شناسهٔ خبر: 32467966 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

یک تهیه‌کننده و کارشناس برنامه‌سازی:

به اساسی‌ترین وظیفه رادیو کم توجهی شده است

71574

یک تهیه‌کننده و کارشناس برنامه‌سازی معتقد است که رادیو می‌تواند در اطلاع رسانی فوری و مفید نقش‌آفرینی کند.

صاحب‌خبر -

علی آذری ارقون در گفت‌وگو با ایسنا در آستانه ۷۹ سالگی رادیو درباره سابقه خود در رادیو و روند تغییر این رسانه بیان کرد: از سال ۱۳۶۰ که به رادیو وارد شدم. ابتدا متون برنامه‌های مختلف را می‌خواندم و گاهی نمایش‌نامه می‌نوشتم اما از سال ۱۳۶۲ برنامه «فرهنگ مردم» را که متوقف شده بود، مجدداً راه‌اندازی کردیم. البته به روند قبلی برنامه که به وسیله مرحوم انجوی بنیانگذاری شده بود و استفاده از محققان محلی که با این برنامه همکاری می‌کردند، وفادار ماندیم. این کار بیش از ۲۰ سال ادامه پیدا کرد، حتی سه سال پس از بازنشستگی هم این برنامه را رها نکردم چون چند هدف استراتژیک داشتیم؛ خرافه‌زدایی و طرح آداب غیرخرافی و مفید که عرصه را برای خرافه‌ها تنگ می‌کند، گشودن فضای موسیقیایی و پخش موسیقی که فضا را برای نزج موسیقی محلی هموار می‌کرد، همچنین ایجاد بالندگی برای هر منطقه‌ای که درباره آن‌ها گفته می‌شد و تقویت وفاق ملی با طرح آئین‌ها و قصه‌هایی مشترک از مناطق مختلف با شکل واحد و تزئین قومی و محلی متفاوت.


او درباره تغییراتی در روند رادیو از گذشته تا به امروز گفت: تغییراتی که ایجاد شده در بعضی زمینه‌ها مثبت بوده و در برخی زمینه‌ها در مقطعی اگر به عقب نرفته، درجا زده است و این به چند عامل اساسی بر می‌گردد که یکی از آن‌ها کم توجهی به اساسی‌ترین وظیفه رادیو در حوزه اطلاع رسانی است. اولین وظیفه و مأموریت همه رادیوهای محلی و شبکه‌های سراسری در کنار رویکردهای آموزشی و مفرح بودن، به خصوص امروز، اطلاع‌رسانی فوری و مفید است. رادیو گاهی در زمینه اطلاع‌رسانی موفق بوده و گاهی تأخیر داشته است.

آذری ارقون ادامه داد: برنامه‌سازی در موضوعات مختلف و جنبه آموزشی در مرحله‌ای بعد از اطلاع رسانی رادیو قرار می‌گیرد زیرا مخاطبان می‌توانند مواد آموزشی را از جاهای مختلف دیگر هم به دست آورند.

این برنامه ساز با بیان اینکه نمی‌توان با یک نظر کلی گفت: رسانه رادیو موفق بوده یا نه، اظهار کرد: برخی برنامه‌ها در رادیو موفق بودند و مطلبی برای جلب مخاطب داشتند اما برخی بسیار فقیر بودند. برای کسب موفقیت بیشتر، می‌توان از فنون مختلفی بهره برد، از جمله الگو پروری، مصداق یابی و پرداختن با وجه درام که فقط مختص نمایش نیست.

او تصریح کرد: برای پی بردن به میزان موفقیت رادیو باید به نتایج پژوهش‌های مرتبط مراجعه کرد، اما اگر بخواهیم عصاره وار بگوییم، رادیو چه کند که موفق‌تر باشد، باید آثاری ارائه کند که ضمن اعتماد آفرینی، مفید و مؤثر باشد.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما