آذربایجان‎شرقی در سال ۹۸ نیز همین روال طی خواهد شد.
این در حالی است که نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی سال گذشته در این‌باره گفت: «ستاد احیای دریاچه ارومیه مبالغی که به این ستاد اختصاص داده شده را بدون هیچ کار کارشناسی هزینه می‌کند.»
روح‌الله حضرت‌پور افزود: «رئیس‌جمهوری در سال ۹۲ وعده‌هایی در راستای احیای دریاچه داد و در همان سال‌ها اعتباراتی را نیز به این مهم اختصاص داد، اما در لایحه بودجه ۹۷ هیچ ردیف بودجه‌ای را برای تحقق این مهم در نظر نگرفت و مبالغی نیز که پیش از این برای احیای این دریاچه تخصیص داده شده بود، بخشی توسط آقای کلانتری در ماده ۱۰ و توسعه صندوق ملی آورد و بخش دیگر آن را نیز در سایر حوزه‌ها تقسیم کرد.»
این وضعیت گویای آن است که حتی نماینده مجلس هم نه از جزئیات هزینه‌کرد خبر دارد و نه از نحوه عملکرد مالی ستاد احیا رضایت دارد. در روز‌های اخیر هم دولت زنده‌شدن این دریاچه با سیل را به نام موفقیت‌های خود جازده است. حالا که به مدد سیل حال دریاچه ارومیه خوش است، لطفاً دیگر بودجه‌های این دریاچه را به اسم خوش‌کردن حال دریاچه حیف و میل نکنید!

نظر شما