شناسهٔ خبر: 32464943 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

جزئيات شيوه فعاليت صندوق بيمه حوادث طبيعي

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - معاون بيمه مرکزي گفت: براي پوشش بيمه‌اي خسارت حوادث طبيعي، شرکت‌هاي بيمه بايد به ميزان مبلغ حق بيمه دريافتي تعهد بدهند و دولت مابه التفاوت را جبران کند.
به گزارش خبرگزاري آريا، رحيم مصدق که در برنامه تيتر امشب شبکه خبر سيما حضور يافته بود، گفت: فراگير بودن و عام بودن خسارت بيمه طبيعي يکي از مسائل مهم و ضروري در پوشش بيمه حوادث بوده و پوشش بيمه‌اي در حوادث طبيعي مستلزم مشارکت هم دولت هم حاکميت است.
وي افزود: علاوه بر بيمه نامه‌هاي رايج، صندوق بيمه همگاني حوادث طبيعي 16سال است که در دستور قرار گرفته که به دلايل مختلف از جمله بار مالي، هنوز به سرانجام نرسيده است.
معاون طرح و توسعه بيمه مرکزي تصريح کرد: شرکت‌هاي بيمه در سال‌هاي اخير پوشش‌هاي بيمه حوادث طبيعي را در کنار بيمه‌هاي رايج، ارائه مي‌کنند.
مصدق گفت: براي بيمه حوادث طبيعي مثل سيل و زلزله در شهرهايي با وسعت کلان، شرکت‌هاي بيمه‌اي بايد به ميزان مبلغ بيمه ايفاي تعهد کنند که دولت نيز بايد در تأمين ما به التفاوت مبلغ بيمه همکاري کند.
معاون طرح و توسعه بيمه مرکزي گفت: محاسبات ما در بيمه مرکزي نشان مي‌دهد اگر براي هر حادثه طبيعي 30ميليون تومان حق بيمه در نظر گرفته شود حق بيمه براي خانه 100هزار تومان در سال خواهد بود که هزار و 800ميليارد تومان حق دولت از سهم بيمه و هزار و 200ميليارد تومان هم براي سرمايه اوليه صندوق پيشنهاد شده است که در مجموع 3هزار و 600ميليارد تومان حق بيمه حوادث طبيعي است.
عضو هيأت عامل بيمه مرکزي توضيح داد: با پيش بيني مجلس بايد صندوق بيمه يک سرمايه اوليه داشته باشد که 50هزار ميليارد تومان براي سرمايه اوليه صندوق مبلغ بسيار پايين است. همچنين پيش بيني شده اگر در حادثه‌اي حوادث به حدي بود که فراتر از مبلغ صندوق بود، دولت بايد تقبل کند که با توجه به تحريم ممکن است با مشکل مواجه شويم.
وي ادامه داد: شرکت‌هاي بيمه و تجارت بازرگاني در دنيا هم تمايل زيادي براي بيمه حوادث ندارند و براي اين کار از صندوق جبران حوادث طبيعي استفاده مي‌شود و شرکت‌هاي بيمه در کنار صندوق فعاليت مي‌کنند.
مصدق خاطرنشان کرد: بر اساس آخرين آمار 61هزار پرونده خسارت سيل در شرکت‌هاي بيمه تشکيل شده است. برخي نهادها و سازمان‌ها منازل مسکوني تحت پوشش را بيمه کرده اند و اين موجب شده که بسياري از منازل روستايي شامل بيمه خسارت شوند.
وي با بيان اينکه 27هزار پرونده تخمين خسارت شده اند، تصريح کرد: منازل بيمه شده تا سقف مشخص تا 10الي 30ميليون تومان بيمه بوده اند که شرکت‌هاي بيمه تا سقف مشخص شده پرداخت خسارت را تقبل مي‌کند.
مصدق اظهار داشت: شرکت بيمه بر اساس ارزش روز بيمه را انجام نمي‌دهد فقط هزينه بازسازي بيمه مي‌شود که براي يک آپارتمان صد متري مبلغ حدود 200ميليون تومان خواهد بود. در دنيا هم در حوادث طبيعي ميانگين 30درصد خسارت‌ها از محل پوشش‌هاي طبيعي جبران مي‌شود.
معاون طرح و توسعه بيمه مرکزي گفت: شرکت‌ها براي پوشش همگاني بيمه در حوادث طبيعي بايد اتکاي مالي خوبي داشته باشد و ما به التفاوت مبلغ خسارت را دولت بايد همراهي و کمک کند.
به گزارش صداوسيما، وي اعلام کرد: پيشنهاد ما به دولت براي پرداخت حق بيمه در قبض برق ماهيانه 5هزار تومان بوده است که منتظر جواب دولت و مجلس هستيم. مصدق با بيان اينکه صندوق بيمه در صورت تشکيل حوادث طبيعي مانند سيل، زلزله و طوفان را پوشش خواهد داد، اظهار داشت: تمام منازل مسکوني که در سيل خسارت ديدند 90هزار واحد بوده در حالي که آمار بيمه شدگان اختياري از اين تعداد 10درصد بوده است.
-->

نظر شما