شناسهٔ خبر: 32478580 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

آخرین وضعیت آب‌وهوایی کشور

تازه ترین موج سرما که با دمای صفر و یا زیر صفر نیمه غربی کشور را در بر گرفته و خساراتی را به محصولات کشاورزی وارد کرده، در حال حرکت به سمت نیمه شرقی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، سرمای دیررس بهاری تا روز جمعه در برخی مناطق کشور ماندگار و با بالغ بر ۱۰ درجه کاهش دما، رسیدن دما به صفر و زیر صفر وبارش برف همراه خواهد بود.

بنا بر اعلام سازمان هواشناسی کشور، فردا عبور موج های تراز میانی جو موجب می شود که در شرق آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، شمال شرق و ارتفاعات البرز شرقی، بارش پراکنده باران و برف دهد.

روز جمعه نیز در مناطقی از غرب، شمال غرب و ارتفاعات البرز مرکزی، بارش پراکنده باران و در مناطق کوهستانی و سردسیر بارش پراکنده برف پیش بینی شده است.

بر این اساس، در لرستان که برخی مناطق آن طی ۲ روز گذشته کاهش ۷ تا ۱۲ درجه ای به ویژه در دماهای شبانه را داشته اند، افت دما تا روز پنجشنبه ادامه خواهد داشت.

کاهش دمای هوا موجب خسارت به درختان میوه در استان شده که کارشناسان جهاد کشاورزی در حال بررسی میزان خسارت هستند.

در استان البرز، معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان به ایرنا گفت که در پی رسیدن دمای هوا به زیر صفر، میزان خسارت سرمازدگی باغات و محصولات زراعی در مناطق مختلف استان متفاوت است و هنوز میزان اصلی خسارت مشخص نشده است.

محمد تاج الدینی افزود: زمانی که دما به زیر صفر برسد خود به خود حالت یخ زدگی ایجاد می شود و آب داخل بافت های گیاهی نیز یخ می زند و این یخ زدگی در درختان میوه و محصولات زراعی بستگی به این دارد که گیاه در چه مرحله ای است و نسبت به همان وضعیت میزان خسارت متفاوت است.

وی اظهار داشت: از آنجا که نیمه شب گذشته دما تا ۳ یا ۴ درجه زیر صفر رسید به تبع شاهد خساراتی هستیم و اکنون در حال بررسی وضعیت خسارت هستیم.

تاج الدینی گفت: میزان این خسارات در باغات کوهپایه ای و دشتی متفاوت است به طوری که در منطقه جاده چالوس و منطقه بالا طالقان هنوز درختان در خواب زمستانی هستند که خسارتی ندیده اند ولی در میان طالقان و پایین طالقان درختان شکوفه داده ویا میوه اولیه را داده اند که خسارت دیده اند.

به گفته معاون جهاد کشاورزی البرز، سرما تا ۲ روز آینده ادامه دارد و پس از آن کار ارزیابی و تعیین میزان خسارت آغاز می شود.

کمی آن سوتر، در کردستان هم که طی شبانه روز گذشته، سرما و یخبندان پدیده غالب در بیشتر نقاط این استان بود، دما تا اواخر پنجشنبه روند کاهشی خواهد داشت و پیش بینی می شود به صورت میانگین به نسبت سردترین زمان امروز یک درجه کاهش داشته باشد.

در شبانه روز گذشته ۱۴ ایستگاه از ۱۸ ایستگاه هواشناسی استان کردستان، دمای زیر صفر درجه سانتیگراد را تجربه کردند که زرینه با منفی چهار درجه سردترین آنها بود.

کارشناسان هواشناسی استان استفاده از آتش دودزا و انجام آبیاری بارانی در باغات و مزارع و توت فرنگی، بستن دریچه های تنظیم دما و رطوبت گلخانه ها و سالن های پرورش قارچ خوراکی ، پوشاندن تنه درختان جوان ، خودداری از انجام هرس سنگین درختان، عدم انجام هر گونه خاکورزی در باغات به جهت حفظ ذخیره گرمایی خاک را از جمله توصیه های مفید برای بخش باغبانی اعلام کرده اند. .

توصیه های هواشناسی در بخش زنبورداری نیز جفت کردن کندوها برای پرکردن فضای خالی وسط کندوها، جلوگیری از قرار گرفتن سوراخ پرواز در جهت وزش باد و بارش باران و برف، خودداری از باز و بسته کردن درب کندوها و پوشاندن درب کندوها محکم و با نایلون است.

همچنین عملیات محلول پاشی ترکیبات غذایی کامل مانند اسیدآمینه و جلبک های دریایی همراه با عناصر غذایی در مناطقی که مزارع گندم وارد منطقه ساقه دهی شده و ادامه کاشت حبوبات (نخود و عدس)و گلرنگ دیم در وضعیت گاورو از توصیه های موثر برای بخش زراعت است.

در این میان، در استان مرکزی اعلام شد که کاهش محسوس دما در ۲ روز گذشته سبب وارد شدن خسارت به مزارع و باغ ها شد .

سرمازدگی در پیش بینی های اولیه به بیش از ۸۰ درصد محصولات هسته دار و مزارع کلزا این شهرستان خسارت وارد کرده است.

۶ هزار هکتار باغات میوه هسته دار از جمله هلو، سیب و زردآلود و ۲۰۰ هکتار مزرعه کلزا در شهرستان خنداب وجود دارد که کاهش دما در مدت ۲ روز گذشته بر اساس پیش بینی های اولیه، خسارت های فراوانی به این اراضی وارد کرده است.

۶ هزار و ۵۰۰ هکتار باغ انگور در شهرستان خُنداب وجود دارد که سرمازدگی بر اساس پیش بینی های اولیه انجام شده توسط کارشناسان جهاد کشاورزی، به ۳۰ تا ۴۰ درصد این باغ ها خسارت وارد کرده است.

همچنین ۶ هزار هکتار گندم دیم، سه هزار هکتار گندم آبی و سه هزار هکتار جو آبی در این شهرستان وجود دارد که پیش بینی می شود سرمازدگی خسارت هایی در این اراضی ایجاد کرده باشد.

این در حالی است که براساس اعلام هواشناسی، کاهش دما همچنان در روزهای آینده در استان مرکزی پیش بینی شده و بر این اساس از ظهر فردا ( پنجشنبه) دمای هوا به صورت ۲ تا ۳ درجه در نقاط مختلف این استان کاهش می یابد.

در آذربایجان شرقی، سازمان جهادکشاورزی استان از تولیدکنندگان محصولات زراعی و باغی خواست توصیه های کشاورزی را به منظور کاهش خسارات ناشی از سرمای دیررس بهاره جدی بگیرند.

براساس اعلام این سازمان، احتمال افزایش سرمازدگی محصولات کشاورزی با ورود سامانه بارشی جدید به کشور و افت دما از روز گذشته در برخی مناطق کوهپایه‌ای وجود دارد.

تامین سوخت و کنترل دما و رطوبت و بستن دریچه‌ها در گلخانه‌ها، مرغداری‌ها و دامداری‌ها ، در باغات، مزارع و مناطق کوهپایه‌ای محافظت از تاسیسات و مراقبت از سیستم‌های آبیاری تحت فشار با توجه به پایین بودن دمای سطح زمین از جمله راهکارهای توصیه شده برای به حداقل رساندن خسارت سرمای دیررس بهاره در آذربایجان شرقی است.

آماده سازی وسایل مواجهه با سرمازدگی بهاره در باغات و اطراف مزارع نظیر بخاری باغی، سوزاندن کاه و کلش - ایجاد پوششپلاستیکی روی نهال‌های جوان و درختان آسیب‌پذیر و خودداری از هرس درختان از جمله توصیه های دیگر کشاورزی برای جلوگیری از خسارت سرما است.

برداشت محصولات آماده برداشت نظیر سبزی‌جات و صیفی‌جات و انتقال به مکان‌های امن و انبارهای استاندارد، استفاده از ریز مغذی‌ها، خودداری از انجام عملیات شخم و پاکنی باغات، آبیاری به موقع مزارع و باغات و محافظت از کندوهای زنبور عسل در مقابل کاهش دما از دیگر توصیه های کارشناسان کشاورزی استان است.

یزد نیز از مناطقی در کشور است که سازمان هواشناسی از امروز /چهارشنبه/ تا جمعه بین هشت تا ۱۰ درجه کاهش دما در برخی شهرهای آن را پیش بینی کرده است و براساس اعلام این سازمان، دمای هوا در مناطق کوهستانی و ارتفاعات استان طی این سه روز و بویژه در زمان صبح به صفر و زیر صفر می رسد.

هنوز خبری از تبعات منفی کاهش دما دریافت نشده اما هواشناسی به کشاورزان و بویژه گلخانه داران نسبت به سرمازدگی محصول آنها هشدار داده است.

خراسان جنوبی هم کاهش دمای هوا بین ۱۰ تا ۱۵ درجه سانتیگراد را پیش رو دارد که طی ۴۸ ساعت آینده با احتمال خطر سرمازدگی باغات و مزارع همراه است.

در قزوین هم دمای هوا طی ۲۴ ساعت گذشته در برخی نقاط استان به زیرصفر کاهش یافت.

از جمله این مناطق می توان به اوج و معلم کلایه به ترتیب در جنوب غرب و شمال شرق این استان اشاره کرد که بامداد امروز دمای هوای آنها به منفی ۶ و منفی سه درجه سانتیگراد کاهش یافت.

مدیریت بحران کشاورزی قزوین در حال ارزیابی خسارات وارد شده هستند و گزارش جمع بندی شده در این خصوص تا اوایل هفته آتی تهیه و به ستاد مدیریت بحران ارایه خواهد شد.

در زنجان، میزان افت دمایی طی روزهای سه شنبه تا پنجشنبه هفته جاری در مناطق این استان، از منفی یک تا منفی پنج درجه پیش بینی شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری زنجان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا درباره خسارات سرمای ۲۴ ساعت گذشته در استان نیز گفت: برآورد خسارات احتمالی به باغات در اثر سرمازدگی نیاز به زمان دارد و داده های لازم در این خصوص در حال جمع آوری و ارزیابی است.

علی باقری افزود: براساس ارزیابی ها سرمازدگی درختان هسته دار از جمله گردو، هلو، زردآلو و گیلاس در افت دمایی اتفاق افتاده در استان، دور از انتظار نیست و امیدواریم میزان خسارات زیاد نباشد.

استان زنجان ۶۷ هزار هکتار باغ دارد که از این میزان حدود ۵۸ هزار هکتار آن بارده است.

سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان از کشاورزان و باغداران خواسته است برای جلوگیری از خسارت سرمای بهاره در باغ های خود درصدد افزایش دمای محیط باشند و از هر اقدامی برای این مهم استفاده کنند.

در بروجرد در خراسان شمالی نیز کاهش پنج تا هشت درجه ای دمای هوا و رسیدن آن به زیر صفر به ویژه در بامداد و شبانگاه تا روز پنجشنبه پیش بینی شده است. در این استان هم از کشاورزان خواسته شده است که برای جلوگیری از ازبین رفتن درختان و گیاهان نسبت به روشن کردن آتش در مجاورت زمین های کشاورزی اقدام نمایند.

کاهش دمای هوا موجب خسارت به درختان میوه در شهرستان شده که کارشناسان جهاد کشاورزی در حال بررسی میزان خسارت هستند.

در استان اردبیل، دمای منفی صفر درجه روز چهارشنبه نیز در ۷ شهرستان تداوم یافته و دامنه خسارت به باغات استان در حال افزایش است .

هواشناسی استان اردبیل اعلام کرد که صبح امروز دمای هوا در شهرستان مشگین شهر یک درجه زیر صفر، نمین ۳ درجه زیر صفر، اردبیل ۵ درجه زیر صفر، سرعین ۴ درجه زیر، نیر ۸ درجه زیر صفر، فیروزآباد کوثر ۳ درجه زیر صفر و خلخال نیز ۷ درجه زیر صفر بوده است.

همچنین به گفته نیکشاد رییس جهاد کشاورزی استان اردبیل، برف و سرمای چند روز اخیر تاکنون به بیش از ۵۰ درصد باغات استان آسیب رسانده و با توجه به برودت هوا در ۲ روز آینده این میزان همچنان رو به افزایش خواهد بود.

استان اردبیل ۴۱ هزار هکتار باغ دارد.

سرمای اردیبهشت ماه اما به شمال و شمالشرق کشور محدود نمانده و استانی را نیز در بر گرفته که هر سال در این ایام روند افزایش دما را تجربه می کرد.

مدیر کل هواشناسی خوزستان از کاهش بی سابقه دما در استان طی اردیبهشت ماه سال جاری نسبت به ۲۷ سال گذشته خبر داد.

حمد سبزه زاری افزود: امروز ایستگاه های هواشناسی در شهرهای ایذه ، دهدز ، شوش، شوشتر، گتوند، لالی و مسجدسلیمان کاهش دمایی بین ۰.۴ تا ۲،۸ نسبت به بازه زمانی ۲۷ سال گذشته را نشان دادند.

نظر شما