شناسهٔ خبر: 32466324 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سهم 39 درصدی بورس کالا از معاملات بازار سرمایه

تهران- ایرنا- مدیرعامل بورس کالای ایران گفت: باتوجه به آمار ثبت شده، مجموع ارزش معاملات بورس کالا در سال گذشته 178 هزار میلیارد تومان بود که سهم 39 درصدی ارزش کل معاملات بازار سرمایه را به خود اختصاص داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «حامد سلطانی نژاد» روز چهارشنبه در حاشیه سومین روز برگزاری نمایشگاه بین المللی بورس، بانک و بیمه افزود: پارسال بورس کالای ایران در برخی حوزه ها از جمله معاملات پتروشیمی، محصولات صنعتی و معدنی رکوردشکنی کرد، به طوری که نزدیک به چهار میلیون و ٦٠٠ هزار تن محصولات پتروشیمی در آن معامله شد که از نظر ارزش معاملات یک رکورد در کل سال های فعالیت بورس کالا محسوب می شود.
سلطانی نژاد خاطرنشان کرد: در این مدت، ارزش معاملات بورس کالای ایران در حوزه محصولات صنعتی و معدنی به ٣٢ هزار میلیارد تومان رسید که از نظر ارزش معاملات رقم خوبی است.
مدیرعامل بورس کالای ایران به حوزه محصولات کشاورزی اشاره و بیان کرد: در این حوزه دو هزار و 600 میلیارد تومان معامله انجام شد، اما در نیمه دوم پارسال با کاهش محسوس در عرضه محصولات کشاورزی به بورس کالا مواجه شدیم که دلیل آن قرار گرفتن محصولات کشاورزی در نظام یارانه ای بود.
وی گفت: ابتدای امسال نیز در حوزه محصولات کشاورزی با کاهش عرضه مواجه شدیم، این مساله نشان دهنده آن است که در وهله نخست باید سمت و سوی سیاستگذاری ها مشخص شود.
سلطانی نژاد یادآور شد: در شرایط کنونی اقتصاد، سیاستگذاری برای تنظیم برخی کالاها به سمت نظام تخصیص یارانه است، در حالی که کارکردهای بورس کالا در نظام رقابتی به حداکثر می رسد.
مدیرعامل بورس کالای ایران ادامه داد: در حوزه دیگر محصولات باید منتظر ماند و دید که سیاستگذاری ها بیشتر به کدام سمت است و نظر دولت و مجلس در این مورد چیست؟
وی خاطرنشان کرد: مصوبه مجلس 2 گزینه در اختیار دولت قرار داده است که کار یا باید در نظام تخصیص یا از طریق نظام بازار و توزیع یارانه به پیش رود که در صورت انتخاب مورد دوم، بورس کالا می تواند به نقش آفرینی بپردازد.
به گفته سلطانی نژاد، پارسال ارزش معاملات در حوزه محصولات و فرآورده های نفتی ٢٢ هزار میلیارد تومان بوده است.
وی با بیان اینکه در حوزه بازار فرعی قادر به کسب رکوردهای جدید بوده ایم، گفت: جمع بازار فیزیکی اعم از محصولات پتروشیمی، صنعتی، معدنی، طلا و غیره در سال ٩٧ حدود ٨٨ هزار و ٤٠٠ میلیارد تومان بود.
این مقام مسئول، معاملات اوراق موازی را به عنوان یکی از بازارهای نوظهور بورس کالا برشمرد و گفت: این اوراق می تواند کمکی برای تامین مالی شرکت ها باشد که رقم معاملات این ابزار در سال گذشته نزدیک به 2 هزار میلیارد تومان بود.
سلطانی نژاد به گواهی سپرده کالایی اشاره و بیان کرد: پارسال ارزش معاملات این گواهی یک هزار و ٨٠٠ میلیارد تومان بود و صندوق های سرمایه گذاری کالایی با 3800 میلیارد تومان به ثبت رسید که در نهایت جمع کل ارزش بازار مالی 7700 میلیارد تومان بود.
به گزارش ایرنا، دوشنبه هفته جاری (دوم اردیبهشت) دوازدهمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه در محل دایمی نمایشگاه های بین المللی تهران آغاز به کار کرد.
رویکرد دوازدهمین نمایشگاه بورس علاوه بر فرهنگ‌سازی، توسعه سواد مالی و گسترش فرهنگ سرمایه گذاری، افزایش سطح تعاملات بین المللی خانواده بازار مالی کشور است.
در این نمایشگاه نمایندگانی از کشورهای انگلیس، سوئیس، عمان، اردن، سوریه، بلغارستان و آلمان حضور دارند و دو موسسه بزرگ بین المللی با نام انجمن بین المللی روابط عمومی (IPRA) و شرکت «آرجن کاپیتال» (ARJAN CAPITAL) به منظور برگزاری کارگاه آموزشی حضور یافتند.
سلطانی‌نژاد اعلام کرد: سال گذشته شرکت بورس کالا در بورس اوراق بهادار پذیرش شد و اطلاعات این بورس به صورت شفاف در اختیار همه فعالان بازار سرمایه قرار گرفت.
وی با اشاره به پذیرش ۹۵ انبار در سراسر کشور گفت: این اقدام باعث ‌گسترش گستره جغرافیایی بورس کالا می شود.
سلطانی نژاد افزود: توسعه دارایی های پایه روی ابزارهای فعلی که شامل راه اندازی گواهی سپرده کالایی زیره و شمش طلا، راه اندازی قراردادهای آتی صندوق های کالایی و راه اندازی قراردادهای اختیار معامله صندوق های کالایی می شود از مهم ترین برنامه های بورس کالا در سال جاری است.
وی در پایان به دیگر برنامه های بورس کالا در سال ٩٨ تاکید کرد و گفت: ابزارهای مالی و اوراق بهادار مبتنی بر کالا مانند راه اندازی و انتشار اوراق خرید دین، راه اندازی معاملات به روش مناقصه و ... از دیگر برنامه های بورس کالا است.
اقتصام*9206*3065**9189

نظر شما