شناسهٔ خبر: 32468190 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

شایگان فرد خبر داد

سهم ۶۰ درصدی مقاله‌های لاتین در پنجمین کنفرانس وب‌پژوهی/ دانشگاه‌های سطح اول کشور بیشترین مقالات را ارسال کردند

دبیر پنجمین کنفرانس وب پژوهی گفت: بیشترین مقالات ارسالی در این دوره از کنفرانس متعلق به دانشگاه‌های سطح اول ملی و بین‌المللی بوده است.

صاحب‌خبر -
به گزارش گروه فناوری خبرگزاری دانشجو، محمدجواد شایگان‌فرد دبیر پنجمین کنفرانس وب پژوهی در افتتاحیه این دوره از کنفرانس که امروز (چهارشنبه ۴ اردیبهشت) در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد، گفت: به دلیل خلأ موجود در حوزه وب، مرکز وب‌پژوهی را در دانشگاه علم و فرهنگ تأسیس کردیم تا بتواند پژوهش‌هایی که در عرصه وب انجام می‌شود،  را رصد کند.

شایگان فرد ادامه داد: با توجه به بازخورد خوبی که بعد از اولین سال برگزاری کنفرانس دریافت کردیم و نیز نمایه شدن آن در IEEE، کنفرانس از شکل ملی به بین‌المللی تبدیل شد و تنها کنفرانس در حوزه مجازی به شمار می‌آید که در IEEE نمایه شده است.

دبیر پنجمین کنفرانس وب پژوهی تعداد کل مقالات دریافت شده را ۱۶۰ مقاله، مقالات شفاهی پذیرفته شده را ۵۰ عنوان و نیز تعداد مقالات پوستری پذیرفته شده را ۴۶ مقاله بیان کرد و افزود: نرخ پذیرش شفاهی مقالات ۳۱ درصد بوده است. همچنین می‌توان گفت در سال پنجم بیشترین تعداد مقالات را دریافت کرده‌ایم.

وی اظهار کرد: در سال اول ۸۵ درصد مقالات به زبان فارسی و ۱۵ درصد به زبان انگلیسی نوشته شده بود، این در حالی است که در دوره پنجم مقالات لاتین ۶۰ درصد سهم کل مقالات را به خود اختصاص داده و ۴۰ درصد مقالات فارسی هستند. البته هدف ما کمتر شدن تعداد مقالات فارسی نبوده بلکه به نظر می‌رسد خود نویسندگان با توجه به نمایه شدن مقالات انگلیسی در IEEE تمایل نوشتن مقالات به زبان انگلیسی داشته‌اند.

دبیر پنجمین کنفرانس وب پژوهی سپس به جدول سطح‌بندی دانشگاه‌های شرکت‌کننده در کنفرانس اشاره کرد و گفت: بیشترین مقالات ارسالی از دانشگاه‌های سطح اول ملی و بین‌المللی بوده و تقریباً موفق شدیم از همه این دانشگاه‌ها مقاله دریافت کنیم.

شایگان‌فرد سپس به سهم دانشگاه‌های داخلی از مقالات پرداخت و گفت: امسال ۱۴ مقاله از مرکز تحقیقات مخابرات ایران (پژوهشکده ارتباطات و فناوری اطلاعات)، ۱۲ مقاله از دانشگاه تهران، ۹ مقاله از دانشگاه شهید بهشتی، ۹ مقاله از دانشگاه الزهرا (س)، ۷ مقاله از دانشگاه علوم و تحقیقات دریافت کردیم و دانشگاه‌های امیرکبیر، علم و صنعت و اصفهان نیز هر کدام ۶ مقاله به کنفرانس فرستاده‌اند.

وی افزود: همچنین از دانشگاه واسدا در ژاپن، دانشگاه اسکس در انگلیس، دانشگاه کنکوردیا در کانادا، دانشگاه دویسبورگ در آلمان و تعدادی دیگر از دانشگاه‌های خارجی در استرالیا، پاکستان و مالزی مقاله دریافت کردیم.

شایگان‌فرد در پایان با اشاره به انتشار مجله بین‌المللی وب پژوهی در سال گذشته و دریافت مجوز از وزارت ارشاد گفت: دو شماره اختصاصی مجله را برای کنفرانس در نظر گرفته‌ایم و چنانچه آن‌ها را منتشر کنیم شمارگان مجله وب پژوهی به عدد ۳ می‌رسد. همچنین مد نظر داریم مجوز مجلات علمی-پژوهشی وزارت علوم را دریافت کنیم که آئین‌نامه جدید آن هنوز ابلاغ نشده است، ضمن آنکه همزمان با انتشار شماره ۳ مجله می‌توان برای نمایه شدن در پایگاه اسکوپوس نیز اقدام کرد.

نظر شما