شناسهٔ خبر: 32461097 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

ظریف: درباره بستن تنگه هرمز بخش نظامی تصمیم می‌گیرد

صاحب‌خبر -

ظریف: درباره بستن تنگه هرمز بخش نظامی تصمیم می‌گیرد

فرارو- وزیر امور خارجه کشورمان گفت: حرکت آمریکا از دزد سر گردنه هم بدتر است، آمریکا نه تنها خودش دزدی می‌کند و بر سر گردنه ایستاده بلکه به بقیه هم می‌گوید شما اگر همراه من دزدی نکنید، مجازات خواهید شد.

محمدجواد ظریف در هنگام ورود به نیویورک در جمع خبرنگاران با اشاره به لغو معافیت‌های نفتی آمریکا، گفت: آمریکا پلیس دنیا نیست که معافیت بدهد یا معافیت‌ها را لغو کند.

وی افزود: ما نه به معافیت‌ها اهمیت می‌دهیم و نه به لغوشان، اما این بقیه دنیا هستند که باید ببینند آیا اجازه می‌دهند که کشوری به آن‌ها بگوید شما حق ندارید قطعنامه شورای امنیت را اجرا کنید یا خیر.

وزیر خارجه کشورمان گفت: کشوری پیدا شده است و به دیگران می‌گوید شما حق ندارید یک قطعنامه شورای امنیت را که به اتفاق آرا تصویب شده، اجرا کنید و پا را از این هم فراتر گذاشته و گفته است اگر این قطعنامه را اجرا کنید، شما را مجازات می‌کنم.

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان افزود: حرکت آمریکا از دزد سر گردنه هم بدتر است، زیرا دزد‌های سر گردنه لااقل دیگران را مجبور به همراهی و دزدی نمی‌کنند، اما آمریکا نه تنها خودش دزدی می‌کند و بر سر گردنه ایستاده بلکه به بقیه هم می‌گوید شما هم اگر همراه من دزدی نکنید، مجازات خواهید شد.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به لزوم مقابله با یک‌جانبه‌گرایی آمریکا، افزود: جمهوری اسلامی تصمیمش را خیلی وقت پیش گرفته است. این سایر کشور‌ها هستند که باید تصمیم بگیرند آیا می‌خواهند در مقابل این وضعیت سازش داشته باشند و یا مقاومت می‌کنند؟

محمدجواد ظریف با اشاره به این که برنامه‌های سفر وی در نیویورک کاملاً رسانه‌ای است، سخنرانی در مجمع عمومی و دیدار با دبیرکل و حضور در مؤسسات مطالعاتی آمریکا و دیدار‌های با اصحاب رسانه آمریکا و برخی از متفکرین و فعالان سیاسی غیردولتی آمریکا را از جمله برنامه‌های خود در این سفر برشمرد و گفت: در این نشست‌ها درباره خطرات موجود در منطقه و لزوم برقراری روابط سازنده با جمهوری اسلامی صحبت خواهیم کرد.

وی در بخشی دیگری از صحبت‌های خود، یک گروه کوچک از صهیونیست‌ها را حاکم بر سیاست‌های دولت آمریکا خواند و افزود: هم تحریم‌ها غیرقانونی است و هم اقداماتی که در رابطه با تحریم‌ها از سوی امریکا برقرار می‌شود، غیر قانونی است. مهم این است که آیا دیگر کنشگران این آمادگی را دارند که نه برای منافع ایران بلکه برای منافع خود سیاست یک‌جانبه‌گرایی و تحمیل نظرات یک اقلیت کوچک را تحمل کنند یا خیر؟

وی تصریح کرد: ما اکنون شاهد تحمیل نظرات رژیم صهیونیستی بر آمریکا هستیم.

ظریف با اشاره به وظیفه دولت جمهوری اسلامی برای تأمین معیشت و کاستن از فشار‌ها بر مردم یادآور شد که مردم ایران هم در طول تاریخ نشان داده‌اند هرگز در مقابل فشار‌ها تسلیم نمی‌شوند و باید با آن‌ها با زبان تکریم و احترام سخن گفت. اگر آمریکا این زبان را امتحان کند و خیال‌های باطل را کنار بگذارد، شاید سیاست‌هایش به سنگ نخورد.

وی با یادآوری صحبت‌های ترامپ مبنی بر این که آمریکایی‌ها ۷ تریلیون دلار در منطقه خرج کرده‌اند و این موضوع جز بی‌ثباتی و هزینه مالی و جانی برای مردم آمریکا و منطقه چیز دیگری به همراه نداشته، گفت: وقت آن است که تصمیم بگیرند سیاست‌هایشان تا الان نتیجه‌ای برایشان داشته یا خیر.

وزیر امور خارجه کشورمان درباره اظهارات مقامات آمریکایی برای مذاکره مجدد با ایران، تصریح کرد: آمریکا نشان نداده است که یک طرف مذاکراتی معتبر است بلکه نشان داده که قوانین بین‌المللی و حتی توافق‌ها و تصمیم‌هایی را که خودشان پیش از این گرفته‌اند، بی ارزش می‌داند.

ظریف با بیان این که این ایران نیست که به میز مذاکره بازگردد، اضافه کرد: این به عهده آمریکا است. ما هیچ گاه میز مذاکره را ترک نکردیم. ما به دیدار‌های خود با اعضای باقی مانده در توافق هسته‌ای ادامه می‌دهیم. این آمریکاست که تصمیم گرفت به میز مذاکره پایان دهد.

وی تصریح کرد: این به عهده آنهاست که رفتار خودشان را اصلاح و اشتباهات خود را تصحیح کنند.

وزیر خارجه ایران تاکید کرد: به نظر می‌رسد که نگرانی و توجه ترامپ و اعضای کاخ سفید به منافع رژیم صهیونیستی نسبت به آمریکا بسیار بیشتر است و در واقع وارد بازی بسیار خطرناک اسرائیل و در حقیقت بازی نتانیاهو در منطقه ما شده‌اند؛ در حالی که این کار بسیار خطرناک است.

ظریف با بیان این که آمریکا منبع اصلی بی ثباتی در منطقه ماست، گفت: آن‌ها با بقیه منابع بی‌ثباتی در منطقه همکاری دارند و از آن‌ها حمایت می‌کنند که به پشتیبانی از افراط‌گرایی و تروریسم در منطقه ما ادامه دهند.

وی خاطرنشان کرد: کشور‌هایی همچون عربستان سعودی و امارات متحده عربی همه اصول قوانین بین‌المللی انسان‌دوستانه را در یمن و بحرین و بقیه نقاط منطقه نقض کرده‌اند.

وی تأکید کرد: آن‌ها نیاز دارند که در سیاست‌های خود تجدید نظر کنند و به رفتار‌های عادی بازگردند.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به این که آیا بستن تنگه هرمز گزینه روی میز ایران است یا خیر، گفت: من درباره گزینه‌های نظامی اظهارنظر نمی‌کنم و این مساله را باید بخش نظامی درباره آن تصمیم‌گیری کند.

ظریف افزود: ما گفته، ایم که ایران از منافع خود که یکی از آن‌ها ثبات در منطقه است محافظت می‌کند. ثبات در منطقه باید برای همه باشد. کامیابی اقتصادی باید برای همه باشد. منفعت نهایی ایران در ادامه حفظ ثبات منطقه است و ثبات باید برای همه فراهم باشد.

نظر شما