شناسهٔ خبر: 32475078 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

ورود تاریخی رهبر کره شمالی به روسیه؛ خروجی چه خواهد بود

"کیم جونگ اون" از پوتین چه می‌خواهد؟

صاحب‌خبر -
ورود تاریخی رهبر کره شمالی به روسیه؛ خروجی چه خواهد بود؟
 
فرارو- کیم جونگ اون برای اولین بار وارد خاک روسیه شد. به نظر می‌رسد رهبر کره شمالی برای افزایش قدرت چانه‌زنی خود در دیدار بعدی با ترامپ می‌خواهد طلسم ۸ ساله دیدار رهبران روسیه و کره شمالی را بشکند. (تصاویر ورود کیم‌جونگ اون به روسیه را ببینید )

به گزارش فرارو، امروز ۴ اردیبهشت، کیم جونگ اون، با قطار وارد روسیه شد. ورود کیم به روسیه در حالی صورت می‌گیرد که رهبر کره شمالی و رییس جمهور آمریکا بعد از جلساتِ بی‌نتیجه در اسفند ۹۷، برای دیدار سوم اعلام آمادگی کرده‌اند. به گفته یک مقام ارشد کرملین، روسیه به دنبال تحکیم روابط مثبت پس از دیدار ترامپ با رهبری کره شمالی است.

وزیر روسیه در امور خاور دور، که در ایستگاه راه آهن به پیشواز کیم رفته بود این دیدار را «یک خاطره دلگرم کننده» توصیف کرد. کیم هم با ابراز خوشحالی از این دیدار گفت: «این آخرین سفر به روسیه نخواهد بود، این تازه قدم اول است».
 
ورود تاریخی رهبر کره شمالی به روسیه؛ خروجی چه خواهد بود؟
قرار است فردا رهبران دو کشور باهم دیدار کنند. این اولین دیدار رهبران دو کشور از سال ۲۰۱۱ خواهد بود. یوری اوشاکف، مشاور کرملین گفت: «نشست روز پنجشنبه بر برنامه اتمی کره شمالی تمرکز دارد». آنطور که سی ان ان گزارش داده دو طرف قصد ندارند در این دیدار موافقتنامه‌ای امضا کنند. اما از پایان مذاکرات شش جانبه ۲۰۰۳ در مورد برنامه هسته‌ای کره شمالی تا کنون، مقامات سطح پایین دو کشور جلساتی داشته اند.

همچنین یکی از مسائلی که بر اهمیت دیدار کیم و پوتین می‌افزاید، افزایش تنش بین آمریکا و چین و همچنین افزایش روابط روسیه با چین است. هفته گذشته اندیشکده امنیتی رَند نوشت «آنطور که شواهد نشان می‌دهد روابط این دو کشور از زمان شکاف چین و روسیه در اوایل ۱۹۶۰ تا کنون به این خوبی نبوده است.». در این بین، کره شمالی می‌تواند نقش مهمی برای روسیه بازی کند.

دکتر شعیب بهمن، کارشناس مسائل روسیه، در این زمینه به فرارو گفت: «روسیه وضعیت شبه‌جزه کره را، به خصوص با توجه به رقابت بین چین و آمریکا، برای کنترل جنوب شرق آسیا ضروری می‌داند. آمریکایی‌ها در چند سال اخیر تمرکز نظامی خود را از غرب آسیا به شرق آسیا برده‌اند. با توجه به حساسیتی که این موضوع برای چینی‌ها دارد در آینده می‌توان پیش بینی کرد که رقابت بین چین و آمریکا افزایش پیدا کند. با توجه به قرابت روسیه با این منطقه، رقابت چین و آمریکا مستقیما بر امنیت روسیه تاثیرگذار است. روس‌ها در مذاکرات پیشین هم حضور داشتند. الان هم تمایل دارند نقش سنتی خود را حفظ کنند و بتوانند تحولات را به نحوی پیش ببرند که منافع خودشان را هم تامین کنند».
بیش‌تر بخوانید:
اما کیم هم در این دیدار می‌تواند شانس خود را برای ایجاد شکاف در اتحادی که در جهان برای خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی به وجود آمده است، امتحان کند. همچنین می‌تواند اعتراض خود را به بی نتیجه ماندن مذاکرات با واشنگتن و بن‌بست رفع تحریم‌های کره نشان دهد.

علاوه بر این، کره شمالی می‌تواند برای رفع برخی از مشکلات اقتصادی به این دیدار خوشبین باشد. به گفته مشاور کرملین، دستور کار دیدار میان پوتین و کیم جونگ اون شامل همکاری دو جانبه نیز می‌شود.

روسیه بعد از چین دومین کشوری است که سعی می‌کند کره شمالی را سرپا نگه دارد. روسیه از راه دریا کمک‌های غذایی به کره شمالی می‌رساند و از هزاران کارگری که درآمدهایشان را به کشور فقیر کره شمالی می‌فرستند میزبانی می‌کند. به گزارش تاس، خبرگزاری دولتی روسیه، در سال گذشته تجارت این کشور با کره شمالی با وجود فشار تحریم‌ها، ۵۶ درصد افزایش داشته و به ۳۴ میلیون دلار رسیده است.

شعیب بهمن با اشاره به امید کیم جونگ اون برای دریافت کمک‌های اقتصادی روسیه به فرارو گفت: «چین و روسیه هم در حوزه اقتصادی، هم تکنولوژی فنی و نظامی به کره شمالی کمک می‌کنند. بعد روی کارآمدن ترامپ و تشدید تحریم‌های کره شمالی، بار‌ها منابع غربی خبر از دور زدن تحریم‌ها توسط روسیه و ارسال کمک‌های اقتصادی به کره شمالی خبر دادند.
 
در آستانه دیدار کره شمالی و رییس جمهور روسیه، یوری اوشاکف، مشاور کرملین، نقشه راه چین و روسیه را رویکردی گام به گام برای حل بن بست اتمی دانست و گفت این دو کشور خواستار تسهیل در تحریم‌ها و تضمین‌های امنیتی برای پیونگ یانگ هستند.

شعیب بهمن، کارشناس روابط بین الملل در پایان افزود: «روس‌ها می‌دانند خواسته آمریکا از کره شمالی خواسته حداکثری و خلع سلاح کامل است و کره شمالی تسلیم نخواهد شد. یکی از محور‌های دیدار پوتین با کیم جونگ‌اون حمایتی است که روسیه از کره شمالی می‌کند تا رهبر کره شمالی بتواند با قوت بیشتری در مقابل خواسته‌های آمریکا ایستادگی کند. برای کره شمالی مهم است که حمایت مسکو را پشت سر خود داشته باشد و امتیازات بیشتری به آمریکا ندهد».

نظر شما