شناسهٔ خبر: 32467158 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

دبیر جشنواره مطرح شد؛

برگزاری اعتباری جشنواره تئاتر دانشگاهی/ بودجه نداریم

نشست بیست و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران در مجموعه تئاتر شهر برگزار شد و دبیر این رویداد تصریح کرد که وضعیت بودجه این دوره اصلا مناسب نیست و با اعتبار شخصی برگزار می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، دومین نشست رسانه‌ای بیست و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران با حضور امین مختاری دبیر، سینا نصرالهی معاون اجرایی و علیرضا سعیدی مدیر روابط عمومی جشنواره، امروز چهارشنبه ۴ اردیبهشت در سالن کنفرانس مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

در ابتدای این نشست امین مختاری سخنان خود را با توضیحاتی درباره بخش بین‌الملل جشنواره بیست و دوم آغاز و اظهار کرد: مهمترین و ویژه ترین اتفاقات در این بخش رخ داد. به لحاظ اقتصادی مشکلات زیادی برای برگزاری این بخش داشتیم از این رو با آکادمی و سفارتخانه های مختلف رایزنی‌هایی را انجام دادیم و توانستیم بخش بین‌الملل را با کمترین هزینه برگزار کنیم.

وی ادامه داد: بخش رونما در این دوره از جشنواره تئاتر دانشگاهی شکل گرفت و شرایطی فراهم شد تا گروه های خارجی با دانشجویان ایرانی کار کنند. ۲ گروه «جریان» و «مسیح» را داریم که با حضور بچه هایی از کشورهای مختلف به زبان انگلیسی اجرا می شوند. ما ۲ ورک شاپ نیز پیش از جشنواره داشتیم که با حضور استادان خارجی در کرمان و کاشان برگزار شد و قرار است در ایام جشنواره نیز این کارگاه‌ها برگزار شوند و خروجی این کارگاه‌ها که کار مشترک ایران و فرانسه با عنوان «دلقک ها روی صحنه» و دیگری نیز اثر مشترک ایران و ترکیه است، در جشنواره اجرا می‌شوند.

مختاری از آثار کشورهای سوییس، ترکیه، سریلانکا و ۲ کار مشترک ایران و گرجستان و ایران و سوییس به عنوان دیگر آثار حاضر در بخش بین‌الملل جشنواره بیست و دوم تئاتر دانشگاهی ایران نام برد.

وی درباره مراسم اختتامیه جشنواره بیست و دوم نیز گفت: این مراسم روز چهاردهم در تالار وحدت برگزار می‌شود که کارگردان مراسم نیز حسین پوریانی فر است. بخش ویژه این مراسم نیز برگزاری بزرگداشت کامران سپهران و مسعود دلخواه است.

دبیر جشنواره بیست و دوم تئاتر دانشگاهی ایران درباره معیار مدنظر برای انتخاب هیأت داوران جشنواره، بیان کرد: ما ۲ معیار اصلی داشتیم و سعی کردیم از حوزه ها و رشته های مختلف در داوری داشته باشیم و در کنار دعوت از استادان به سراغ کسانی برویم که خودشان برآمده از جشنواره تئاتر دانشگاهی هستند.

مختاری درباره وضعیت پرداخت کمک هزینه‌های مدنظر برای گروه‌های شرکت کننده در این دوره از جشنواره، یادآور شد: در مورد عدد کمک هزینه ها سعی کردیم افزایش ۵۰ درصدی را نسبت به دوره گذشته داشته باشیم اما در جشنواره بیست و دوم مشکل مالی داریم و به کارها را به صورت اعتباری پیش می بریم و همین روند باعث شده شرایط ما از سال گذشته سخت تر باشد.

وی تأکید کرد: به دلیل شرایط سخت مالی کمک هزینه ها، جوایز و دستمزد داوران با تأخیر از مراسم اختتامیه و توسط وزارت علوم پرداخت خواهد شد.

دبیر بیست و دومین جشنواره تئاتر دانشگاهی ایران درباره توضیح مدیران و مسئولان وزارت علوم درباره دلایل پرداخت نشدن بودجه این دوره از جشنواره، گفت: پاسخی که به ما داده می‌شود این است که پول به وزارتخانه پرداخت نشده و تقصیر سازمان برنامه و بودجه است.

مختاری درباره تأثیر وضعیت بودجه بر کیفیت برگزاری جشنواره بیست و دوم، تصریح کرد: قطعاً این وضعیت روی کیفیت فعالیت‌های اجرایی و ستاد اجرایی جشنواره تأثیرگذار خواهد بود ولی تلاش‌مان این است که روی کیفیت آثار تأثیری نگذارد.

وی درباره برنامه ریزی جشنواره بیست و دوم برای اجرای عمومی آثار برگزیده و حاضر در این دوره، یادآور شد: تلاش مان را می کنیم برای اکثر کارهای جشنواره شرایط اجرای عمومی را فراهم کنیم و از چند تهیه کننده و کمپانی برای انتخاب و حمایت از آثار دعوت کردیم تا در جشنواره حضور داشته باشند.

این فعال تئاتر دانشگاهی درباره نحوه قیمت‌گذاری بلیت آثار جشنواره، افزود: بلیت آزاد ۲۰ هزار تومان و برای دانشجویان ۵ هزار تومان در نظر گرفته شده است.

سینا نصرالهی معاون اجرایی جشنواره نیز با بیان اینکه جشنواره بیست و دوم با ۵۷ اثر و با میزبانی ۱۲ سالن طی ۱۴ روز برگزار می شود.

وی در ادامه اظهار کرد: این جشنواره بسیار تأثیرگذار است ولی هر ساله آثار برگزیده به عنوان یک الگو برای آثار دوره بعد می‌شوند که ما در این دوره این الگو را شکستیم. جشنواره تئاتر دانشگاهی جریان‌ساز است ولی قرار نیست جریان ثابت داشته باشد.

در پایان این نشست نیز پوستر بیست و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران که توسط سیدمهدی میراحمدی و نیما کریمی طراحی شده است، رونمایی شد.

نظر شما