شناسهٔ خبر: 32467809 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

شورای عالی انتخابات ترکیه، اعتراضات حزب حاکم را بررسی می کند

آنکارا- ایرنا- شورای عالی انتخابات ترکیه طی بیانیه ای اعلام کرد که اعتراضات احزاب عدالت و توسعه و حرکت ملی (ائتلاف جمهور) نسبت به نتیجه انتخابات شهرداری استانبول را بررسی و نتیجه را به زودی به اطلاع عموم می رساند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه خبری سون داکیکا در روز چهارشنبه، علی احسان یاووز معاون حزب عدالت و توسعه چند روز پیش اعتراض جامع حزب متبوع خود نسبت به نتایج انتخابات شهرداری استانبول را به شورای عالی انتخابات ترکیه را تقدیم کرد.
در بیانیه شورای عالی انتخابات چنین آمده است: در حال بررسی اعتراض حزب حاکم عدالت و توسعه AKP بوده و نتایج را به زودی به اطلاع همگان خواهیم رساند.
رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه نیز در واکنش به بیانیه شورای عالی انتخابات گفت: هنوز نمی توانیم اظهار نظری درباره تصمیم شورای عالی داشته باشیم و منتظر رأی نهایی خواهیم بود.
بینالی ییلدیریم نامزد حزب عدالت و توسعه برای کرسی شهرداری استانبول که با اختلاف بسیار جزئی، رقابت را به اکرم امام اوغلو نماینده حزب مخالف جمهوریخواه خلق واگذار کرد، نیز با بیان اینکه روند بررسی هنوز به پایان نرسیده است، تاکید کرد که نتیجه نهایی انتخابات را هنوز اعلام نگردیده است.
امام اوغلو برنده انتخابات شهرداری استانبول به کاخ دادگستری در منطقه « چاغلایان» رفت تا حکم تنفیذ شهرداری را از کمیته انتخابات این شهر دریافت کند.
همزمان با حضور نامزد حزب جمهوری خلق ترکیه در کاخ دادگستری، جمع زیادی از هواداران این حزب در برابر این کاخ تجمع کردند.
با وجود آن که «حزب عدالت و توسعه» در انتخابات محلی 31 ماه مارس (11 فروردین) در سراسر ترکیه به پیروزی رسید، اما در انکارا پایتخت سیاسی و استانبول پس از 25 سال شکست خورد.
امام‌اوغلو، نامزد حزب جمهوری‌خواه خلق در استانبول توانست،«بینالی ییلدریم» نامزد حزب عدالت و توسعه و نخست وزیر پیشین را شکست دهد.
نامزد حزب حاکم در انتخابات شهر استانبول با فاصله کمی از نامزد حزب مخالف شکست خورد اما فاصله حزب حاکم در انتخابات شهر آنکارا با رقیب تقریبا زیاد بوده است.
انتخابات شوراها در ترکیه هر پنج سال برگزار می‌شود و در آن، شهردار 30 کلانشهر و 51 شهر‌ کوچکتر انتخاب می‌شوند. اعضای شوراهای شهر و روستا نیز در همین انتخابات برگزیده می‌شوند.
انتخابات شورا و شهرداری دو شهر بزرگ استانبول و آنکارا از مهم‌ترین بخش‌های این انتخابات است.
خاورم**9489**1211

نظر شما