شناسهٔ خبر: 32465520 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

بيمه همگاني حوادث در پيچ و خم مجلس و دولت

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا- لايحه تشکيل صندوق بيمه همگاني حوادث طبيعي بعد از 16 سال به دلايلي از جمله بار مالي هنوز به سرانجام نرسيده است.
به گزارش خبرگزاري آريا، رحيم مصدق معاون طرح و توسعه بيمه مرکزي در تيتر امشب شبکه خبر سيما گفت: فراگير بودن و عام بودن خسارت بيمه طبيعي يکي از مسائل مهم و ضروري در پوشش بيمه حوادث است که پوشش بيمه اي در حوادث طبيعي مستلزم مشارکت هم دولت هم حاکميت است.
او افزود: علاوه بر بيمه نامه هاي رايج، صندوق بيمه همگاني حوادث طبيعي 16 سال است که در دستور قرار گرفته که به دلايل مختلف از جمله بار مالي هنوز به سرانجام نرسيده است.
او افزود: شرکت هاي بيمه در سال هاي اخير پوشش هاي بيمه حوادث طبيعي را در کنار بيمه هاي رايج ارائه مي کنند.­
مصدق گفت: براي بيمه حوادث طبيعي مثل سيل و زلزله در شهرهايي با وسعت کلان، شرکت هاي بيمه اي بايد به ميزان مبلغ بيمه ايفاي تعهدکنند که دولت نيز بايد در تامين ما به التفاوت مبلغ بيمه همکاري کند.­
معاون طرح و توسعه بيمه مرکزي گفت: محاسبات ما در بيمه مرکزي نشان مي دهد اگر براي هر حادثه طبيعي 30 ميليون تومان حق بيمه در نظر گرفته شود حق بيمه براي خانه 100 هزار تومان در سال خواهد بود که هزار و 800 ميليارد تومان حق دولت از سهم بيمه و­ هزار و 200 ميليارد تومان هم براي سرمايه اوليه صندوق پيشنهاد شده است که در مجموع 3 هزار و 600 ميليارد تومان حق بيمه حوادث طبيعي است؛ با پيش بيني مجلس بايد صندوق بيمه يک سرمايه اوليه داشته باشد که 50 هزار ميليارد تومان براي سرمايه اوليه صندوق مبلغ بسيار پايين است. همچنين پيش بيني شده اگر در حادثه اي حوادث به حدي بود که فراتر از مبلغ صندوق بود دولت بايد تقبل کند که با توجه به تحريم ممکن است با مشکل مواجه شويم.­
او گفت: شرکت هاي بيمه و تجارت بازرگاني در دنيا هم تمايل زيادي براي بيمه حوادث ندارند و براي اين کار از صندوق جبران حوادث طبيعي استفاده مي شود و شرکت هاي بيمه در کنار صندوق فعاليت مي کنند.
بر اساس آخرين آمار 61 هزار پرونده خسارت سيل در شرکت هاي بيمه تشکيل شده است. برخي نهادها و سازمان ها منازل مسکوني تحت پوشش را بيمه کرده اند و اين موجب شده که بسياري از منازل روستايي شامل بيمه خسارت شوند. او افزود: 27 هزار پرونده تخمين خسارت شده اند.
منازل بيمه شده تا سقف مشخص تا 10 الي 30 ميليون تومان بيمه بوده اند که شرکت هاي بيمه تا سقف مشخص شده پرداخت خسارت را تقبل مي کند.
او گفت: شرکت بيمه بر اساس ارزش روز بيمه را انجام نمي دهد فقط هزينه بازسازي بيمه مي شود که براي يک آپارتمان صد متري مبلغ حدود 200 ميليون تومان خواهد بود. در دنيا هم در حوادث طبيعي ميانگين 30 درصد خسارت ها از محل پوشش هاي طبيعي جبران مي شود.
مصدق گفت: شرکت هاي براي پوشش همگاني بيمه در حوادث طبيعي بايد اتکاي مالي خوبي داشته باشد و ما به التفاوت مبلغ خسارت را دولت بايد همراهي و کمک کند.
سال 83 پيشنهاد صندوق بيمه به دولت داده شد سال 90 لايحه دولت به مجلس ارائه شد و 2سال بررسي لايحه طول کشيد و مجلس با تغيير لايحه مصوب کرد که بهتر است به جاي تشکيل صندوق اين بيمه به بيمه ايران واگذار شود که بعد از ارجاع به شوراي نگهبان به اينکه ماهيت لايحه عوض شده ايراد گرفته شد که سرانجام براي مشارکت دولت در تشکيل صندوق بيمه تاکيد شده است.
او درباره فرهنگ سازي بيمه حوادث گفت: شرکت هاي بيمه سالهاي قبل نيز برنامه هايي براي فرهنگ سازي بيمه انجام داده است اما اين کار زمانبر است. مردم بيمه شخص ثالث در ظاهر اجبار قانوني که دارد اين نوع بيمه را پذيرفته اند اما در بيمه حوادث به دليل پايين بودن درآمد پايين سرانه مردم بايد بيمه را بپذيرند.
پيشنهاد ما به دولت براي پرداخت بيمه در قبض برق ماهي 5 هزار تومان بوده است که منتظر جواب دولت و مجلس هستيم.­
صندوق بيمه در صورت تشکيل حوادث طبيعي مانند سيل، زلزله و طوفان را پوشش خواهد داد.
او گفت: کل منازل مسکوني که در سيل خسارت ديدند 90 هزار واحد بوده اند. آمار بيمه شدگان اختياري از اين تعداد 10 درصد بوده است.
مصدق گفت: خدمات بانکي و بورس از پرداخت ماليات بر ارزش افزوده معاف هستند اما شرکت هاي بيمه اي هنوز از اين نوع معافيت برخوردار نيستند ولي دولت قول مساعد در اين زمينه داده است.
فرهنگ سازي بايد با همکاري ساير نهادها و سازمان هاي متولي انجام شود و موثرترين نهاد در فرهنگ سازي صدا و سيماست که انتظار مي رود با مشارکت گروهي بهتر انجام شود.­
معاون طرح و توسعه بيمه مرکزي گفت: با تامين شدن بارمالي بيمه حوادث طبيعي سال 98 تشکيل خواهد شد.
سرمايه گذاري در صنعت بيمه با توجه به بازدهي کم مورد اقبال سرمايه گذاران نبوده است.
سيدناصر موسوي لارگاني نماينده مجلس گفت: مجلس سال 97 لايحه صندوق بيمه همگاني را در دستور قرار داد و تصويب کرد و به شوراي نگهبان ارجاع داد اما شوراي نگهبان 50 درصد حق دولت و بر اجباري بودن بيمه حوادث ايراد گرفت.
او گفت: اجباري بودن شخص ثالث مسئوليت به شخص برمي گردد اما بيمه حوادث طبيعي به دليل بارمالي زيادي که دارد جدي گرفته نشده و مردم تمايل زيادي نشان نداده اند.
موسوي لارگاني گفت: با توجه به اينکه کشور ما جز 10 کشوري است که بلاياي طبيعي مثل سيل و طوفان و زلزله را دارد تاکيد مي شود که بيمه حوادث انجام شود. در بيمه حوادث اگر دولت بارمالي را بپذيرد مشکلات کمتري خواهيم داشت.
او گفت: اواخر سال 97 لايحه از شوراي نگهبان برگشت خورده و به مجلس برگشته است که در صورت ابلاغ مجدد به مجلس ايراد شوراي نگهبان برطرف خواهد شد تا در حوادث احتمال در سال آينده پيش بيني بيمه را داشته باشيم.
موسوي لارگاني گفت: در برآوردي که از بيمه شدگان در حادثه اخير سيل داشته ايم حدود 27 هزار بيمه شده بوده اند که بايد خسارت پرداخت شود و با توجه به بازگشت مبلغ پايين بيمه رغبت زيادي براي بيمه ديده نمي شود و بيمه هاي تجاري نيز در اين مورد ورود نکرده اند.­
او افزود: اگر دولت 50 درصد بارمالي صندوق بيمه را بپذيرد اين لايحه تصويب خواهد شد.
او گفت: کميسيون تخصصي مجلس تشکيل صندوق بيمه را مصوب کرده و لايحه را به شوراي نگهبان فرستاده است اما بسياري از مردم هنوز­ تمايلي به بيمه حوادث منازل ندارند.
با توجه به خسارت هاي بالاي مزارع و منازل در حادثه سيل اخير اگر باغات و مزارع بيمه بودند شايد مبلغ بالاتري براي جبران خسارت پرداخت مي شد.
لارگاني گفت: در سيل اخير 29 استان درگير سيل بودند و خسارت ديده اند اما به دليل ريسک پذيري بالا شرکت هاي بيمه اي بيمه حوادث را نمي پذيرند.
او افزود: با تامين بار مالي صندوق از سوي دولت صندوق همگاني بيمه حوادث زودتر به نتيجه خواهد رسيد.

نظر شما