شناسهٔ خبر: 32464171 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

سهم ۳۹ درصدی بورس کالا در بازار سرمایه کشور/ منتظر مصوبه مجلس برای نظام بازار‌های کشور هستیم

سلطانی نژاد از رتبه اول این بورس در رقم معاملات بورسی و کسب سهم ۳۹ درصدی بازار معاملاتی در کشور خبر داد.

صاحب‌خبر -

سهم ۳۹ درصدی بورس کالا در بازار سرمایه کشور/ منتظر مصوبه مجلس برای نظام بازار‌های کشور هستیمبه گزارش خبرنگار بورس، بانک و بیمه گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، حامد سلطانی نژاد، مدیرعامل بورس کالا در نشست خبری دوازدهمین نمایشگاه بین المللی بورس، بانک و بیمه اظهار کرد: بورس کالا رتبه اول معاملات را در کل بورس‌های کشور داشته و صاحب ۳۹ درصد از سهم ارزش کل بازار سرمایه است. محصولات پتروشیمی در سال گذشته رکورد معاملاتی حدود ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تن با ارزش ۳۰ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان داشته است که با این حجم رکورد چندین ساله معاملات شکسته شد.

وی افزود: در حوزه مواد معدنی ارزش معاملات به رقم ۳۲ هزار میلیارد تومان رسیده است، همچنین محصولات کشاورزی با رقم ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان سال ۹۷ را به خوبی سپری کرد.

سلطانی نژاد بیان کرد: نیمه دوم سال ۹۷، کاهش چشمگیری در عرضه مواد کشاورزی را شاهد بودیم که دلیل اصلی آن یارانه محور شدن برخی از کالاها برای عرضه در بازار‌ها بود. البته بیشتر منتظر تصمیم مجلس برای سیاست گذاری معاملات محصولات کشاورری هستیم اگر این سیاست به سمت دوری از تخصیص یارانه و بازار محور باشد بورس کالا نقش چشمگیری خواهد داشت.

وی ادامه داد: بازار فرآورده‌های نفتی با رشد ۱۹ درصدی به رقم ۲۲ هزار میلیارد تومان رسید. جمع معاملات فیزیکی بورس کالا چیزی بالغ بر ۸۸ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است.

مدیرعامل بورس کالا گفت: سال گذشته بورس کالا با افزایش گستره جغرافیایی ۹۵ انبار را در سطح کشور شناسایی و به سیستم معاملات خود اضافه کرد.

سلطانی نژاد تصریح کرد: ارزش معاملاتی بازار مشتقه ۸۲ هزار میلیارد تومان برآورد شد که این معاملات شامل زعفران و سکه در بازار آتی بوده است، یک بازار تازه توسعه یافته به نام سلف موازی استاندارد در سال ۹۷ راه اندازی شد که بیش از ۲ هزار میلیارد تومان کسب درآمد و معامله انجام داد.

مدیرعامل بورس کالا ادامه داد: ارزش معاملات گواهی سپرده نیز در سال گذشته رقمی بالغ بر ۸۰۰ میلیارد دلار را تجربه کرد، بر این اساس صندوق سرمایه گذاری کالایی هم در سال ۹۷ رقم ۳ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان را به ثبت رساند.

وی بیان کرد: در مجموع بازار مالی بورس کالا هم ۷ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان در سال گذشته ارزش معاملاتی داشته است. رقم معاملاتی بازار سرمایه کالا محور در سال ۹۷، بالغ بر ۱۷۸ هزار میلیارد تومان یعنی ۳۹ درصد معاملات کل بازار سرمایه بوده است. سال گذشته بازار سرمایه ۴۴۰ هزار میلیارد تومان معامله سهامی را رقم زده است.

مدیرعامل بورس کالا بیان کرد: رشد شاخص بورس کالا شامل عواملی نظیر رشد ۳۸۵ درصدی ارزش اوراق مبتنی بر کالا، رشد ۷۵ درصدی بازار فیزیکی و رشد ۲۵ درصدی قرارداد‌های مشتقه است.

وی با اشاره به برنامه‌های این نهاد در سال ۹۸ ابراز کرد: از برنامه‌های بورس کالا در سال آینده راه اندازی اوراق خرید دین برای شرکت‌هایی که خرید و فروش را به شکل اعتباری می‌خواهند انجام دهند و همچنین راه اندازی قرارداد آتی یک روزه در بازار سبد کالاست.

سلطانی نژاد گفت: پیشنهادات زیادی را برای انتشار اوراق گواهی سپرده جدید به سیاستگذاران بورسی ارائه داده ایم؛ به طورمثال سیاست گذاری اوراق سپرده کاتد مس را از جمله موارد پیشنهادی بازار سرمایه و فعالان بورسی بود که با مخالفت سیاست گذاران روبرو شد.

جزئیات عرضه سیمان در بورس کالا

مدیرعامل بورس کالا با اشاره به وضعیت فعلی عرضه سیمان در بورس کالا تصریح کرد: بازار سیمان در سال گذشته شاهد دامپینگ در قیمت بود. در حال حاضر معاملات سیمان وضعیت مناسبی ندارد، زیرا شفافیت معاملات در آن مشخص نیست به نظر می‌رسد اگر سیمان در بورس کالا عرضه شود، می‌تواند قیمت‌گذاری مناسب و واقعی تری را داشته باشد، متاسفانه به علت مخالفت سیاستگذاران بازار سرمایه در حال حاضر سیمان در بازار بورس کالا معامله نمی‌شود و این موضوع عدم شفافیت را به دنبال خواهد داشت.

وی ادامه داد: قرار است با کشور عراق مبادلات تجاری بورسی را داشته باشیم که اولویت برای عرضه کالا در بورس این کشور میزان تقاضا کالا‌ها در این کشور است در نتیجه عرضه مواد نفتی و مشتقات نفتی خیلی مورد استقبال این کشور، نیست، زیرا این کشور خود تولیدکننده مواد پتروشیمی و همچنین نفت است. کشور عراق باید مقصد محصولات نهایی ایرانی باشد.

سلطانی نژاد تصریح کرد: برای اینکه کشف قیمت در کالا‌ها صورت پذیرد باید زنجیره‌ای از خانواده این نوع محصولات در بورس کالا وجود داشته باشد به طور مثال تلاش کردیم فولاد و کنستانتره سنگ آهن را به بورس بیاوریم، اما متاسفانه به علت اتهامات بازار این اجازه به ما داده نشد.

مدیرعامل بورس کالا بیان کرد: عرضه سهام آلومینیوم المهدی در بورس کالا آغاز شده، اما متاسفانه این شرکت در واگذاری با حاشیه‌های زیادی روبرو شد ومنجر شد تا برای عرضه آلومینیوم تنها یک شرکت را برای عرضه این فلز در بورس کالا داشته باشیم.

انتهای پیام/

نظر شما