شناسهٔ خبر: 32468212 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

دبیر انجمن گفتمان قرآنی در گفتگو با مهر:

اجرای طرح «قرآن نگار» تا سال ۱۴۰۰ در کل کشور

سعید قربانی دبیر انجمن گفتمان قرآنی از اجرای طرح « قرآن نگار» در ۱۰۰ مدرسه تا پایان سال ۹۸ و در کل کشور تا سال ۱۴۰۰ خبرداد.

صاحب‌خبر -

سعید قربانی دبیر دبیرخانه گفتمان قرآنی در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص اجرای طرح قرآن نگار در مدارس گفت: قرآن نگار طرحی است که با استفاده از آن قرائت روزانه در بین دانش آموزان تقویت شود. با اجرای این طرح قرآن آموزان آرام آرام با قرآن ارتباط روزانه گرفته و فهم معارف قرآنی جزئی از شاکله دانش آموزان می‌شود.

وی در خصوص محصولات استفاده شده در این طرح افزود: محصولاتی که در این طرح مورد استفاده قرار می‌گیرد دفترچه و اپلیکیشن قرآن نگار بوده است که از سوی مبلغین در اختیار مدارس قرار می‌گیرد.

وی به عملکرد این طرح پرداخت و گفت: پایین‌ترین سطوح همچون باز کردن روزانه قرآن، خواندن روزانه یک آیه، گوش دادن به صوت صفحه روز آغاز شده، خواندن صفحه روز، مطالعه، ترجمه، تدبر در آیات است که متناسب با سطح یادگیری دانش آموزان بکار می‌رود.

قربانی با تاکید بر بیانات مقام معظم رهبری مبتنی بر قرائت روزانه قرآن ادامه داد: مقام معظم رهبری در جمع قاریان قرآن به نکات مهمی در خصوص اهمیت قرائت قرآن پرداختند. ایشان در سال ۶۹ انس با قرآن را خواندن و باز خواندن و در مفاهیم قرآنی تدبر کردن و فهمیدن آیات قرآنی دانستند.

دبیر بنیاد گفتمان قرآنی در خصوص زمان مناسب این طرح در مدارس افزود: قبل از شروع اولین کلاس صبح، بعد از زنگ تفریح دوم ابتدای اولین کلاس هرروز، سرصف صبحگاهی، بعد از نماز ظهر و عصر و زنگ قرآن، دین و زندگی و یا عربی بهترین زمان‌ها برای اجرای طرح نگاره قرآن هستند.

قربانی با تاکید بر اینکه قرآن دانش آموز و قرآن مدرسه و ویدئو پروژکتور بهترین قرآن‌هایی است که دانش آموز می‌تواند از روی آنها بخواند ادامه داد: بهترین حالت این است که از دانش آموزان خواسته شود قرآنی را به آن علاقه بیشتری دارند را با خود از خانه بیاورند و قرآن خواندن روزانه از روی آن انجام شود. همچنین صفحه قرآن بر روی ویدئو پروژکتور نمایش داده شود و دانش آموزان قرآن آن را از روی آن بخوانند. با این حال حالت قرائت از روی مصحف قرآن مطلوب‌تر بوده و اجراییات ساده و کمتری دارد.

دبیر بنیاد گفتمان قرآنی افزود: در ایران دو صوت استاد پرهیزکار و استاد منشاوی رواج بیشتری داشته که برای مقاطع ابتدایی صوت استاد پرهیزکار ساده‌تر و مناسب تراست. همچنین صوت استاد مشاری العفاسی را نیز توصیه می‌کنیم.

قربانی با اشاره به بهترین ترجمه‌های استفاده شده در این طرح افزود: ترجمه‌های آیت الله مکارم؛ ترجمه‌ای برای اساس المیزان، ترجمه استاد بهرام پور و فولادوند از جمله ترجمه‌های مناسب در بازار هستند اما ترجمه خواندنی قرآن از حجت الاسلام علی ملکی که حالت داستان وار داشته و متنی روان دارد برای دانش آموزان بسیار مناسبت تر است.

وی با اعلام اینکه در این طرح حتی بهترین شیوه برای اجرا در مدارس نیز مورد بررسی قرار گرفته است، افزود: اجرای طرح به دو قسمت قرائت متن قرآن و ترجمه خواندن قرآن برمی گردد. در شیوه قرائت قرآن پخش صوت قرآن به صورت سراسری و از بلندگوهای راهروها، پخش صوت قرآن به صورت مجزا، پخش ویدئو آیات بر روی ویدئو پروژکتور، قرائت قرآن توسط یکی از دانش آموزان، اقراء و استقرا که در آن قسمت کوتاهی از آیه توسط یک نفر خوانده و سپس از سوی دانش آموزان تکرار می‌شود و جمع خوانی از بهترین شیوه‌های اجرا در مدارس است.

قربانی در خصوص استفاده از ظرفیت‌های متعدد موجود در مدارس و استمرار اجرای طرح گفت: مهمترین نکته در ماندگار شدن این طرح و اجرای مستمر آن در مدرسه استفاده از ظرفیت‌های متعدد موجود در مدرسه است. ظرفیت‌هایی همچون معلمان قرآن، حافظان و قاریان قرآن، دانش آموزان دغدغه مند و فعال فرهنگی یا قرآن، شورای دانش آموزی، تمامی معلمان و تمامی اولیا در صورتی می‌توان از این ظرفیت‌ها استفاده نمود که آنها نسبت به کار توجیه شده و خودشان مجری بخشی از کار و مبلغ آن شوند. در صورتی که آنی اتفاق نیافتد در مدرسه نیافتد پس از مدتی طرح رها می‌شود ولی در صورت بیدار کردن اشتیاق موجود در دل‌های همه نسبت به قرآن می‌توان هر روز شاهد رشد و بالندگی بیشتر طرح بود.

وی به نقش اولیای دانش آموزان اشاره و عنوان کرد: برای توجیه هر یک از دسته‌های نام برده لازم است جلساتی به صورت جمعی و بعضاً به صورت تک به تک و فردی با آنها گذاشته شود. جلساتی به صورت میزگرد و هم اندیشی با معلمان مدرسه و همچنین دانش آموزان فعال و جلساتی برای اولیا دانش آموزان است. در این جلسات از اهمیت انس با قرآن و اثرات بی نظیر آن رد زندگی‌هایمان صحبت شده و متناسب با افراد مسئولیت‌هایی به آنها سپرده می‌شود.

قربانی در پایان با اشاره به اینکه این در طرح تا سال ۱۴۰۰ در کل کشور به صورت کلی اجرا خواهد شد افزود: در حال حال حاضر در سال ۹۷ این طرح در ۱۰ مدرسه اجرا شده است و در نیمه دوم امسال نیز تا ۱۰۰ مدرسه به همراه تولید نسخه‌های دفترچه قرآن نگار برای مقطع ابتدایی اول و تولید نسخه تکمیلی اپلیکیشن قرآن نگار اجرا خواهد شد.

وی پیگیری اجرای طرح قرآن نگار به مدرسه فرهنگ واقع در منطقه ۹ تهران رفتند. ایشان با همکاری سرکار خانم رجبی مدیریت محترم مدرسه به کلاس‌های چهارم این مدرسه سر زدند و از دانش آموزانی که دفترچه قرآن نگار را به درستی کامل کرده بودند و انس روزانه با قرآن داشتند قدردانی کرده و به آنها هدیه دادند.

نظر شما