شناسهٔ خبر: 32465626 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

واشنگتن لیکس؛ اسناد محرمانه تهدید جدید آمریکا ضد لبنان رو شد

R36346/P36446/S8,90/CT10

روزنامه لبنانی الاخبار اسناد تازه‌ای را از تهدیدات و مداخله‌های آمریکا در امور داخلی لبنان منتشر کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه لبنانی الاخبار که به تازگی اسناد و گزارش‌های محرمانه‌ای را تحت عنوان «واشنگتن لیکس» منتشر می‌کند، به ابعاد تازه‌ای از دیدار هیئت لبنانی با دیوید ساترفیلد مشاور وزیر خارجه آمریکا در واشنگتن اشاره کرده و از وقاحت وی در تهدید لبنان و دولت این کشور پرده بر می‌دارد.

هیئت لبنانی شامل ابراهیم کنعان و یاسین جابر نمایندگان پارلمان و علی حمدان مشاور رئیس پارلمان لبنان بوده است. این مسئول آمریکایی با مداخله در کوچکترین جزئیات امور داخلی لبنان، حتی نسبت به خطوط انتقال برق و ارتباطات در لبنان نیز مداخله کرده است.

ساترفیلد گفت که با دولت آمریکا در خصوص وحدت مواضع نسبت به لبنان مذاکره کرده و شرایط غیر قابل مناقشه‌ای را در برابر لبنان قرار داده است: این شرایط عبارتند از:

  • حمایت خارجی از لبنان مشروط به تغییر مواضع حزب‌الله است.
  • ترسیم مرزهای جنوبی لبنان مشروط به پذیرش آمریکا به عنوان تنها میانجی این پرونده است و در این زمینه نیز «طرح هوف» به اجرا گذاشته می‌شود که شامل نادیده ‌گرفتن 360 کیلومتر مربع از آب‌های لبنان است.
  • همچنین بر اساس این شرایط باید ارتباط میان مرزهای زمینی و دریایی لبنان نیز از هم قطع شود.

این مقام آمریکایی وقاحت خود را به بالاترین حد رسانده و دریافت اطلاعات از پژوهش‌های حقوقی صورت گرفته در خصوص مرزها را رد می‌کند و می‌گوید: شما باید دیدگاه‌های ما را بپذیرید، در غیر این صورت باید به دنبال میانجی دیگری باشید. ساترفیلد در این جلسه به عنوان سخنگوی اسرائیل وارد عمل شده بود تا شرایط این رژیم را به لبنان تحمیل کند. اما خود را یک میانجی معرفی می‌کرد.

البته این پایان تهدیدهای مقام آمریکایی ضد لبنان نبود و او در خصوص پرونده آوارگان سوریه بار دیگر بازگشت آوارگان را به راه حل سیاسی در سوریه مرتبط دانست.

ساترفیلد در این دیدار که در روز 12 آوریل 2019 برگزار شده، همچنین اصرار داشت که لبنان را وارد مشارکت با دشمن صهیونیستی در پرونده نفت کند.

در حالی که وقاحت دیوید ساترفیلد در این دیدار به مذاق هیئت لبنانی خوش نیامده بود، وی در پایان به موضوع حزب‌الله لبنان اشاره کرده و گفت: ما همواره از مسئولان لبنان می‌شنویم و در جریان سفر مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا به لبنان نیز این موضوع تأکید شد که حزب‌الله بخشی از ساختار اجتماعی لبنان و دولت و موسسات دولتی این کشور است، من می‌خواهم این موضوع را یادآور شوم که ما نگرانی جدی نسبت به تعهدات حزب‌الله به ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به ویژه در زمینه توسعه موشک‌های دقیق با کمک ایران داریم.

وی ادامه داد که حزب‌الله به عنوان نماینده دولت لبنان سیاست دولتی دور بودن لبنان از تحولات منطقه را رعایت نمی‌کند و این مواضع می تواند حمایت وعده داده شده از جامعه جهانی نسبت به لبنان را به مخاطره بیندازد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما