شناسهٔ خبر: 32465878 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

سکوت مرموز امارات در برابر ترکیه

فارس نوشت:چهار روز از اعلام مقامات ترکیه مبنی بر دستگیری دو متهم به جاسوسی برای امارات، گذشت اما این کشور و رسانه‌های آن، رسمی یا غیر رسمی واکنشی نشان نداده‌اند.

صاحب‌خبر -

 وبگاه خبری الخلیج اونلاین  در گزارشی با عنوان «سکوت معنادار امارات در قبال قضیه جاسوسی در ترکیه» نوشت: اتهام جاسوسی، خطرناک‌ترین چیزی است که به اعتبار کشورها آسیب می‌رساند و باعث می‌شود روابط دیپلماتیک بین آنها شاید تا مدتی طولانی قطع شود، از همین رو طرفی که متهم شده است بلافاصله اقدام به رد اتهام و ارائه شواهد و مدارکی دال بر اثبات ادعای خود می‌کند.

در این گزارش آمده است که «در امارات موضوع فرق می‌کند؛ چون پس از اینکه مقامات ترکیه اعلام کردند که دو مرد را که برای سرویس اطلاعات ابوظبی جاسوسی می‌کردند در حین حضورشان در شهر استانبول دستگیر کردند، دولت امارات و سران و رسانه‌های این کشور در قبال این قضیه سکوت اختیار کردند».

به نوشته الخلیج اونلاین، «سکوتی مرموز نهاد حاکمیتی امارات را  در این خصوص فراگرفته است به گونه‌ای که حتی یک نفر هم موضعی در رد یا تایید سخن مقامات ترکیه نداشته است، در حالی که آنکارا می‌گوید از دو فرد  بازداشتی درباره تلاش آنها برای تاسیس یک شبکه جاسوسی به نفع سرویس اطلاعات امارات در ترکیه که شامل مزدورانی از کشورهای مختلف باشد، اعتراف گرفته است».

این گزارش نوشت: چهار روز گذشته است؛ اما نه مطبوعات امارات نه نویسندگان این کشور به طوری غیر عادی هیچ چیزی در ارتباط با موضوعی که اکثر رسانه‌های بین‌المللی به آن پرداخته‌اند و آن را برجسته کردند، منتشر نکردند؛ زیرا این مساله مربوط به امنیت ملی است، بخصوص پس از اینکه عربستان جمال خاشقچی یک شهروند خود را در کنسولگری این کشور در استانبول ترکیه ترور کرد.

الخلیج اونلاین، جاسوسی را یکی از ویژگی‌ها و شاخه‌های دولت امارات خواند و افزود:  خبرگزاری رویترز بر اساس نتایج یک تحقیق ویژه خود در اواخر ژانویه گذشته اعلام کرد که در اظهارات پنج تن از افسران سابق دستگاه اطلاعاتی آمریکا و نیز اسناد برنامه‌ریزی که این خبرگزاری به آنها دست یافته، آمده است، امارات با استفاده از نرم‌افزار "کارما" جاسوسی کرده و از سال ۲۰۱۶ میلادی صدها هدف را تحت نظر داشته است.

رویترز همچنین اعلام کرد: در سال ۲۰۱۷ افسران سابق آمریکایی از نرم‌افزار کارما برای هک گوشی آیفون امیر قطر و نیز گوشی‌های همراه محمد شیمشک، معاون نخست وزیر وقت ترکیه، یوسف بن علوی بن عبدالله، مسئول امور خارجه عمان، توکل کرمان، فعال زن یمنی ملقب به زن آهنین و نیز برخی از اعضای گروه اخوان المسلمین استفاده کردند.

به گزارش رویترز این پروژه امارات آمریکایی‌ها و تلفن‌های آیفن کارکنان سفارتخانه‌های فرانسه، استرالیا و انگلیس را نیز هدف گرفته بود.

امارات آن زمان آنچه درباره برنامه جاسوسی آن منتشر شده بود رد نکرد و «انور قرقاش»، وزیر مشاور در امور خارجه امارات از نقش کشورش در جاسوسی از کشورها از طریق استفاده از برنامه‌های پیشرفته‌ای خبر داد که ابوظبی از طریق در اختیار داشتن توانایی‌های الکترونیکی انجام داده است.

قرقاش جاسوسی کشورش از دیگر کشورها را با این جمله توجیه کرد که «ما در قسمت دشواری از جهان زندگی می‌کنیم باید از خودمان حفاظت کنیم، ما کشورهای دوست و شهروندان آمریکایی را هدف نمی‌گیریم.»

«ابراهیم قراغول» روزنامه‌نگار و نویسنده ترکیه‌ای می‌گوید: دو جاسوس اماراتی دستگیر شده در استانبول وابسته به تیم ترور خاشقچی هستند و هنوز خیلی از این تیم در استانبول هستند که باید فورا دستگیر شوند.

قراغول در یادداشتی که روزنامه ینی شفق ترکیه در روز یکشنبه منتشر کرد، افزود: این دو جاسوسی قصد ترور، ربایش و عملیات بزرگ دیگری را داشتند و هنگامی که زندگینامه این دوبازداشتی را نگاه کردیم متوجه شدیم که آنها برای انجام عملیات های خرابکارانه و ترور آموزش دیده بودند.

وی در ادامه پرسید: چه کسانی را قرار بود ترور کنند؟ آیا آنها منفجر کردن بمب هایی در استانبول داشتند با چه هدفی به آنجا فرستاده شدند جنایت خاشچقی برایتان کافی نبود قصد داشتید چه کسانی را به قتل برسانید

دادستانی عمومی ترکیه در استانبول دو شهروند فلسطینی را به اتهام جاسوسی برای امارات به دادگاه ارجاع داد. منابع مطلع در دادستانی ترکیه اعلام کردند این دو فرد بازداشت شده، به وجود ارتباط بین خود و محمد دحلان که مقیم امارات است، اعتراف کرده‌اند. همچنین یکی از آن‌ها در خصوص ارتباط احتمالی با قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد سعودی مورد تحقیق و بازجویی قرار می‌گیرد.

آنکارا می‌گوید، دو فرد بازداشت شده، با نام‌های سامر سمیح شعبان (40 ساله) و زکی یوسف حسن (55 ساله)، جاسوس امارات هستند و به ترکیه آمده‌اند تا با تأسیس یک شبکه جاسوسی پیشرفته، اطلاعات محرمانه دولت ترکیه را در دو عرصه سیاسی و نظامی به نفع ابوظبی جمع آوری کنند.

تحقیقاتی که پس از پیگرد تماس‌های دحلان با افراد مقیم ترکیه به دست آمده نشان می‌دهد زکی یوسف حسن یکی از مقامات ارشد سرویس اطلاعات فلسطین بوده و پس از بازنشستگی از کار به همراه خود به بلغارستان می‌رود و بعد از آن هم در استانبول ساکن می‌شود و به توصیه دحلان اقدام به جاسوسی می‌کند.

اما سامر سمیح شعبان هم بر اساس تحقیقات صورت گرفته در سال 2008  به دنبال تشدید بحران بین فتح و حماس از غزه به استانبول رفت و حساب‌های بانکی و ایمیل‌های وی ارتباط فعالش با دحلان و دخالتش در فعالیت‌های جاسوسی را نشان می‌دهد.

310311

نظر شما