شناسهٔ خبر: 32472449 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: بولتن‌نیوز | لینک خبر

واشنگتن‌لیکس2؛ هراس آمریکا از موشک‌های حزب‌الله

بین الملل

معاون وزیر خارجه آمریکا در نشستی با هیأتی لبنانی در واشنگتن تأکید کرد، گفته‌های مقامات لبنانی را مبنی بر اینکه حزب‌الله بخشی از بافت لبنان است...

صاحب‌خبر -

به گزارش بولتن نیوز، روزنامه «الاخبار» هفته گذشته در گزارشی محتوای دو تلگراف محرمانه سفارت لبنان در واشنگتن را منتشر کرد و از میزان «سرسپردگی» برخی مسئولان لبنانی و حجم دیکته‌های دولت آمریکا بر دولت لبنان و شدت نارضایتی آمریکا از حزب‌الله خبر داد.

الاخبار نوشت، «ایالات متحده آمریکا "الهه" برخی از سیاستمداران لبنان است که با سرسپردگی به آن، نیرو می‌گیرند. هزاران مایل سفر می‌کنند تا اوامر واشنگتن را بگیرند و اجرا کنند».

در دومین گزارش روزنامه مذکور در این باره، به بررسی تلگراف محرمانه دیگری از سفارت لبنان در واشنگتن پرداخته شده که مربوط به دیدار هیأتی لبنانی با «دیوید ساترفیلد» معاون وزیر خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک در تاریخ 12/4/2019 است.

در هیأت لبنانی افرادی مانند «یاسین جابر» رئیس کمیسیون امور خارجی ، «ابراهیم کنعان» رئیس کمیسیون مال و بودجه در پارلمان و «علی حمدان» مشاور رئیس پارلمان لبنان و نیز «جویل رایبون» معاون ساترفیلد و فرستاده آمریکا در امور سوریه حضور داشته‌اند.

ترسیم مرزهای مورد اختلاف میان لبنان با فلسطین اشغالی

یاسین جابر از میزان پیشرفت در پرونده میانجی‌گری آمریکا برای مرزهای مورد اختلاف جنوب (میان لبنان با فلسطین اشغالی) سوال کرد که ساترفیلد پاسخ داد، میانجی‌گری آمریکا نیازمند تصمیم کابینه لبنان برای آغاز مذاکرات درباره نقاط مرزی مورد اختلاف است، همچنین باید درخواستی که مورد توافق دو طرف (لبنان و اسرائیل) است موجود باشد، سازمان ملل در جریان این توافق باشد و نمایندگان رسمی سازمان‌های بین‌المللی نیز حضور داشته باشند.

معاون وزیر خارجه آمریکا در ادامه گفت، در زمان کنونی دو طرف (بیروت و تل‌آویو) از سازمان ملل می‌خواهند خط مرزی را به نزدیکترین مکان به خط ترسیم شده از سوی این سازمان انتقال دهد یا اینکه خط جدید مناسب دیگری ترسیم کند اما سازمان ملل پاسخ داده ابدا خطی جدید ترسیم نمی‌کند چون قبلا «خط هوف» را کشیده و این تجربه را تکرار نخواهد کرد؛ اما دو طرف می‌توانند وظیفه ترسیم خط مرزی را به طرف سومی واگذار کنند.

ساترفیلد در ادامه اعلام کرد، می‌داند که «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان همچنان معتقد است سازمان ملل خط مرزی را خواهد کشید که علی حمدان به وی پاسخ داد، نبیه بری نقش سازمان ملل را درک می کند و می‌خواهد «خط آبی» در مرزهای زمینی و «خط سفید» در مرزهای آبی ترسیم شود.

آوارگان سوری

ساترفیلد در بخشی از صحبت‌های خود مدعی شد، ارتباط دادن بازگشت آوارگان سوری به حصول راه‌حل سیاسی برای بحران سوریه، سیاست سازمان ملل است نه آمریکا.

تشریح دوباره موضع آمریکا در قبال حزب‌الله

معاون وزیر خارجه آمریکا در پایان این نشست به حزب‌الله پرداخت و گفت: ما همیشه از مقامات لبنانی و نیز در سفر وزیر پامپئو به بیروت شنیده‌ایم که حزب‌الله بخشی از بافت اجتماعی لبنان، دولت و سازمان‌های این کشور است و اینجا تمایل دارم به نکات زیر را روشن کنم:
«-ما از تعهد حزب‌الله به ایران و سپاه پاسداران بویژه در زمینه توسعه موشک‌های دقیق (نقطه زن) با کمک ایران بسیار نگرانیم.

-حزب‌الله به عنوان نماینده دولت لبنان، به سیاست بی‌طرفی متعهد نیست و اینگونه مواضع باعث می‌شود دولت لبنان در زمینه وعده‌های کمکی جامعه بین‌المللی زیان ببینند.

-آمریکا مشکلی با مشارکت حزب‌الله در صحنه سیاسی لبنان ندارد بلکه مشکل در گام‌های غیرقانونی این حزب با همکاری با ایران است».

نظر شما