شناسهٔ خبر: 32469591 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

غرفه چین در سی و دومین نمایشگاه کتاب تهران افتتاح شد

گروه ادب ــ مراسم افتتاحیه غرفه‌ چین در سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران صبح امروز، چهارم اردیبهشت‌ماه، با حضور سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سفیر جمهوری خلق چین در ایران برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی نمایشگاه کتاب تهران، مراسم افتتاحیه غرفه‌ چین در سی‌و‌دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران صبح چهارشنبه، ۴ اردیبهشت‌ماه، با حضور سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سفیر جمهوری خلق چین در ایران، معاون اداری و مطبوعاتی شورای چین، محسن جوادی؛ رئیس نمایشگاه، اشرف بروجردی؛ رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، نیکنام حسینی‌پور، مدیرعامل خانه کتاب، قادر آشنا، قائم‌مقام سی‌و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و ایوب دهقانکار؛ مشاور اجرایی معاونت امور فرهنگی در غرفه‌س چین برگزار شد.

معاون اداری و مطبوعاتی شورای چین گفت: امروز سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به طور رسمی فعالیت خود را آغاز می‌کند و تبادلات فرهنگی دو کشور نقطه‌ی عطفی در روابط همکاری چین و ایران ایجاد خواهد کرد. ما منتظر ایجاد فرصت در مبادلات میان چین و ایران هستیم و افتخار می‌کنیم که ۲۰ نویسنده، تصویرگر و عکاس چینی را دعوت کردیم تا در رویداد مهم کشور ایران شرکت کنند.

وی با بیان اینکه امروز در شهر تهران که به شهر مردمان خونگرم معروف است، برنامه‌های غرفه‌ی چین به طور رسمی در نمایشگاه بین‌المللی کتاب آغاز به کار می‌کند ادامه داد: دوستانی از محافل فرهنگی و انتشاراتی جهان برای به اشتراک گذاشتن دوستی و تبادلات فرهنگی خود در اینجا گردهم آمده‌اند.

معاون اداری و مطبوعاتی چین با اشاره به تمدن باستانی هر دو کشور خاطرنشان کرد: هر دو کشور ایران و چین از سال‌ها پیش از طریق جاده ابریشم دوستی خود را آغاز کرده‌اند و در این سال‌ها دستاورد‌های فرهنگی بسیاری بین دو کشور به وجود آورده‌اند. در سال ۲۰۱۷ ایران مهمان نمایشگاه بین المللی کتاب پکن بود و آثار برگزیده خود را به نمایش گذاشت و به این وسیله فصل جدیدی در انتشارات و تبادلات فرهنگی دو کشور آغاز کرد.
وی افزود: فعالیت‌های چین به عنوان مهمان ویژه در سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران یکی از اقدامات اصلی رهبران دو کشور جهت مبادلات انسانی و تمدنی بین چین و ایران است. به این منظور ما بیش از ۱۵ هزار جلد و ۴ هزار عنوان از آثار برگزیده تهیه کرده‌ایم و در معرض دید بازدید کنندگان قرار داده‌ایم. همچنین نویسندگان و ناشران مشهور چینی به ایران آمده‌اند تا از نزدیک با خوانندگان ایرانی ارتباط برقرار کنند تا خوانندگان ایرانی از نزدیک با فرهنگ چین و آینده چین معاصر آشنا شوند.
وی در پایان گفت: صادقانه از تمامی دوستان دعوت می‌کنم از غرفه چین بازدید کنند و امیدوارم غرفه‌ چین در سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بتواند فعالیت‌های خود را به درستی و با موفقیت پشت سر بگذارد.

آرزوی احیای جاده فرهنگی اقتصادی ابریشم

محسن جوادی، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز گفت: نام کشور چین برای ایرانیان از روزگار‌های دور شناخته شده و آشناست و شاعران ایرانی گاهی برای اشاره به هنر ارزشمند تصویری ظریف و نکته‌های مهم حکمت از عنوان کشور چین استفاده می‌کنند.

رئیس سی‌و‌دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اضافه کرد: تکرار نام چین در ادبیات ایران نشان می‌دهد که شاعران و اهالی فرهنگ و هنر و تمامی خوانندگان کتاب‌ها با نام و فرهنگ کشور چین آشنا بودند.

جوادی افزود: البته این آشنایی تا حد زیادی به دلیل شبکه و راه ارتباطی جاده‌ ابریشم که همزمان جاده‌ فرهنگ و هنر بود که در آن روز‌ها هر دو کشور را با هم پیوند می‌داد. امیدوارم این جاده‌ فرهنگی و اقتصادی دوباره احیا شود و شهر‌های مشرق زمین به هم نزدیک شده و اهالی فرهنگ و اقتصاد زمینه‌های فعالیت‌های فرهنگی اقتصادی خود را دوباره احیا کنند.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به لزوم افزایش فعالیت‌های فرهنگی هر دو کشور جهت آشنایی با فرهنگ کشور چین و ایران، اظهار کرد: این روز‌ها فعالیت‌های فرهنگی خوبی برای آشنایی جوانان هر کشور با آداب و رسوم و سنت‌ها آغاز شده، اما امیدوارم برنامه‌های موفق کشور چین، زمینه‌ساز فعالیت‌های پربار هر دو کشور باشد.

جوادی در پایان گفت: در دورانی که تهدید‌ها در جهان ادامه دارد هیچ کشوری به تنهایی توانایی رویارویی با مشکلات جهانی را ندارد. به امید روزی که کشور‌های مشرق زمین با کمک یکدیگر بتوانند علاوه بر مشکلات مشرق زمین به مشکلات کشور‌های غربی هم کمک کنند.

سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «خواندن توانستن است» از ۴ تا ۱۴ اردیبهشت ماه در مصلی امام‌خمینی (ره) برگزار می‌شود.

انتهای پیام

نظر شما